Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Ramię w ramię przy paleniu ciał pracują: synowie z ojcami, kuzyni z wujkami, młodzi i starzy. Projekt "Eternal" Grzegorza Wełnickiego, ukazujący portrety Nietykalnych z Waranasi 12 grudnia zawiśnie w łódzkiej galerii Pop-up Ogrodowa 8.
"Eternal" to pierwsza część długoterminowego projektu poświęconego tematyce mortem i post-mortem. Prezentowane fotografie powstały w trakcie wielomiesięcznych pobytów artysty w północnych Indiach. Wystawa rozszerza konwencję obrazu stosowaną dotychczas przez artystę, do fotografii dodając obiekty przywiezione z miejsca realizacji zdjęć.
fot. Grzegorz Wełnicki, z projektu "Eternal"
Przedstawione na ekspozycji portrety ukazują Nietykalnych zwanych w Waranasi Chaudhary’s. To ludzie z najniższej społecznej kasty w Indiach od wieków odpowiedzialni za palenie ciał w tym świętym mieście. Niesłychanie ciężkie zajęcie zostało im przypisane jako jedna z rozlicznych nieuprzywilejowanych prac, które wypełniają w hinduskim społeczeństwie.
W teorii konstytucja Republiki Indii z 1950 roku znosiła zależności kastowe, zgodnie z ideą Mahatmy Ghandiego, który walczył z wszelkimi przejawami dyskryminacji społecznej. W jej myśl Nietykalni, zwani przez Ghandiego „Dziećmi Boga” zyskali rozliczne prawa (w tym dostęp do edukacji i stanowisk publicznych) i zostali oficjalnie włączeni w system społeczny. Pomimo tego w Waranasi do tej pory obarczeni są stygmatem kastowości.
fot. Grzegorz Wełnicki, z projektu "Eternal"
fot. Grzegorz Wełnicki, z projektu "Eternal"
Chaudhary’s strzegą symbolicznego Wiecznego Ognia na palenisku Manikarnika Ghat, w efekcie czego setki ciał płoną nieprzerwanie dzień i noc. Ramię w ramię przy paleniu ciał pracują: synowie z ojcami, kuzyni z wujkami, młodzi i starzy. Kremacje, dokonane w tym miejscu przez Nietykalnych, zapewniają zamknięcie procesu reinkarnacji zwanego sansarą i osiągnięcie stanu nirwany. Z tym rytuałem nierozerwalnie związana jest woda rzeki Ganges płynącej u stóp Ghatu, która pełni istotną rolę w życiu i śmierci całego hinduskiego społeczeństwa, a w życiu bohaterów zdjęć ma osobliwe znaczenie.
Wystawa miała swoją premierę na festiwalu fotografii “W ramach Sopotu” w 2018 roku.
Wernisaż wystawy "Eternal" odbędzie się w czwartek, 12 grudnia 2019 roku, o godzinie 18:00 w galerii Pop-up Ogrodowa 8 w Łodzi. Zdjęcia będzie można oglądać do 12 stycznia.
Rocznik 1986. Mieszka i pracuje w Warszawie. Ukończył studia fotograficzne na Wydziale Operatorskim w PWSFTviT w Łodzi. Jego prace zostały nagrodzone na wielu konkursach fotograficznych m.in. „Newsweeka”, BZ WBK Press Photo, a w 2018 roku zdobył prestiżową nagrodę International Photographer of the Year i wyróżnienie Photographic Museum of Humanity za projekt „ETERNAL”, prezentowany na festiwalu.
Jego zdjęcia ukazały się między innymi na łamach prestiżowego „GUP Magazine” oraz w takich tytułach jak: „Wysokie Obcasy”, „Zwierciadło”, Kwartalnik „FOTOGRAFIA”, „Duży Format”, „Przekrój”, „Kontynenty”, „Snap Me”. Wystawiał między innymi w Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu, Galerii Pauza w Krakowie, Faktycznym Domu Kultury w Warszawie, Lookout Gallery w Warszawie, Galerii Koło ZPAF w Warszawie oraz wielu innych. W październiku 2013 odbyła się premiera głośnej książki „Eli, Eli” autorstwa Wojciecha Tochmana (wydawnictwo Czarne), do której Grzegorz Wełnicki realizował projekt fotograficzny. W swoich pracach Wełnicki łączy wiele nurtów fotograficznych - od fotoreportażu i dokumentu, aż po fotografię kreacyjną, co umożliwia mu przenikliwe ujęcie interesującego go tematu, jakim jest wielowymiarowość istoty człowieka i jego historii.
Więcej zdjęć fotografa znajdziecie pod adresem grzegorzwelnicki.com oraz na stronie ratsagency.com. Szczegóły na temat wystawy dostępne na facebookowej stronie wydarzenia.