Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fenomen fotografii otworkowej to nie tylko sam fakt stworzenia obrazu w ciemni za pomocą prostego otworu. Niezwykłość tej fotografii opiera się z jednej strony na fascynacji obrazem, którego nie sposób kontrolować, z drugiej zaś strony na niezaprzeczalnym uroku specyficznej estetyki takiego obrazu, wymagającej innych zasad działania i innych przemyśleń, niż klasyczna fotografia.
Na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat fotografia otworkowa przeżywa w naszym kraju rozkwit: coraz więcej entuzjastów (i trzeba zaznaczyć, że są to zazwyczaj ludzie młodzi) buduje swoje własne aparaty otworkowe. Zauważmy, że w zachodniej Europie czy w Stanach Zjednoczonych tym szczególnym rodzajem fotografii zajmuje się duża i prężna grupa artystów. Wykrystalizowała się tam czołówka fotografów, którzy swoją pracą artystyczną (ale także i dydaktyczną) i zaangażowaniem w rozpowszechnianiu fotografii otworkowej zajmują czołowe miejsca w światowym rankingu mistrzów tego typu fotografii. I właśnie z tej czołówki udało nam się zaprosić ośmiu amerykańskich fotografów do wzięcia udziału w wystawie Amerykańskie Metafory w galeriach Górnośląskiego Centrum Kultury w Katowicach: Pustej i Sektor I w ramach III Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej.
Artyści prezentują na wystawie osiem projektów. Mamy więc kalotypowe martwe natury, które typowe są dla Jesseci Ferguson (warto wspomnieć, że część tych prac powstało z udziałem eksponatów pochodzących z Polski). Możemy także zobaczyć wspólne prace Nancy Spencer i Erica Rennera , które pod powierzchnią pstrokatego koloru poruszają tak poważne tematy, jak Auschwitz, feminizm czy upadek cywilizacji. Walter Crump , eksperymentujący za pomocą szczególnej formy aparatu otworkowego - tzw. anamorficznego - pokazuje wręcz "tańczącą" architekturę. Prace Marthy Casanave zbliżone są i stylistycznie, i tematycznie do romantycznych pejzaży Caspara Davida Friedricha. Podobnie Craig Barber prezentuje serię fotografii przedstawiających naturę - w przeciwieństwie jednak do Casanave, której fotografie przepełnione są tęsknotą i mówią o siłach natury, w monochromatycznych obrazach Barbera zobaczymy tajemniczy las i to, co może się w nim dziać. Sarah Van Keuren i Scott McMahon wykorzystują estetykę piktorialną z przełomu XIX i XX wieku, używają koloru wybiórczo, a tonacje dzielą za pomocą technik szlachetnych, jak guma czy cyjanotypia. Van Keuren przedstawia różnorodne prace: od graficznych abstrakcji po beztroskie portrety, McMahon zaś tworzy dzieła mocno symboliczne.
Wystawa Amerykańskie Metafory z udziałem najważniejszych współczesnych przedstawicieli fotografii otworkowej z USA jest kontynuacją dialogu, który zapoczątkowany został w 2007 roku wystawą polskiej fotografii otworkowej Made in Poland w Bostonie i New Bedford. Mamy nadzieję, że nasza wystawa będzie ważnym bodźcem, który przyczyni się do umocnienia pozycji fotografii otworkowej na scenie fotografii artystycznej w Polsce - pisze kuratorka - georgia Krawiec.
Wystawa odbywa się w ramach OFFO 2009 -Ogólnopolskiego Festiwalu Fotografii Otworkowej organizowanego przez Grupę Trzymającą OFFO. Jest to impreza cykliczna (biennale), która nie ma odpowiednika w polskim środowisku fotograficznym, znana także za granicami kraju.
Amerykańskie Metafory - Współczesna Fotografia Otworkowa
Wernisaż: 12.11, godz. 17:00
Wykład: 13.11, godz. 19:00
Termin: 13.11-31.12
Galeria Pusta, Galeria Sektor I
Górnośląskie Centrum Kultury
pl. Sejmu Śląskiego 2
Katowice