Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
O wystawie Mateusza Torbusa w warszawskiej Galerii Refleksy piszą Karolina Harazim i Anna Borejczuk: Zamiłowanie do geometrycznych kształtów, przejść tonalnych i załamań płaszczyzn stworzyło z Mateusza Torbusa łowcę. Z uporem i konsekwencją wytrawnego myśliwego tropił przez wiele miesięcy swoje wizje. Powstała fascynująca kolekcja trofeów reprezentujących ewolucję pojęć symetrii, rytmu i harmonii kształtów. (...)
Mateusz Torbus dostrzegł coś tam, gdzie - jak mogłoby się wydawać - nie ma nic. Poprzez uważną obserwację i metodyczne kolekcjonowanie obrazów dostrzeżonych w miejscach pozornie nieatrakcyjnych, stworzył ciąg pojedynczych wizji układających się (i układanych) w złożony obraz. Nie jest to jednak jednoznaczna całość. Bliżej tym kompozycjom do zmienności tangramu. (...)
Projekt przyjmuje formę przestrzennie dwuwymiarową, jednak oddziałuje w dwóch obszarach: statycznym, płaszczyznowym i dynamicznym, trójwymiarowym. Obiekty ruchome, wybrane (wyróżnione?) przez Artystę spośród innych, pogłębiają intensywność relacji z odbiorcą. Każdy, kto czynnie zaangażuje się w grę, którą jest "366", znajduje w niej swoją formę artystycznej ekspresji. Aktywność odbiorcy (jego sztuka) wprowadza nowe reguły w radykalny, na pierwszy rzut oka, porządek kompozycji Torbusa. Zaproponowane układy prowokują wręcz do poruszenia nimi, znalezienia w nich czegoś ukrytego, wydobycia nowej formy lub nowego znaczenia. Badanie możliwości obrazu, napinanie jego struktury, może prowadzić do złamania pierwotnych reguł gry.
Tajemnicza wiedza i świadomość obrazu, którą Artysta prezentuje w tym projekcie, porusza do głębi. Sprawia, że również widz staje się tropiącym, poszukującym. Czy istnieje klucz do zrozumienia motywów kierujących Artystą? Czy jest konieczny do tego, by doświadczyć "366"? Sam tytuł sugerować może wykraczanie ponad tę pełnię, ponad zatoczenie koła i zamknięty krąg euklidesowych 360 stopni. W projekcie pojawia się wartość, która jest nie tyle wartością dodaną, co naddaną. Nadmiaru matematycznego, pozornej niemożliwości, należy szukać być może już na innym poziomie pojmowania estetycznego.
Mateusz Torbus (ur. 1972, Myszków) ukończył Akademię Ekonomiczną we Wrocławiu. Od roku 2001 pracuje jako fotograf. W latach 2001-02 był związany z wrocławskim Ośrodkiem Postaw Twórczych. W latach 2002-05 mieszkał w Australii, gdzie współpracował z Australian Center for Photography. Od 2009 studiuje fotografię w ITF w Opavie. Współtwórca Farmy sztuki - niezależnej platformy współpracy artystów i kuratorów. Mieszka i pracuje w Krakowie. Prace Mateusza tworzą spójne cykle, w których nadrzędna jest subiektywność spojrzenia. Pozwala mu to zauważać i utrwalać obrazy, które zwykle umykają naszej uwadze. Skupienie i wrażliwość estetyczna to przewodnicy, za którymi podąża wykorzystując możliwości jakie stwarza fotografia. www.torbus.net.
Mateusz Torbus366
Wernisaż: 14.09.2010, godz. 19:00
Termin: 15.09-10.10.2010
Galeria Refleksy
ul. Narbutta 40 lok. 21, Warszawa
(klatka schodowa od strony parku)