Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Wojciech Wilczyk (1961) jest absolwentem filologii polskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego (dyplom 1986). Fotografuje od 1988. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących plastyki i fotografii. Współpracuje z takimi magazynami jak: Tygodnik Powszechny, Gazeta Wyborcza, Gazeta Antykwaryczna, FA-art, Opcje, fotoTAPETA oraz Obieg. Opublikował trzy "poetycko-fotograficzne" książki: 20 niezapomnianych przebojów i 10 kultowych fotografii (1996 - razem z Marcinem Świetlickim), Tanero (1998 - razem z Marcinem Baranem), Kapitał. oraz tomiki wierszy: Steppenwolf (1997) i Eternit (2003), a także Antologię (1999), zawierającą wybór wierszy i próz 21 autorów urodzonych w latach 60. wraz z ok. 80 fotografiami portretowymi. Od 1997 roku Wojciech Wilczyk jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Od roku 2004 realizuje równolegle dwa fotograficzne cykle. Kolorowy "Życie po życiu" poświęcony wycofanym z eksploatacji samochodom oraz czarno-biały "Postindustrial" dokumentujący zamknięte i popadające w ruinę obiekty przemysłowe na terenie Polski i Niemiec. Jest stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministra Kultury w roku 2005.
Zapraszamy na stronę internetową Wojciecha Wilczyka
"(...) Tak naprawdę to jest cykl o śmierci (...)" deklaruje Wojtek Wilczyk zapytany o temat swojego najnowszego cyklu pt. Życie po życiu . Jeśli zdjęcia części lub całości karoserii samochodów zamienionych po zakończeniu eksploatacji w przydrożne reklamy, kwietniki i dekoracje zachęcają nas do kontemplacji przemijania i ulotności egzystencji, to czynią to w sposób neutralny emocjonalnie. Tworzona przez Wilczyka dokumentacja rozpadu materialnej rzeczywistości przypomina w o wiele większym stopniu medyczny atlas przedstawiający wariacje i kolejne etapy rozwoju choroby, niż charakterystyczną dla mediów pogoń za sensacyjną i spektakularną, a przez to wyjątkową śmierć. Do atlasu projekt Wilczyka zbliża również oszczędność środków formalnych: prosty, kwadratowy kadr, centralna kompozycja, zero inscenizacji, manipulacji. Wycofanie podmiotu artystycznego i oddanie pola fotografowanej rzeczywistości wyróżnia Życie po życiu spośród wielu patetycznych prób zwizualizowania śmierci. Paradoksalnie, dokumentalnej wzniosłości pomaga również użycie koloru, oczywista nowość w porównaniu z poprzednimi seriami fotograficznymi Wilczyka ( "Z okna", "Czarno-biały Śląsk", "Postindustrial"). Przyciągający uwagę, często agresywny i uwodzicielski - jak to w przydrożnej reklamie - kolor, zgodnie z przeczuciami mistrzów fotografii artystycznej, odziera fotografowaną rzeczywistość z artystycznej, sentymentalnej w gruncie rzeczy aury (...). - napisał Adam Mazur (fragment tekstu zamieszczonego w albumie "Życie po życiu/LIfe after life" wydanego przez CSW Zamek Ujazdowski, pierwotnie wydrukowany w Kwartalniku Fotografia nr 19/2005 str. 42-43)
Kurator wystawy: Adam Mazur
Wojciech Wilczyk Życie po życiu/Life after life
12.01 - 10.02.2008
Galeria Sektor I
Górnośląskie Centrum Kultury
pl. Sejmu Śląskiego 2, Katowice