Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Ruszył 19. Miesiąc Fotografii. „Formuła tegorocznej edycji będzie pod każdym względem otwarta: na nowe formy prezentacji, nową publiczność i nowe tematy.” - zapowiadają organizatorzy.
Okres pandemii jest dla organizatorów wydarzeń kulturalnych czasem trudnym, ale też niezwykle intensywnym, nie tylko ze względu na ograniczenia epidemiczne. Sytuacja wymusiła wprowadzenie istotnych zmian w formule festiwalu, skłoniła do poszukiwania nowych sposobów komunikowania się z publicznością i testowania nowych formatów wydarzeń. Wystawy w galeriach i muzeach będą w tym roku funkcjonować równolegle z wydarzeniami lokalnymi angażującymi mieszkańców Krakowa. Istotną częścią programu będą wystawy gościnne, w tym przygotowane przez studentów szkół artystycznych.
- Naszą ambicją jest, by festiwal w coraz większym stopniu stawał się platformą współpracy, miejscem eksperymentu, przestrzenią otwartą pod każdym względem. Będziemy więc odchodzić od monumentalnych, hermetycznych narracji na rzecz mikrohistorii i osobistych spotkań. Dobre spotkanie, prezentacja, projekcja lub akcja mogą mieć taką samą siłę oddziaływania jak klasyczna wystawa, dlatego wystawy będą raczej pretekstem do dyskusji, a nie celem samym w sobie. - mówią Joanna Gorlach i Tomasz Gutkowski z Fundacji Sztuk Wizualnych organizującej Miesiąc Fotografii.
fot. Weronika Perłowska, Girls in Peace Time Want to Dance, 2017. Z wystawy "Powaga Sytuacji". Dzięki uprzejmości artystki
Przykładem takiego podejścia będzie wystawa Powaga sytuacji (kuratorowana przez Agnieszkę Rayss i prezentowana w Cricotece), ukazująca, jak rzeczywistość społeczna staje się tworzywem artystycznym i narzędziem buntu (od klasyków takich jak Łódź Kaliska po projekty młodych twórców, jak Agnieszka Sejud, Krzysztof Powierża, Dominika Gęsicka), istotnym jej elementem będzie program wydarzeń edukacyjnych, aktywizujących, uczestniczących – realizowanych wspólnie z partnerami, Cricoteką oraz Muzeum Fotografii w Krakowie.
Cricoteka jako współorganizator połączyła to wydarzenie ze swoim tegorocznym programem, identyfikując się z mniejszymi narracjami, lokalnością i potrzebą solidarnego działania w obliczu kryzysu. Wystawa Powaga sytuacji, wynikająca z politycznych i społecznych napięć, pokazując moc protestu, w przewrotny sposób opowiada o naszym nowym świecie, używając obrazów, narzędzi, motywów przetwarzających to, co pozornie banalne lub nudne, oklepane czy pospolite, w gest sprzeciwu.
W Muzeum Manggha zagości obszerny (ponad 700 prac) wybór fotografii Tomasza Machcińskiego - geniusza sztuki naiwnej, autora wyjątkowej kolekcji autoportretów kreacyjnych tworzonych w domowych atelier od lat 60. XX wieku do dzisiaj. Machciński wciela się w bohaterów popkultury - postacie historyczne i wymyślone – przekraczając ograniczenia związane z własną cielesnością i chorobą. Będzie to pierwsza tak duża prezentacja jego twórczości, obejmująca zdjęcia z lat 2006–2018.
Tegoroczną rezydentką festiwalu będzie Ada Zielińska, wschodząca gwiazda polskiej fotografii, która w Galerii Szara pokaże zrealizowany dla Miesiąca Fotografii projekt komentujący sytuację finansową artystów na przykładzie projektów niezrealizowanych z powodu braku środków (zaczynając od swojej pierwszej propozycji dla Miesiąca Fotografii, która nie powstała właśnie dlatego).
fot. Ada Zielińska, z projektu "Jaki mamy budżet?"
Z kolei zamiłowanie organizatorów festiwalu do archiwów ujawni się w projekcie Marty Bogdańskiej zatytułowanym ZMIENNOKSZTAŁTNE, opowiadającym o historii współczesnej z punktu widzenia zwierząt (od gołębi szpiegowskich po niedźwiedzia Wojtka).
Będzie to zresztą przykład na to, że „inne wystawiennictwo jest możliwe” - w warstwie ekspozycyjnej ZMIENNOKSZTAŁTNE to instalacja wizualno-dźwiękowa, a istotnym elementem tego projektu jest publikacja licząca ponad 700 stron. Książka-jako-wystawa? Wystawa-plus-książka? Udany eksperyment z ubiegłorocznym projektem Znaki na niebie i na ziemi potwierdził, że warto rozwijać tę koncepcję.
Gołąb trenowany w wojskowym projekcie "Pidgeon" (znanym też jako Projekt Orcon - Organic Control). Z wystawy "Zmiennokształtne"
Sekcja ShowOFF pozostanie inkubatorem dla młodych talentów, bo zainteresowanie nią nie maleje (blisko 500 zgłoszeń z 40 krajów!), a efekty są znakomite. Dość powiedzieć, że laureatki dwóch z ostatnich trzech edycji Paszportów „Polityki” w kategorii Sztuki wizualne – Diana Lelonek i Weronika Gęsicka – debiutowały w Krakowie. Zmienia się jednak formuła ShowOFF-u – finałowe wystawy, realizowane we współpracy z zaproszonymi kuratorami (Tomasz Lazar, Silvia Pogoda, Bartosz Flak), zostaną pokazane inaczej niż w ostatnich latach – nie zbiorowo, lecz indywidualnie w krakowskich galeriach. Jedna z wystaw zostanie zaprezentowana w Muzeum Fotografii w Krakowie, które jest także tegorocznym partnerem merytorycznym festiwalu.
fot. Tomasz Kawecki, Spalanie słomy, z serii Leże, 2020. Dzięki uprzejmości artysty
Przyzwyczailiśmy się już, że uczestnicy Sekcji ShowOFF mimo młodego wieku formułują niezwykle dojrzałe, oryginalne wypowiedzi artystyczne. Tomasz Kawecki snuje intymną opowieść o duchach i zjawach zamieszkujących dom, w którym się wychował, oraz sąsiadujący z nim las. Do siły dziecięcych wspomnień odwołuje się też Jagoda Valkov, która w twórczy sposób opowiada o wychowywaniu się w katolickim ruchu maryjnym.
Nowe spojrzenie na cielesność i erotykę proponuje Bartosz Wajer, który w swojej pracy bada relacje obrazu i pożądania. Laureaci Sekcji ShowOFF poruszają także aktualne tematy polityczne: w projekcie Mariny Istominy są to rozgrywki polityków, które doprowadzają do katastrofalnych pożarów syberyjskiej tajgi, a u Jędrzeja Nowickiego – doświadczenia z protestów prodemokratycznych w Białorusi.
fot. Jędrzej Nowicki / ShowOFF 2021
Wkładem organizatorów w przywracanie wiary w fotografię jako narzędzie opowiadania o świecie, ale i zmieniania go, będzie seria wydarzeń poświęconych współczesnemu reportażowi. W ramach pokazów plenerowych zaprezentowane zostaną najciekawsze cykle poświęcone współczesnym kryzysom politycznym, klimatycznym i migracyjnym (w tym osiągnięcia laureatów Konkursu im. Krzysztofa Millera organizowanego przez „Gazetę Wyborczą”). Ich istotnym uzupełnieniem będą spotkania z autorami literatury non-fiction. W przestrzeni publicznej Krakowa zawisną też zdjęcia z projektu 2020. Rok na protestach autorstwa fotografów należących do Agencji RATS oraz pochodzących ze zbiorów Archiwum Protestów Publicznych.
fot. Karol Grygoruk / Archiwum Protestów Publicznych
Kolejnym przykładem „otwarcia” jest Sekcja Fringe, dotychczas zbierająca - bez selekcji - propozycje nadsyłane organizatorom. Fringe od tego roku będzie przestrzenią eksperymentu oraz wymiany wiedzy i doświadczeń – do współpracy zaproszono studentów najważniejszych polskich uczelni artystycznych, a także grupy fotograficzne i aktywistów. Najciekawsze projekty mogą liczyć na wsparcie finansowe – szczególnie premiowane będą te realizowane lokalnie, na podwórkach i osiedlach Krakowa, angażujące lokalne społeczności.
Miesiąc Fotografii jest wreszcie aktywnym uczestnikiem międzynarodowej dyskusji na temat roli obrazów, ich wagi, siły sprawczej i mocy. Wiosną tego roku wystartował wieloletni projekt artystyczno-badawczy Why Pictures? (kuratorzy Krzysztof Pijarski, Witek Orski) realizowany wspólnie z Laboratorium Narracji Wizualnych, działającym przy Łódzkiej Szkole Filmowej, Fundacją Widok i Świetlicą Jasna 10. Do udziału w nim zaproszono światową czołówkę badaczy wizualności (m.in. Joannę Żylińską, Nathana Jurgensona, Trevora Paglena), którzy wraz ze współczesnymi teoretykami i praktykami z Polski przyglądać się będą globalnej republice obrazów i poszukiwać demokratycznego oraz wspólnotowego potencjału fotografii. Pierwsze efekty projektu już teraz można zobaczyć na stronie whypictures.net.
fot. Agata Wnuk
Miesiąc Fotografii w Krakowie wystartował 28 maja 2021 roku i potrwa do 27 czerwca. Więcej informacji na temat poszczególnych wystaw i wydarzeń znajdziecie na stronie photomonth.com.
W związku z dynamicznie rozwijającą się sytuacją pandemiczną, ostateczny kształt programu, dostępność wystaw i wydarzeń oraz ich format dostosowywany będzie do aktualnych wytycznych tak, by zapewnić wszystkim uczestnikom najwyższe bezpieczeństwo. Wszelkie informacje będą zamieszczane na stronie festiwalu w mediach społecznościowych (facebook.com/photomonth, instagram.com/krakowphotomonth).
(fot. okładkowa: Maurycy Gomulicki)