Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Cykl „Post“ autorstwa Marty Zgierskiej został nagrodzony prestiżową nagrodą Prix HSBC pour la Photographie i w formie wystawy podróżował po najlepszych galeriach fotografii w Europie i Stanach Zjednoczonych. Teraz, po raz pierwszy, zawita także do Polski.
Marta Zgierska jest jedną z bardziej utalentowanych polskich artystek wizualnych. W 2015 roku znalazła się na sporządzonej przez portal LensCulture liście 50 najciekawszych fotografów młodego pokolenia, wybranych spośród zgłoszeń z ponad stu krajów. Uznanie przyniósł jej między innymi projekt „Post“, który prezentowany był na wystawach indywidualnych we Francji, Włoszech, Szwajcarii, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Szwecji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii i Portugalii, jak również w ramach ekspozycji zbiorowych. W Polsce Post pokazany zostanie po raz pierwszy.
fot. Marta Zgierska
- W 2013 roku przeżyłam poważny wypadek samochodowy. Otarłam się o śmierć, z trudem oswajana rzeczywistość wymknęła mi się z rąk. Nieszczęście pociągnęło za sobą kolejne – operacje, miesiące fizycznych ograniczeń, rozstanie, nawrót i zaostrzenie nerwicy lękowej. Niedługo przed wypadkiem natknęłam się w rodzinnym domu na opisową ocenę, którą dostałam jako siedmioletnia, wzorowa uczennica. W dorosłym życiu jestem nią dalej, jednak wbrew opinii otoczenia niezmiennie kłębią się we mnie ograniczenia, wstyd, lęki - pisze Zgierska w tekście towarzyszącym zdjęciom.
fot. Marta Zgierska
W trakcie przygotowań do ekspozycji Post artystka rozpoczęła pracę nad serią fotografii pt. Drętwienie przedstawiającą odlewy gipsowe twarzy. Oba cykle prezentowane w Galerii Instytutu Fotografii Fort są próbą translacji stanów emocjonalnych - lęku, bólu, potrzeby bliskości - na język obrazów oraz refleksją na temat doświadczenia i pamięci. To rodzaj autoportretu artystki, w którym widzimy jej oblicze i jej życie jedynie pośrednio, zatrzymane w rzeczach i kompozycjach.
- Każdy może odnaleźć tu własne nakłucia – nękające sny, przeżycia, obsesje. To indywidualna droga do odkrycia bliźniaczej pamięci traumatycznej w drugiej osobie. Próba intymnego kontaktu, który zamyka przeszłe nie-doświadczenie w teraźniejszości - podkreśla autorka.
fot. Marta Zgierska
Wernisaż odbędzie się 9 lutego o godzinie 19:00 w Galerii IFF (Fundacja Instytut Fotografii Fort, ul. Racławicka 99, Warszawa). Dzień później (godz. 14:00) będzie mieć miejsce oprowadzanie kuratorskie. Zarówno wernisaż, jak i oprowadzanie po wystawie jest bezpłatne. Natomiast od 11 lutego wstęp będzie już biletowany - cena wynosi 7 zł. Finisaż ekspozycji zaplanowano na 11 marca. Więcej informacji znajdziecie na stronie Instytutu Fotografii Fort.
Marta Zgierska - ur. 1987 w Lublinie. Absolwentka fotografii Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi oraz teatrologii i dziennikarstwa Uniwersytetu im. Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. W swojej praktyce fotograficznej zajmuje się problematyką traumy, doświadczeń granicznych oraz mechanizmów wyparcia. Nadaje tym wątkom osobisty rys, niejednokrotnie stawiając się w roli fotografowanego obiektu. Debiutowała w 2012 roku cyklem Port Praski, dokumentującym stan nieuregulowanych, przeznaczonych pod zabudowę terenów prawobrzeżnej Warszawy. Kolejnymi cyklami w jej dorobku były Oskoma i Drętwienie oraz wielokrotnie wystawiany i nagradzany Post, odznaczony m.in. prestiżową Prix HSBC pour la Photographie.