Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Sam autor wypowiada się na temat projektu słowami:
Zależało mi na pokazaniu tej przestrzeni jako zbioru znaków i form o niezwykle silnej, nierzadko monumentalnej bryle. Pewną specyfiką tego miejsca jest jego niedoskonałość, ułomność, to że ma w sobie coś zagadkowego, bo wahającego się pomiędzy jeszcze niewykończeniem, a już rozkładem.
Jak możemy przeczytać na zaproszeniu:
Zaspa - mieszkaniowa dzielnica Gdańska, wybudowana w latach 70-tych XX w. na terenie byłego lotniska. Wszystko było jednorodną, szarą, chropowatą strukturą betonu. Mało zieleni za to ogrom linii, podziałów. Mieszkało się w betonie, chodziło się po płytach byłego lotniska, mijało się betonowe latarnie - ta jednorodność była totalna, wszechogarniająca. Zaspa Zerka to zestaw zdjęć będących moim subiektywnym spojrzeniem na jedno z wielu osiedli "wielkiej płyty". Jest opowieścią o specyficznej przestrzeni, która organizowała znaczne obszary miast. Zaspa jest to bardzo konkretne miejsce, które myślę, że w bardzo dobry sposób może być przykładem dla przestrzeni wielkich blokowisk.
Tomek Zerek (1976) jest absolwentem Studium Fotografii Artystycznej w Gdańsku pod kierownictwem Stefana Figlarowicza, a także Wydziału Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (dyplom z wyróżnieniem - fotografia - tytuł licencjata ) oraz uzupełniających studiów magisterskich na Wydziale Komunikacji Multimedialnej Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (tytuł magistra). Jest laureatem Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców. Otrzymał także stypendium kulturalne prezydenta Gdańska. Wystawiał swoje prace m.in. na Festiwalu Młodej Sztuki w Krakowie, w Warszawie i austriackim Salzburgu.
W ramach ostatnio prezentowanych wystaw, możemy zauważyć jak ogromne znaczenie ma dla artystów miejsce w którym się wychowali, bądź mieszkali przez jakiś czas. Bowiem przestrzeń w której się poruszamy, oddziaływuje na nasze zmysły. Jest to proces nieunikniony. Możemy oczywiście udawać, że czegoś nie widzimy, ale artyści wykorzystują swoje spostrzeżenia w obszarach własnej twórczości. Mogliśmy się o tym przekonać na wystawie, która miała niedawno miejsce w CSW: "Betonowe dziedzictwo. Od Coubousiera do blokersów.". Ponadto warto przypomnieć sobie ekspozycję autorstwa Mariusza Hermanowicza "Mieszkanie", prezentowaną w 2004 w krakowskiej Galerii ZPAP. Cykl składa się z 36 fotografii i porusza wątek rodziny autora, która z wielkim trudem musi uporać się z przeprowadzką na jednym z największych polskich blokowisk. Autor w sposób humorystyczny podchodzi do całej sytuacji, która tak naprawdę nie jest zbyt zabawna. Tomasz Zerek w sposób indywidualny podchodzi do tego tematu, a najlepszym opisem prezentowanych zdjęć, będą jego własne słowa: "Na Zaspie mieszkałem 25 lat, to moje środowisko, którego nie oceniam, czy jest ładne czy nie. I gdybym tu nie spędził tylu lat, pewnie nie zauważyłbym wielu kształtów. Fotografowałem też oczywiście miejsca dla mnie ważne, bliskie, jak np. szpital, koło którego mieszkałem, hotel pielęgniarek, moją szkołę, pas startowy i lotnisko, gdzie graliśmy z chłopakami w "kwadraty". Nie wiem, czy ta gra jest znana gdziekolwiek poza Zaspą - każdy zajmował swój "kwadrat", czyli fragment płyty, i podawał piłkę innym uczestnikom. Tylko raz mogła odbić się na jednym kwadracie. Przez pryzmat dzieciństwa patrzę na tę dzielnicę jak na swój mały eden: mieliśmy dużo przestrzeni do zabawy, blisko do morza... Czego można chcieć jeszcze? - fragment wywiadu zamieszczonego na stronie: miasta.gazeta.pl/trojmiasto/1,35611,3838871.html z 1 września 2007 roku.
Tomasz Zerek Życie po życiu
Wernisaż: środa 23 stycznia godz. 19. 00
Wystawa jest czynna od 24 stycznia do 15 lutego 2008 roku
Galeria Obok ZPAF
ul. Plac Zamkowy 8
00- 277 Warszawa
Opracowanie: Agata Nowak