Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Organizowany przez Fresh From Poland festiwal PAPERLUST to nowe biennale na mapie wydarzeń fotograficznych w Europie i jedna z pierwszych tego typu inicjatyw w Polsce. Pierwsza edycja startuje już 24 maja.
Paperlust opiera się na współpracy regionalnej i ma na celu zaprezentowanie lokalnej sceny wydawniczej szerszej publiczności. Motywacją organizatorek festiwalu jest odkrycie mniej znanych obszarów europejskiej sceny artystycznej przy jednoczesnym wzmacnianiu wymiany artystycznej i odkrywaniu self-publishingu jako medium offline, istniejącego w dobie Internetu.
Jako wydarzenie cykliczne, każda kolejna edycja Paperlust będzie poświęcona nowemu regionowi Europy i będzie się opierać na współpracy z instytucjami regionalnymi. Festiwal aspiruje aby stać się ważnym ośrodkiem książki fotograficznej na scenie sztuki współczesnej.
Pierwsza edycja festiwalu - Sztuka i self-publishing jako narzędzie zmiany społecznej - koncentruje się na regionie Wyszehradzkim i powstała w ścisłej współpracy z partnerami festiwalu z Polski, Słowacji, Czech i Węgier.
Wszystkie kraje należące do Grupy Wyszehradzkiej zostały dotknięte totalitaryzmem. Łączy ich tradycja self-publishingu zakorzenionego w Samizdat - publikacjach wydanych najtańszym kosztem, wykorzystywanych przez opozycję dla celów społecznych i politycznych. Samizdat funkcjonował jako narzędzie propagandy przeciwko oficjalnemu systemowi władzy, używane przez podziemne organizacje patriotyczne, a także medium przekazujące sztukę spoza estetyki głównego nurtu. Dzisiaj self-publishing nadal niesie ze sobą potencjał wspierania zmian społecznych jako tanie, niezależne i łatwo dostępne medium. Pod tym względem self-publishing można porównać do Internetu. Jednak fizyczna kopia prezentowana na żywo w galeriach i podczas wydarzeń artystycznych pozwala fotografowi dotrzeć bezpośrednio do wybranych odbiorców i zostać zauważonym znacznie łatwiej niż w przypadku publikacji online.
Festiwal wprowadza koncepcję nowego podejścia do publikacji artystycznej, i jej relacji w stosunku do pojęć takich jak kapitał, forma, inspiracja autora i sposób dystrybucji. Trzy wystawy, stanowiące trzon festiwalu, mają na celu przedstawienie książki w świetle. Ich celem jest zainicjowanie dyskusji na temat roli self-publishingu w społeczeństwie oraz nowych sposobów podejścia do medium książki fotograficznej w dobie Internetu i komunikacji online.
PHOTOBOOK. STORYTELLING (Znaczy Się, 24.05 - 14.06.19) to starannie zaprojektowana wystawa prezentująca najciekawsze przykłady książek fotograficznych, które powstały z potrzeby przekazania osobistej historii, zazwyczaj niskobudżetowe i o niewielkim nakładzie. Ziny i publikacje niskobudżetowe można porównać do Instagrama lub blogów. Łączy je demokracja wyboru (nie istnieje odgórny podział sił). Ziny są także demokratyczne w sensie dostępności: niemal każdy może sobie pozwolić na wyprodukowanie kilku kopii za pomocą prostej drukarki. Dystrybucja odbywa się zwykle w zamkniętych kręgach, nie łatwo dostępnych dla osób z zewnątrz. Publikacje często działają jako rodzaj sprzeciwu regułom kapitalizmu i zinstytucjonalizowanemu rynkowi sztuki komercyjnej.
Albumy i książki fotograficzne wyprodukowane przy większym wkładzie finansowym, (przez samych artystów, albo przez wydawnictwa), są prezentowane w ramach wystawy PHOTOBOOK. ASSET. (Galeria i!, 24.05 - 14.06.19). Wystawa skupia się na aspektach ekonomicznych i wizerunkowych publikacji artystycznych wyprodukowanych w celu zaistnienia na rynku sztuki. Książki fotograficzne stają się ważnym narzędziem dla artystów dążących do zbudowania kariery na rynku sztuki.
Wybór przez wydawnictwo i zaproszenie do pracy nad nową książką jest równoznaczny ze zdobyciem pewnej pozycji. Budżet pozwala nie tylko na wyższej jakości produkcję, marketing i dystrybucję, ale także na pracę z całym zespołem ekspertów: projektantów, pisarzy, drukarzy itp. Jeśli książka zostanie zauważona, może stać się punktem startowym dalszej kariery, podobnie jak w przypadku wystawy w uznanej galerii. Różnica leży w zasięgu obu nośników: wystawa jest dostępna tylko dla ograniczonej czasowo i geograficznie widowni; książka może dotrzeć do odbiorcy w dowolnym momencie.
Trzecia wystawa - PHOTOBOOK. PROCESS (Galeria Nośna, Galeria Apteka, 24.05 - 02.06.19) uzupełnia dwie pozostałe. Ekspozycja skupia się na aspekcie produkcyjnym, przedstawiając różne sposoby i fazy tworzenia książki, podkreślając rolę zespołu pracującego nad publikacją. Do udziału w wystawie zaprosiliśmy dwóch artystów, którzy przedstawią proces pracy nad publikacją. Viktor Kopasz, artysta na stałe mieszkający w Pradze, będzie pracował nad nowym projektem w galerii w pierwszy weekend festiwalu. Tomasz Łączny, polski artysta mieszkający w Londynie, zaprezentuje proces pracy nad książka fotograficzną od podstaw, zaczynając od drukowania (naświetlania) zdjęć aż po szycie egzemplarzy. Łączny będzie obecny w galerii podczas drugiego weekendu festiwalu.
Oprócz wystaw festiwal Paperlust oferuje szereg imprez towarzyszących. ZINE & PHOTOBOOK FAIR to okazja dla wydawców i twórców książek do zaprezentowania i sprzedaży swoich prac podczas weekendu otwierającego festiwale Paperlust i Miesiąc Fotografii. Intensywne, 4-dniowe warsztaty Collaboration Now! prowadzone przez ekspertów z krajów Grupy Wyszehradzkiej pomogą młodym artystom rozwinąć swoją praktykę. PHOTOBOOK DUMMY REVIEW daje artystom okazję aby skonsultować swoje projekty podczas spotkań z ekspertami. Program spotkań i wykładów przybliży uczestnikom zjawisko self-publishingu i tego, jaką rolę odgrywa on w naszej części Europy. Z kolei CHILL ZONE (LIBRARY) + Kids Zone to miejsce gdzie można się zrelaksować, poznać zbiory naszej biblioteki - kolekcję książek z krajów Grupy Wyszehradzkiej oraz zabrać dzieci na ich pierwszą przygodę z książką i sztuką.
Festiwal Paperlust Photobook Fest 2019 odbędzie się w dniach 24.05-14.06.2019, równolegle z Miesiącem Fotografii w Krakowie.
Więcej informacji na temat poszczególnych wystaw i wydarzeń z najdziecie na stronie facebookowej festiwalu.