Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Wojciech Wilczyk (1961) jest absolwentem filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego (dyplom 1986). Fotografuje od 1988. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących plastyki i fotografii. Współpracuje z takimi magazynami jak: Tygodnik Powszechny, Gazeta Wyborcza, Gazeta Antykwaryczna, FA-art, Opcje, fotoTAPETA oraz Obieg. Opublikował trzy "poetycko-fotograficzne" książki: 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii (1996 - razem z Marcinem Świetlickim), Tanero (1998 - razem z Marcinem Baranem), Kapitał. oraz tomiki wierszy: Steppenwolf (1997) i Eternit (2003), a także Antologię (1999), zawierającą wybór wierszy i próz 21 autorów urodzonych w latach 60. wraz z ok. 80 fotografiami portretowymi. Od 1997 roku Wojciech Wilczyk jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Od roku 2004 realizuje równolegle dwa fotograficzne cykle. Kolorowy "Życie po życiu" poświęcony wycofanym z eksploatacji samochodom oraz czarno-biały "Postindustrial" dokumentujący zamknięte i popadające w ruinę obiekty przemysłowe na terenie Polski i Niemiec. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministra Kultury w roku 2005.
Zapraszamy na stronę internetową Wojciecha Wilczyka
"(...) Tak naprawdę to jest cykl o śmierci (...)" deklaruje Wojtek Wilczyk zapytany o temat swojego najnowszego cyklu pt. Życie po życiu . Jeśli zdjęcia części lub całości karoserii samochodów zamienionych po zakończeniu eksploatacji w przydrożne reklamy, kwietniki i dekoracje zachęcają nas do kontemplacji przemijania i ulotności egzystencji, to czynią to w sposób neutralny emocjonalnie. Tworzona przez Wilczyka dokumentacja rozpadu materialnej rzeczywistości przypomina w o wiele większym stopniu medyczny atlas przedstawiający wariacje i kolejne etapy rozwoju choroby, niż charakterystyczną dla mediów pogoń za sensacyjną i spektakularną, a przez to wyjątkową śmierć. Do atlasu projekt Wilczyka zbliża również oszczędność środków formalnych: prosty, kwadratowy kadr, centralna kompozycja, zero inscenizacji, manipulacji. Wycofanie podmiotu artystycznego i oddanie pola fotografowanej rzeczywistości wyróżnia Życie po życiu spośród wielu patetycznych prób zwizualizowania śmierci. Paradoksalnie, dokumentalnej wzniosłości pomaga również użycie koloru, oczywista nowość w porównaniu z poprzednimi seriami fotograficznymi Wilczyka ( "Z okna", "Czarno-biały Śląsk", "Postindustrial"). Przyciągający uwagę, często agresywny i uwodzicielski - jak to w przydrożnej reklamie - kolor, zgodnie z przeczuciami mistrzów fotografii artystycznej, odziera fotografowaną rzeczywistość z artystycznej, sentymentalnej w gruncie rzeczy aury (...). - napisał Adam Mazur (fragment tekstu zamieszczonego w albumie "Życie po życiu/LIfe after life" wydanego przez CSW Zamek Ujazdowski, pierwotnie wydrukowany w Kwartalniku Fotografia nr 19/2005 str. 42-43)
Kurator wystawy: Adam Mazur
Wojciech Wilczyk Życie po życiu/Life after life
12.01 - 10.02.2008
Galeria Sektor I
Górnośląskie Centrum Kultury
pl. Sejmu Śląskiego 2, Katowice