Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Katowickie Rondo Sztuki startuje w styczniu z wyjątkową wystawą, na której zobaczymy dokonania najważniejszych twórców słynnej Słowackiej Nowej Fali. Wernisaż w sobotę, 18 stycznia 2020 r.
Nadchodząca ekspozycja w katowickim Rondzie Sztuki to przegląd fotografii wykonanych pod koniec lat osiemdziesiątych w ówczesnej Czechosłowacji. Prace są artystycznym wglądem w lata studiów fotografów - kolegów z roku oraz ich paradoksalnie niezwykle swobodnego i nowatorskiego spojrzenia na czasy socjalizmu, gdy brakowało wolności. Ich wczesne prace uważane są za tak wyjątkowe, że jeszcze dzisiaj zaskakują i mają coś do powiedzenia również obecnemu odwiedzającemu.
Intensywne życie studenckie, odwaga wprowadzania nowych tematów do ówczesnej czechosłowackiej sceny fotograficznej, odkrywanie nowych idei i artystyczne wizje skoncentrowane są na fotografiach wykonanych w tym czasie i stały się prekursorem dalszej artystycznej orientacji autorów prac.
fot. Peter Župník
Wyjątkowość przygotowanego projektu polega oprócz niekwestionowanej jakości artystycznej także na innej, nieoczekiwanej płaszczyźnie emocjonalnej. W jednym miejscu możemy zobaczyć twórczość słowackich i czeskich autorów, ale przede wszystkim kolegów z rocznika, którzy lata studiów spędzili wspólnie w Czechosłowacji, w Pradze w Akademii Sztuk Scenicznych w Katedrze Fotografii pod kierownictwem inspirującego pedagoga prof. Šmoka. I nawet dzisiaj, po ponad trzydziestu latach, utrzymywane są żywe przyjacielskie i twórcze więzi. Chociaż każdy z autorów zawsze robił i realizował własne projekty, pozostali oni w aktywnym kontakcie artystycznym i osobistym do chwili obecnej.
Artystów urodzonych około 1960 roku zaliczamy do tzw. Pokolenia 60. Wśród wystawców jest czterech słowackich fotografów: Rudo Prekop (1959, Košice, SK), Vasil Stanko (1962, Trenčín, SK), Kamil Varga (1960, Štúrovo, SK), Peter Župník (1961, Levoča, SK) - członkowie słynnej Słowackiej Nowej Fali, do dziś uznawanej i szanowanej progresywnej grupy, która wprowadziła do ówczesnej postmodernistycznej sceny fotograficznej nowe i oryginalne trendy przez swoje inscenizowane fotografie, humor, brak powagi, sarkazm, ale także przez wyobraźnię i charakterystyczną poetykę. Kolejnymi artystami są dwaj czescy koledzy z roku - znani fotografowie Jan Pohribný (1961, Praga, CZ) i Jiří Víšek (1960, Prostějov, CZ), którzy do dziś spotykają się z przedstawicielami Słowackiej Nowej Fali w interesach i celach towarzyskich. Ich prezentowane prace fotograficzne z lat 80-tych mają podobne początkowe atrybuty jak w przypadku pierwszych czterech już wymienionych artystów.
fot. Vasil Stanko
Siódmym członkiem grupy wystawców jest młodszy słowacki fotograf Robo Kočan (1968, Poprad, SK), którego koncepcyjne porównania i przyjacielskie więzi naturalnie wpisują się do projektu wystawy. Autorzy zawsze włączają do projektu wystawy jednego gościa - zaprzyjaźnionego, bliskiego artystycznie grupie fotografa z miasta, w którym odbywa się wystawa. Tutaj w Katowicach swoje prace wystawia Piotr Muschalik z Akademii Sztuk Pięknych, który na wystawie zaprezentuje swoje wczesne prace.
Wystawa, której kuratorami są Ela Porubänová i Ruda Prekopa, oferuje odwiedzającym oryginalne kolekcje autorskie w nowo opracowanym wspólnym projekcie artystycznym, ale przede wszystkim przyjazne spotkanie. Premierę projektu przygotowała Galeria Miloša Alexandra Bazovskiego w Trenczynie w swoich pomieszczeniach wystawowych pod koniec 2018 roku przy okazji wielkich obchodów 100 rocznicy powstania Czechosłowacji (1918 – 1992), wspólnego państwa Czechów i Słowaków.
Wernisaż wystawy odbędzie się w sobotę, 18 stycznia 2020 roku, o godzinie 18:00 w Rondzie Sztuki, przy rondzie im. gen. Jerzego Zietka 1 w Katowicach.
Wystawa obejmuje również wydarzenia towarzyszące: zwiedzanie z komentarzem, warsztat fotograficzny, pokaz pełnometrażowego filmu o twórczości przedstawicieli Słowackiej Nowej Fali - Fala kontra Brzeg (2014, reżyseria: Martin Štrba), krótkometrażowego filmu Pozytywność (1994, reżyseria: Martina Kudlacek) i 11-minutowego dokumentu z tamtego okresu Wernisaż (1984, reżyseria: R. Prekop).
Więcej informacji znajdziecie pod adresem rondosztuki.pl.
(fot. okładkowa: Kamil Varga)