Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Po latach korzyści czerpanych z członkostwa w Unii Europejskiej i wielkim entuzjazmie roku 2004, koalicja konserwatywnych partii rządzących poddaje w wątpliwość słuszność tamtego wyboru. Realizowany na początku XXI wieku cykl Bluebox to unikalne spojrzenie na rodzącą się w tamtym okresie europejską tożsamość społeczeństwa.
Polska jest członkiem Unii Europejskiej od 1 maja 2004 roku. Fotografie publikowane w książce „Bluebox” powstały w latach 2003-2007. „Mariusz Forecki rozpoczął prace nad swoim cyklem (…) tuż przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. Szybki marsz tradycyjnie wiejskiego i głęboko religijnego kraju, w którym od dziesięcioleci rządził komunistyczny totalitaryzm, do zjednoczonej Europy, zdominowanej przez zupełnie inny styl życia, jest głównym tematem cyklu fotografa. Zdjęcia zrobił na różnych zlotach politycznych i festiwalach folklorystycznych, organizowanych po to, by przekonać Polaków do korzyści, jakie niesie ze sobą przystąpienie do Unii Europejskiej. Był obecny także na gigantycznym koncercie Creamfields na byłym lotnisku wojsk radzieckich pod Kołobrzegiem. Był na budowie odcinka prywatnej autostrady i na festiwalach reklamowych piwa, imitujących monachijski Oktoberfest” - pisał o projekcie Vladimir Birgus w 2007 roku (Photo Magazine 6/2007).
fot. Mariusz Forecki, z książki "BLUEBOX"
„Forecki dostrzega pojedyncze osoby, które chętnie dołączają do tłumów. Widzi, że robią to, czego się od nich oczekuje – tańczą, rywalizują, upijają się i spontanicznie radują, zapominając o własnej indywidualności i tożsamości. Ujmuje je często w absurdalnych sytuacjach, po mistrzowsku wyłapując kontrast między ludźmi a otoczeniem i między różnymi wydarzeniami w tle. Jego obrazy są ironiczne, ale nie bezlitośnie sarkastyczne. Są fotograficznym odpowiednikiem Czechowa śmiechu przez łzy. Są komiczne i smutne, podobnie jak uchwycone na zdjęciach sytuacje”.
Nazwa i proces wykonania projektu nie została wybrana przypadkowo. Nawiązuje z kolei do techniki używanej w filmie, w której filmuje się osobę na niebieskim tle, aby później komputerowo wkleić ją w nową, dowolnie wybraną rzeczywistość. Wszystkie fotografie zostały wykonane na małoobrazkowym filmie pozytywowym FUJICHROME 64T TYPE II, dedykowanym do fotografowania w świetle sztucznym, oraz przy użyciu lampy błyskowej z żółtym filtrem. Zdjęcia nie były modyfikowane cyfrowo.
fot. Mariusz Forecki, z książki "BLUEBOX"
fot. Mariusz Forecki, z książki "BLUEBOX"
fot. Mariusz Forecki, z książki "BLUEBOX"
fot. Mariusz Forecki, z książki "BLUEBOX"
„Książka ukazuje się w czasie trwania pandemii COVID-19, która spowodowała ogromne zmiany w codziennym funkcjonowaniu. Większość galerii handlowych pozostawała przez kilka miesięcy zamknięta. Zakazano organizowania festiwali muzycznych, festynów i spotkań podobnych tym, jakie zarejestrowałem kilkanaście lat wcześniej. Wiele krajów całkowicie zamknęło swoje granice. Utrudnienia w światowym handlu spowodowały wzrost cen towarów przemysłowych i problemy z ich dostępnością. Z pandemii odnosimy też niepokojące korzyści – wiemy, co możemy stracić i jak może wyglądać świat, gdy zaczniemy sami, niejako na własną prośbę, wykluczać się z tej europejskiej wspólnoty” - komentuje autor.
Książkę można kupić w cenie 160 zł za pośrednictwem księgarni Pix.House.
Więcej informacji znajdziecie na stronie www.forecki.pl.