Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Rudera, zakład pogrzebowy, magazyn, sklep, remiza strażacka. Budynek mieszkalny, kino, siedziba urzędu, przychodnia, szkoła, bank. Niekiedy - galeria, muzeum. Wszystkie te budynki były kiedyś synagogami i domami modlitwy. Ponad 300 zdjęć. Ponad 300 dowodów na istnienie.
Wojciech Wilczyk sfotografował wszystkie istniejące jeszcze w Polsce żydowskie miejsca modlitwy, które po wojnie zostały "zaadaptowane" na potrzeby miejscowej ludności. Świadkom swojej fotograficznej wędrówki zadawał proste pytanie: "Czy tu była synagoga?". Odpowiedzi zapisał. Rezultatem jego dwuipółletniej pracy jest projekt "Niewinne oko nie istnieje" obejmujący album wydany przez wydawnictwa Ha!art i Atlas sztuki oraz projekcję audiowizualną i wystawę, prezentowane w Muzeum Etnograficznym im. Seweryna Udzieli w Krakowie.
Wojciech Wilczyk wybrał surową formułę fotograficznej dokumentacji. Kolorowe zdjęcia nie starają się być niczym więcej, jak tylko zapisem aktualnego stanu rzeczy. Równie ważne jak same obiekty jest kontekst, w którym istnieją - współczesna rzeczywistość polskich miast i miasteczek. Gest fotografa demaskuje oswojony pejzaż.
Siłą tego projektu jest prostota i odwaga spojrzenia. Spojrzenia, które pyta. Pyta o ludzi, których już wśród nas nie ma, i pamięć o nich. O naszą wrażliwość wobec nie-naszego sacrum. O refleksję nad Zagładą. Każda z tych fotografii jest pytaniem o nas samych.
Wojtek Wilczyk - (ur.1961) fotograf i krytyk sztuki. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim. Fotografuje od 1988 roku. Autor wielu projektów dokumentalnych. Zrealizował cykl "Pejzaż symboliczny" poświęcony rozbieranej koksowni "Walenty" w Rudzie Śląskiej (1992-1996). W kolejnych latach (1999-2003) rejestrował zmiany, zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska ("Czarno-Biały Śląsk"). Jest autorem kolorowego cyklu "Życie po życiu", w którym opowiada o losach i nowych wcieleniach wycofanych z eksploatacji samochodów. Kolejną dokumentalną serię, zatytułowaną "Postindustrial", poświęcił zamkniętym i popadającym w ruinę obiektom przemysłowym na terenie Polski i Niemiec. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005. Swoje prace prezentował podczas wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.
Wojciech Wilczyk Niewinne oko nie istnieje
Wernisaż: 27.06, godz. 18:00
Termin: 28.06 - 02.08
Muzeum czynne:
poniedziałek: nieczynne
wtorek - środa: 11.00 - 19.00
czwartek: 11.00 - 21.00
piątek - sobota: 11.00 -19.00
niedziela: 11.00 - 15.00
Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli
ul. Krakowska 46, Kraków