Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Na wystawie "Alias" pokazane zostaną dokumentacje prac wielu artystów, takich jak Marcel Duchamp (jako Rrose Sélavy), Walid Raad (jako The Atlas Group), Brian O'Doherty (jako Patrick Ireland), Renzo Martens (jako Renzo Martens), Alec Soth, Simon Fujiwara (jako jego ojciec), William Kentridge (jako Kentridge vs Kentridge), Joe Scanlan (jako Donnelle Woolford), a także wielu innych, którzy wykorzystują w swojej twórczości fikcyjne postaci. Jest to pierwsza tego rodzaju wystawa przeglądowa.
Dla programu głównego tegorocznej edycji Festiwalu koncepcja heteronimów jest kluczowa. Stworzona została przez portugalskiego poetę i pisarza, Fernando Pessoę. Zasłynął on z tego, że miał ponad 240 różnych literackich wcieleń, tworząc powieści, wiersze, eseje czy prace krytycznoliterackie. Inaczej niż w przypadku pseudonimów artystycznych jego heteronimy mają rozwinięte biografie, każdy z nich posługuje się stylem odległym od stylu autora czy innych heteronimów. Pomysł Pessoi zainspirował kuratorów Festiwalu do stworzenia strategii oporu w epoce, kiedy artyści coraz częściej muszą prezentować się jako komercyjne marki.
Wystawa w Bunkrze Sztuki pokazuje, że taka strategia nie jest niczym nowym w praktyce artystycznej; kuratorzy dokonują na niej przeglądu wcześniejszych realizacji. Zaprezentowani na niej artyści postanowili stworzyć fikcyjne postaci, fikcyjne instytucje lub po prostu rozwinąć alternatywne wersje samych siebie. Dzięki temu mogli przyjrzeć się z innej, zewnętrznej perspektywy kwestiom seksualności, płci, rasy czy na przykład prześladowań politycznych.
Fikcyjni artyści zdają się cierpieć na te same bolączki co prawdziwi. Nie potrafią powstrzymać się od autoreklamy - przedstawiony na wystawie portret Rrose Sélavy Duchampa ozdabia etykietkę butelki perfum. Bywają kapryśni, z łatwością ulegają atakom paranoi, nadmiernie gustują w kolażu. Nie zawsze mówią prawdę o tym, skąd pochodzą lub skąd się wzięły ich pomysły. Jak prawdziwi artyści lubią podróżować, ale wolą nie myśleć o sobie jako o turystach.
Adam Broomberg i Oliver Chanarin współpracują ze sobą od około dekady. Ich prace wystawiano na całym świecie, na ponad dwudziestu wystawach indywidualnych i licznych wystawach zbiorowych. Poza tym regularnie prowadzą warsztaty i fotograficzne kursy mistrzowskie; wykładają również na studiach z zakresu Fotografii Dokumentalnej w LCC w Londynie i w School of Visual Arts w Nowym Jorku. Broomberg i Chanarin są laureatami wielu nagród, w tym Vic Odden Award, przyznawanej przez Royal Photographic Society; są członkami Rady Powierniczej Photoworks i Photographers' Gallery. Podziw i uznanie przyniosło im nowatorskie podejście do fotografii dokumentalnej, przekraczające granice tego gatunku.
Przeczytajcie koniecznie naszą rozmowę z Adamem Broombergiem i Oliverem Chanarinem.