Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Pracę nad projektem Wojciech Wilczyk rozpoczął we wrześniu 2006 roku. Ponad dwa lata fotografował żydowskie bożnice, midrasze i prywatne domy modlitwy. Podczas licznych podróży wykonał około 5800 zdjęć. Na początku projekt powstawał na materiałach czarno-białych. Po niedługim czasie autor zdecydował pracować w kolorze. Z bogatej kolekcji wybrano ostatecznie 307 barwnych fotografii. Są to kwadratowe ujęcia frontowych elewacji, wykonane w różnych warunkach pogodowych, przy naturalnym świetle.
Przyglądając się niektórym zdjęciom trudno uwierzyć, że patrzymy na dawne synagogi. Wiele z nich przebudowano, przystosowano do potrzeb domów kultury, bibilotek, sklepów, remiz, magazynów i innych przedsięwzieć, które tam dziś funkcjonują. Oprócz bogatego zbioru fotografii, elementem projektu są opisy miejsc, w których odnaleziono budynki, a także zapisy rozmów, jakie artysta przeprowadzał z osobami napotkanymi podczas pracy.
Jacek Michalak (Atlas Sztuki): Od pierwszej chwili, kiedy Adam Mazur pokazał mi fragment projektu Wojciecha Wliczyka zatytułowanego "Niewinne oko nie istnieje" wiedziałem, że to świetny projekt. W sumie bardzo prosty pomysł - sfotografować budynki synagog i domów modlitwy, czy też w wielu przypadkach ich pozostałości. Pomimo świadomości, że wiele z budynków kultu religijnego Żydów popadło przez lata w ruinę, wiele zostało zaadaptowanych na inne cele (biblioteki, domy kultury, kina, warsztaty rzemieślnicze - wymieniając tylko te najmniej zaskakujące) wrażenie po zobaczeniu inwentaryzacji jakiej dokonał Wilczyk jest porażające.
Czy tu była synagoga? - pytanie zadawane artyście przez mieszkańców i przez artystę mieszkańcom prowincjonalnych miasteczek, skierowane jest także do publiczności, która przeciera oczy ze zdumienia, widząc hurtownię okien, lokalny pub, zakład pogrzebowy czy skład mebli holenderskich. Pytanie zadawane przez anonimowych przechodniów wybitych z codziennej rutyny zjawieniem się fotografa jest jednocześnie zaprzeczeniem i potwierdzeniem wiedzy o historii, o tym, o czym każdy słyszał, ale jakby zapomniał - albo lepiej - nie chciał pamiętać. A jeśli pamięta, to od razu włączają się emocje. Z reguły jednak nie pamięta. Po co pamiętać, skoro można zapomnieć. To łatwiejsze i bardziej na miejscu w obecnej sytuacji, gdy dzięki miliardom euro z Unii polska prowincja staje się mniej prowincjonalna, a modernizacja oznacza w tym wypadku zacieranie śladów przeszłości. Nieumyślne, rozłożone w czasie, tak by było możliwie nie zauważalne. Adam Mazur, fragment tekstu z katalogu do wystawy.
Wystawie towarzyszy katalog. Galeria Atlas Sztuki wyda również, wspólnie z Korporacją Wydawniczą Ha!art, album fotograficzny, w którym znajdą się wszystkie wybrane fotografie, wspomniane zapiski autora, a także eseje kuratora projektu Adama Mazura, historyka sztuki dr hab. Eleonory Jedlińskiej, Eleonory Bergman, Jacka Michalaka oraz Ambasadora Izraela w Polsce Davida Pelega. Całość uzupełni obszerny wywiad, jaki przeprowadziła z autorem Elżbieta Janicka. Organizatorzy zapowiadają prezentację albumu już podczas wernisażu.
Wojtek Wilczyk - (ur.1961) fotograf i krytyk sztuki. Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagielońskim. Fotografuje od 1988 roku. Autor wielu projektów dokumentalnych. Zrealizował cykl "Pejzaż symboliczny" poświęcony rozbieranej koksowni "Walenty" w Rudzie Śląskiej (1992-1996). W kolejnych latach (1999-2003) rejestrował zmiany, zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska ("Czarno-Biały Śląsk"). Jest autorem kolorowego cyklu "Życie po życiu", w którym opowiada o losach i nowych wcieleniach wycofanych z eksploatacji samochodów. Kolejną dokumentalną serię, zatytułowaną "Postindustrial", poświęcił zamkniętym i popadającym w ruinę obiektom przemysłowym na terenie Polski i Niemiec. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005. Swoje prace prezentował podczas wielu wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i zagranicą.
Wojciech WilczykNIEWINNE OKO NIE ISTNIEJE
Kurator: Adam Mazur
Wernisaż: 16.01.2009 godz. 19.00
Termin: 16.01.2009 - 1.03.2009
Atlas Sztuki
ul. Piotrkowska 114/116, Łódź