Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Disco Polo, ku uciesze jednych i strapieniu drugich trafiło z remiz do mainstreamu. Piotr Małecki przygląda się temu zjawisku muzycznemu i społecznemu bez zbędnych uprzedzeń.
Gatunek muzyczny, który znalazł się w tytule wystawy, nie wymaga dodatkowego przedstawienia. Każdy kto żyje w Polsce doskonale wie o jaką muzykę chodzi, rozpoznaje dźwięki, potrafi (czasem mimowolnie) zanucić melodię i wymienić nazwy kilku zespołów. Niemal każdy nie lubi disco polo, a jeśli nawet – raczej się do tego nie przyznaje otwarcie. W końcu banalne teksty śpiewane przez wykonawców oraz moda towarzysząca muzyce sprawiały jednak wrażenie obciachu.
Autor nie szuka folkloru ani egzotyki, bez uprzedzeń ukazuje świetnie bawiących się ludzi. Znajduje z nimi wspólny język, przedstawia ich z bliska. Gdyby nie tytuł, trudno byłoby właściwie wskazać jakiś konkretny gatunek muzyczny, który łączy fotografie.
Disco polo od momentu szalonej mody właściwie nie przestało się rozwijać. Ma swoich wiernych fanów. Z małych miejscowości przedostaje się do dużych miast i jako subkultura, sposób na rozrywkę zdobywa nowych zwolenników. Powstają też nowe gigantyczne kluby, trasy koncertowe zespołów wyprzedają się do ostatnich miejsc. Istnieją kanały telewizyjne poświęcone tej muzyce, stąd trwa bezustanna produkcja nowych teledysków, płyt i kolejnych gwiazd. Zdjęcia Małeckiego odkrywają przed nami – uprzedzoną do tej mody większością Polaków – ludzkie i aktualne oblicze sceny disco polo.
Piotr Małecki urodził się w 1967 roku w Koszalinie. Studiował reżyserię dokumentalną w szkole Wajdy, sztukę operatorską na Wydziale Radia i Telewizji w Katowicach oraz fotografię w Anglii w Bournemouth and Poole College of Art. Pracuje jako niezależny fotograf i autor filmów dokumentalnych. Jest współzałożycielem agencji Napo Images i prezesem Fundacji Napo.
Publikuje w pismach "Polityka", " The New York Times", "The Guardian", "Financial Times", "Der Spiegel", "Stern", "Newsweek". Jest laureatem kilkunastu prestiżowych nagród, m.in. Pictures of the Year International 2012 i Grand Press Photo 2013. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Prezentował swoje prace na wystawach w Warszawie, Rzeszowie, Nowym Jorku i Pekinie. W latach 2010-2012 wykładał w Instytucie Dziennikarstwa przy Uniwersytecie Warszawskim. Od kilku lat angażuje się w tworzenie podcastów.
Kuratorką wystawy jest Joanna Kinowska.
Wystawę można oglądać w Galerii przy Kozach Służewskiego Domu Kultury przy ul. Bacha 15 w Warszawie. Ekspozycja dostępna jest do 11 listopada 2019 r. - wstęp wolny.