Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Zapowiedziane wiosną tego roku trzy profesjonalne obiektywy do E-Systemu mają być kolejnym powodem, dla którego Olympus może się szczycić, że cyfrowy system lustrzankowy tej marki jest wyjątkowy. Nie dość, że aparaty rejestrują obraz za pomocą samoczyszczącej się matrycy i większość obiektywów jest uszczelniona tak, że nie straszne im trudne warunki atmosferyczne (śnieg, piasek itp.), to teraz w ofercie znajdą się pierwsze obiektywy zmiennoogniskowe o rewelacyjnym otworze względnym F2. Najdłuższy z nowoprezentowanych zoomów (Zuiko Digital ED 90-250 mm) ma co prawda światło F2.8, ale za to zapewnia imponujący zakres - daje kąt widzenia ogniskowych 180 - 500 mm w małym obrazku.
Jak podkreśla producent, założenie jest proste - dzięki obiektywom Zuiko Digital ED 14 - 35 mm i 35-100 mm F2 użytkownicy Systemu 4/3 będą mieli dostęp do kąta widzenia odpowiadającego zakresowi 28 - 200 mm w małym obrazku ze stałym światłem F2. Firma wielokrotnie podkreślała, że jednym z założeń całego systemu jest zastąpienie obiektywów stałoogniskowych zoomami oferującymi równie wysoką jakość co "stałki".
Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2 nawet na papierze wygląda imponująco - zarówno pod względem wymiarów, jak i konstrukcji optycznej. Razem z pierścieniem mocującym szkło na statywie waży on niemal 2 kg (dokładnie 1800 g) i składa się z 21 soczewek w 18 grupach (w tym pięć soczewek niskodyspersyjnych - cztery ED i jedna Super ED). Jak widać, nie jest to "spacerzoom", a pokaźna lufa, która powstała z myślą o bezkompromisowych profesjonalistach.
Jeśli o poprzednim obiektywie napisaliśmy per "lufa", to co powiedzieć o Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8? Konstrukcja optyczna co prawda mniej skomplikowana (17 soczewek w 12 grupach, w tym 3 soczewki ED), ale już 3270 g piechotą nie chodzi. To jest dopiero bestia... Ale czegóż się spodziewać po obiektywie, dającym kąt widzenia zakresu ogniskowych 180 - 500 mm w małym obrazku przy zachowaniu stałej jasności F2.8? Nie znamy jeszcze ceny tego szkła, ale domyślamy się, że będzie odzwierciedlała jego wyjątkowość - czytaj: z miejsca wykluczy zwykłych śmiertelników. Ale z drugiej strony, ile osób potrzebuje 500 mm F2.8?
Na razie nie znamy jeszcze dokładnych danych technicznych obiektywu Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2. Wiemy, że w jego konstrukcji optycznej wykorzystano niskodyspersyjne soczewki ED i że tak jak pozostałe profesjonalne szkła E-Systemu będzie on uszczelniony.
Najkrócej przyjdzie nam czekać na Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2 - ten obiektyw ma trafić do sprzedaży w przyszłym miesiącu (czyli całkiem niedługo - wszak październik już za pasem). Drugi w kolejności jest Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8, który powinien być dostępny w listopadzie 2005. Najpóźniej do rąk użytkowników trafi Zuiko Digital ED 14 - 35 mm F2, o którym mamy na razie najmniej informacji. Podano bliżej nieokreślony termin "dostępny od 2006 roku".
Dzisiejsze premiery wskazują, że Olympus jest zdecydowany ciągnąć System 4/3 choćby sam, a na mały wybór obiektywów nie powinni już narzekać nawet najgorsi malkontenci. Jeszcze ciekawiej może się zrobić wczesną wiosną 2006, kiedy to swoją lustrzankę (lustrzanki?) z bagnetem 4/3 ma pokazać gigant rynku elektroniki użytkowej Panasonic, a Olympus najprawdopodobniej zaprezentuje następcę profesjonalnego modelu E-1. Będzie się działo.
Poniżej specyfikacje opisywanych obiektywów.
Zuiko Digital ED 35 - 100 mm F2
Zuiko Digital ED 90 - 250 mm F2.8