Olympus - 4 nowe obiektywy Zuiko Digital w tym roku

Autor: Łukasz Kacperczyk

5 Marzec 2007
Artykuł na: 4-5 minut
Jak się okazuje, dwie ciekawe lustrzanki i kompakt to dla Olympusa za mało nowości jak na pierwszy marcowy poniedziałek. Firma podała dziś jeszcze nie tylko dodatkowe szczegóły dotyczące następcy profesjonalnego E-1. Poinformowała również o zamiarze wprowadzenia na rynek 4 nowych obiektywów, w tym 3 z ultradźwiękowym napędem AF. Wszystkie produkty powinny trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku.

Kiedy System 4/3 debiutował na rynku w 2003 roku, Olympus przekonywał, że jedną z jego największych zalet będzie optyka zaprojektowana specjalnie do lustrzanek cyfrowych. Podkreślano znaczenie telecentrycznej konstrukcji i dostosowania się już na etapie projektu do wymagań matrycy jako elementu rejestrującego obraz. Początkowo wiązało się to z wąską ofertą szkieł na rynku, ale teraz nie ma już pod tym względem na co narzekać. Zresztą nie trzeba się ograniczać do optyki sygnowanej logiem Olympusa - do gry włączyły się takie firmy jak Sigma, Leica i Panasonic. Dziś kolejna porcja nowości.

wszystkie dzisiejsze zapowiedzi Olympusa poza następcą E-1

Zapowiedzi profesjonalnej lustrzanki Olympusa towarzyszy informacja o nowych obiektywach, które również powinny trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku. Będą to dwa szkła z linii półprofesjonalnej, jedno z profesjonalnej i jedno ze standardowej. Całość uzupełnia nowy telekonwerter.

Obiektyw Zuiko Digital ED 12-60 mm F2.8-4.0 SWD został pomyślany jako standardowy zoom dający bardzo przydatny zakres ogniskowych odpowiadający polem widzenia przedziałowi 24-120 mm w małym obrazku. Warto zwrócić uwagę na ultradźwiękowy silnik SWD (Supersonic Wave Drive) odpowiedzialny za szybkie i bezgłośne automatyczne ustawianie ostrości. To pierwsze szkło Olympusa wyposażone w taki napęd. Na zdjęciu produktu da się zauważyć, że gwint filtra będzie miał średnicę 72 mm, ale nie jest to informacja oficjalna. Obiektyw zastąpi zapewne Zuiko Digital 14-54 mm F2.8-3.5.

Zuiko Digital ED 12-60 mm F2.8-4.0 SWD

Zuiko Digital ED 50-200 F2.8-3.5 SWD to następca modelu Zuiko Digital ED 50-200 F2.8-3.5. Producent przekonuje, że w stosunku do poprzednika poprawiono bokeh (oddanie nieostrości). Użytkownicy docenią też z pewnością wspomniany wyżej silniczek SWD. Z ilustracji wynika, że obiektyw będzie miał gwint filtra o średnicy 67 mm, ale na więcej danych musimy jeszcze poczekać. Oba opisane wyżej szkła są uszczelnione.

Zuiko Digital ED 50-200 F2.8-3.5 SWD

O obiektywie Zuiko Digital ED 14-35 mm F2.0 SWD słyszymy od dwóch lat. Po raz pierwszy zapowiedziano go bowiem jeszcze podczas targów PMA 2005. Premierę rynkową kilkakrotnie już przekładano - ostatnie ustalenia mówiły o dostępności w 2007 r. Dziś do nazwy dodano symbol SWD, oznaczający wykorzystanie ultradźwiękowego napędu AF. Jak wynika ze zdjęcia produktu, opisywany obiektyw będzie miał średnicę gwintu filtra 77 mm. Więcej szczegółów nie znamy. ZD 14-35/2 uzupełni linię obiektywów z najwyższej półki ze stałym światłem: 7-14/4, 35-100/2 i 90-250/2.8. Oczywiście, jak przystało na szkło Zuiko Digital z serii powyżej standardowej, 14-35 mm będzie uszczelniony.

Zuiko Digital ED 14-35 mm F2.0 SWD

Powyższe nowości będą wyposażone w mechaniczny pierścień ręcznej regulacji ostrości. Do tej pory wszystkie obiektywy Zuiko Digital umożliwiały ręczne ostrzenie za pomocą pierścienia pozbawionego bezpośredniego, mechanicznego połączenia z systemem poruszającym soczewkami - wszystko odbywało się za pomocą czujników ruchu. Dzięki temu można było zaprogramować w aparacie, w którą stronę chcemy kręcić pierścieniem, żeby wyostrzyć na nieskończoność. Niektórzy użytkownicy narzekali jednak na zbyt długi czas reakcji systemu na ruch pierścienia, więc producent zdecydował się postawić na pełną mechanikę. Na razie w obiektywach z wyższej półki.

Zuiko Digital ED 70-300 mm F4.0-5.6

Kolejna nowość zapowiedziana dziś przez Olympusa to telezoom ze standardowej linii Zuiko Digital. Obiektyw Zuiko Digital ED 70-300 mm F4.0-5.6 da w połączeniu z lustrzanką Systemu 4/3 pole widzenia odpowiadające zakresowi 140-600 mm w małym obrazku, więc powstał z myślą o osobach ceniących duże zbliżenia. Na podstawie zdjęcia produktu możemy wywnioskować, że obiektyw ma gwint filtrów 58 mm i minimalną odległość ogniskowania 0,95 m, ale nie są to oficjalne dane. Producent podkreśla, że będzie to propozycja bardzo atrakcyjna pod względem stosunku jakości do ceny.

Zuiko Digital 2.0x Teleconverter EC-20

Czterem zapowiedziom obiektywów towarzyszy informacja o planach produkcji nowego telekonwertera Zuiko Digital 2.0x Teleconverter EC-20, który uzupełni obecny na rynku model EC-14.

Zapowiada się ciekawie - tym bardziej, że dzisiejsze informacje wskazują, że firma zamierza dbać nie tylko o amatorów, ale i półprofesjonalistów i zawodowców. Szkoda że Olympus nie zdecydował się zainwestować w segment zdawałoby się stworzony dla Systemu 4/3, czyli w niewielkie obiektywy stałoogniskowe. Przykład Pentaksa i jego linii DA Limited pokazuje, że można w ten sposób przyciągnąć uwagę zaawansowanych użytkowników

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual - kolejny obiektyw do treści VR i 3D
Canon prezentuje kolejny obiektyw z rodziny EOS VR. Nowy RF-S 7.8 mm f/4 STM Dual to według producenta praktyczny i niedrogi sposób na tworzenia treści 3D i opowiadanie historii w rozwijającym...
2
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon zapowiada obiektyw Nikkor Z 28-135 mm f/4 PZ - uniwersalny zoom do pracy wideo
Nikon na dobre bierze się za segment wideo i zapowiada uniwersalny obiektyw 28-135 mm f/4 ze sprzęgłem Power Zoom, który ma szansę znaleźć się na podstawowym wyposażeniu dużej rzeszy...
5
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych stałek
Canon RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm f/1.4L VCM - nowe ogniskowe dołączają do linii hybrydowych...
Canon prezentuje kolejne po modelu RF 35 mm f/1.4L VCM obiektywy, które budować będą serię kompaktowych, jasnych stałek do filmu i fotografii. Modele RF 24 mm f/1.4L VCM i RF 50 mm...
7
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (2)