Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Przez blisko ćwierć wieku Ernesto Bazan dokumentował życie codzienne na Kubie. Na Trylogię kubańską, prezentowaną w Galerii Instytutu Fotografii Fort, składają się trzy cykle fotograficzne, z których każdy w odmienny sposób obrazuje stosunek włoskiego artysty do kraju, który niejako stał się jego drugą ojczyzną.
Wybór blisko 70 fotografii do wystawy Trylogia kubańska otwiera Cuba Bazan - seria zrealizowana w okresie niepokojów związanych z rozpadem bloku komunistycznego, nazwanym przez Fidela Castro „El Periodo Special“. Z kolei cykl Al Campo, powstały po decyzji autora o stałym osiedleniu się na wyspie i założeniu rodziny, to hołd dla prostego życia na prowincji. Natomiast zwieńczeniem procesu eliminowania tego, co polityczne, na rzecz tego, co prywatne i uniwersalne są prace z najpóźniejszego projektu, zatytułowanego Isla. Znajdują się wśród nich zarówno intymne portrety, jak i panoramiczne pejzaże czy martwe natury.
- To naród, który kocha i docenia życie w jego najprostszych przejawach. Fotografowałem ich godność, przedsiębiorczość, ich miłość do dzieci, muzyki i tańca oraz żarliwą religijność. Z czasem przestałem być zdystansowanym obserwatorem - powiedział Ernesto Bazan.
- Poetyka fotografii Bazana ewoluowała na przestrzeni blisko trzech dekad twórczości. Poczynając od czarno-białych, surowych w charakterze dokumentów ubóstwa po upadku Związku Radzieckiego, autor podejmował z czasem eksperymenty z zastosowaniem koloru, by w pełni świadomie używać go w – jak sam je określa – medytacjach nad krajobrazami wyspy. Przemianom formy w pracach Ernesta towarzyszyło stopniowe różnicowanie tematów, wśród których coraz mniej politycznej anegdoty, więcej zaś introspekcji i poczucia przynależności - podkreślają organizatorzy.
Trylogia kubańska jest częścią programu przybliżania polskiej publiczności klasyków światowej fotografii, realizowanego przez Fundację Instytutu Fotografii Fort.
Otwarcie wystawy Ernesto Bazana odbędzie się 16 marca o godzinie 19:00 w warszawskiej Galerii IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort, ul. Racławicka 99). Ekspozycję będzie można oglądać: środa-piątek (14:00-18:00), sobota-niedziela (12:00-18:00). Cena biletu wyniesie 7 zł. Finisaż zaplanowano na 6 maja.
Urodził się w 1959 w Palermo na Sycylii. Jeden z najbardziej uznanych na świecie współczesnych artystów, zajmujący się fotografią humanistyczną. Absolwent fotografii nowojorskiej School of Visual Arts. Od swojej pierwszej wizyty w 1992 roku, przez blisko 25 lat dokumentował przemiany społeczno-polityczne Kuby oraz krajobrazy wyspy. Od 2002 roku prowadzi warsztaty fotograficzne, poświęcone tematyce Ameryki Łacińskiej. Mieszka w Veracruz w Meksyku.
Jest autorem kilku książek fotograficznych: The Perpetual Past, Passing Through, The First Twenty Years, Island, Molo Nord, Al Campo. W maju 2009 roku jego album Bazan Cuba otrzymał tytuł książki roku w ramach New York Photo Festival.
Bazan jest także laureatem wielu prestiżowych konkursów i nagród z dziedziny fotografii, w tym m.in. World Press Photo, Dorothea Lange – Paul Taylor Prize czy The W. Eugene Smith Grant. Jego prace znajdują się w kolekcjach Museum of Modern Art w Nowym Jorku, International Center of Photography w Nowym Jorku, San Francisco Museum of Modern Art w San Francisco, Bibliothèque nationale de France w Paryżu, Fondazione Italiana per la Fotografia w Turynie, Center for Documentary Studies at Duke University w Durham i innych.
wykorzystane zdjęcia: Ernesto Bazan, "Trylogia kubańska"