Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
Nadchodząca wystawa w Galerii IFF to prawdziwa podróż w czasie, dzięki której zobaczysz, w jaki sposób rozwijała się polska moda na przestrzeni ostatniego stulecia. Fotografie najlepszych polskich artystów będzie można oglądać od 5 lipca.
Aleksandra Jatczak-Repeć i Michał Suchora, kuratorzy wystawy „Niebezpieczne ujęcia, czyli 100 lat fotografii mody w Polsce“, przygotują dla odwiedzających kilkaset unikatowych zdjęć dokumentujących rozwój mody w Polsce. W przestrzeniach warszawskiej Galerii IFF zostaną pokazane prace m. in. Magdaleny Łuniewskiej, Zuzy Krajewskiej, Soni Szóstak, Tadeusza Rolkego, Wojciecha Plewińskiego, Krzysztofa Gierałtowskiego, Jerzego Neugebauera, Jacka Poremby, Marka Straszewskiego, duetu Wunsche&Samsel, Jacka Kołodziejskiego, Marcina Kempskiego czy fotografów Domu Mody Limanka.
- Zaczynamy podróż w 1918 roku, żeby prześledzić okres międzywojnia, PRL, stalinizmu, politycznej odwilży (ze słynnym mottem „chcemy być nowocześni“), rewolucji roku 68, epoki Gierka, karnawału Solidarności i stanu wojennego, burzliwego czasu transformacji ustrojowej przełomu lat 80. i 90., wreszcie włączenia Polski w globalną sieć zależności politycznych, ekonomicznych i kulturowych - zaznaczają organizatorzy
fot. Agnieszka Murak, Kolekcja Tomasza Armady
Celem tej wystawy jest pokazanie nie tyle zmian zachodzących w samej modzie, co w sposobach komunikowania się z odbiorcą - klientem i podjęcie próby refleksji nad rolą fotografii w branży mody na przestrzeni lat. Projekt zakłada antropologiczną refleksję nad rolą samych nośników: ich wielkością, jakością, zasięgiem i dystrybucją. Zobaczymy różnicę między obrazami produkowanymi przy użyciu pierwszych, zdobywanych z trudem aparatów fotograficznych, w realiach odgórnie sterowanego rynku czasów PRL, a gospodarką wolnorynkową - latami odbudowy a pierwszą falą kapitalistycznego uniesienia, między epoką "etatowych fotografów" a demokratyzacją czasów, kiedy "wszyscy jesteśmy fotografami".
- „Niebezpieczne ujęcia“ to próba prześledzenia zmian, jakie na przestrzeni ostatnich 100 lat zaszły w sposobie komunikowania się świata mody z odbiorcą za pomocą obrazu - mówi Michał Suchora, jeden z kuratorów wystawy. - Burzliwa historia naszego kraju, zmiany ekonomiczne, polityczne i kulturowe, to wszystko znalazło swoje odbicie w modzie i jej przedstawieniach na fotografii. Wystawa zderza ze sobą tak różne formy jak okładki kolorowych magazynów, zdjęcia z prywatnych archiwów.
Z kolei Aleksandra Jatczak-Repeć podkreśla, że podczas planowania wystawy kuratorzy skupili się wyłącznie na fotografii realizowanej w Polsce. - Nie chodziło nam jednak o pełne pokazanie chronologicznego kompendium wiedzy o stuleciu zjawiska, ale o wyłuskanie najbardziej reprezentatywnych obiektów z punktu widzenia antropologii obrazu, a zatem zarówno te o wysokiej jakości artystycznej, jak i te zwyklejsze, przeciętne, i bliższe zwykłym ludziom. Moje ulubione to sesje drukowane w czasopiśmie „Ty i ja” w latach 60. i 70. – papier pożółkł, ale wiele z nich dalej urzeka niestandardowymi plenerami i pomysłami, a niektóre mogłyby swobodnie znaleźć się we współczesnych magazynach.
Pokaz mody 1925. źródło NAC. Aktorki Kazimiera Skalska, Janina Macherska i Zula Pogorzelska jako modelki podczas pokazu mody. Warszawa
- Staramy się aby IFF był ośrodkiem refleksji nad polską fotografią, zarówno nad jej aktualną rolą, jak i historią oraz rozwojem samej fotografii jako medium - zaznacza Olga Łacna, dyrektorka IFF - Rozpoczynając z kuratorami pracę nad wystawą zdecydowaliśmy się na edukacyjne, badawcze ujęcie. Zależało nam na stworzeniu wystawy, która będzie niosła coś więcej niż tylko czystą wizualną przyjemność, której po fotografii mody można się spodziewać… choć jej też na pewno nie zabraknie.
Ale wystawa nie jest jedynym wydarzeniem, które może być interesujące z punktu widzenia odbiorcy. Do 23 czerwca potrwa konkurs zorganizowany przez IFF. Aby wziąć w nim udział, należy przesłać fotografie nawiązujące tematyką do mody. Zdjęcia powinny być zainscenizowane, co oznacza, że przez jurorów nie będą brane pod uwagę prace street fashion. Uczestnik może przesłać nie więcej niż 10 fotografii w minimalnej rozdzielczości 4000 pikseli (dłuższy bok) w formacie JPG lub TIFF.
Nazwiska zwycięzców wyłonione przez jury poznamy 28 czerwca. Zwycięskie fotografie zostaną włączone w planowaną wystawę. Co więcej, istnieje możliwość uhonorowania wybranych prac publikacją na stronie internetowej Vogue.pl oraz we wrześniowym numerze Vogue Polska. Laureat będzie też mógł uczestniczyć w przeglądzie portfolio organizowanym przez IFF, bez konieczności przechodzenia dodatkowej selekcji.
„I love you Cindy“, Kampania Reserved 2018
Wernisaż wystawy odbędzie się 5 lipca w warszawskiej Galerii IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort), Fort Mokotów, ul. Racławicka 99. Natomiast na 7 lipca, 28 lipca i 8 września o godzinie 12:00 odbędzie się oprowadzanie kuratorskie. Ekspozycję będzie można oglądać do 12 września w godzinach: środa-piątek 14:00-18:00; sobota-niedziela 12:00-18:00.
zdjęcie główne: fot. Zuza Krajewska, Kampania UEG 2017