Dodaj ocenę

Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S - jasny kolos

Autor: Maciej Luśtyk

16 Wrzesień 2020
Artykuł na: 4-5 minut

Najnowszy obiektyw Nikkor Z 50 mm f/1.2 S z jednej strony oferować ma wzorową, jasną optykę, z drugiej przytłacza swoimi rozmiarami.

Duże mocowanie Nikon Z miało sprawić, że projektowanie jasnych szkieł stanie się łatwiejsze. Tymczasem otrzymujemy model 50 mm f/1.2, który jest aż 5 cm dłuższy (89,5 x 150 mm) i o 100 gramów cięższy (1090 g) od swojego odpowiednika z systemu Canon RF. Do modelu Noct mu jeszcze daleko, ale po współczesnych konstrukcjach oczekiwalibyśmy jednak nieco większej kompaktowości.

Szkło jest naprawdę duże, ale wynagradzać ma to swoimi możliwościami

Producent obiecuje jednak, że mamy tu do czynienia z ponadprzeciętną optyką, która zamienia nowe szkło we „wszechstronny pędzel do malowania światłem”. PR-owcy na pewno dostaną premię za kreatywność, a jak to wszystko wygląda w praktyce?

Obiektyw Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S zbudowano w oparciu o aż 17 soczewek w 15 grupach, w tym 3 elementy asferyczne i 2 soczewki ED o obniżonej dyspersji. Całość wspierana 9-listkową, zaokrągloną przysłoną, która zapewnić ma przyjemne dla oka, „maślane” rozmycie nieostrości, z kołową reprodukcją punktów świetlnych nawet po mocniejszym domknięciu. Do tego powłoki antyodblaskowe Nano Crystal i Arneo. Wszystko to tworzyć ma zestaw oferujący wysoką, równą rozdzielczość na całej powierzchni kadru, który dodatkowo doskonale minimalizuje aberrację chromatyczną i odbicia światła.

Schemat budowy obiektywu Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S. Na niebiesko oznaczono soczewki asferyczne, na żółto elementy ED

Za ostrzenie odpowiadają tu z kolei dwa silniki krokowe STM, osobno sterujące dwoma grupami soczewek, co zapewnić ma cichą i szybką pracę nawet mimo pokaźnych rozmiarów soczewek. Producent zapewnia też, że obiektyw odznacza się niemal zerowym breathingiem, co pozwalać ma skutecznie wykorzystywać obiektyw w pracy filmowej. Obiektyw pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 45 cm.

Oprócz tego nowe szkło oferuje uszczelniania i pozwala na nakręcenie filtrów o średnicy 82 mm. Jak wszystkie profesjonalne szkła z oferty systemu Nikon Z, oferuje także przycisk funkcyjny, elektroniczną skalę odległości oraz programowalny pierścień, do którego możemy przypisać kontrolę przysłony, czułości czy opcję kompensacji ekspozycji.

Cena i dostępność

Jak w przypadku wszystkich jasnych współczesnych obiektywów systemowych, mamy do czynienia z wysoką ceną. Obiektyw zadebiutuje w grudniu, w cenie 2100 dolarów (ok. 7900 zł). Biorąc jednak pod uwagę podatki i cenę pokazanego dzisiaj modelu 14-24 mm f/2.8, polska cena oscylować będzie zapewne w okolicach 10-11 tys. złotych.

Specyfikacja:

Nazwa Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S
Producent Nikon
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Nikon Z
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 17 soczewek / 15 grup (3 soczewki asferyczne, 2 soczewki ED)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 47°
Maksymalne powiększenie 0,15 x
Minimalna odległość ogniskowania 45 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Podwójny silnik krokowy STM
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny tak
dodatkowy pierścień funkcyjny
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 89,5 x 150 mm
Waga 1090 g
Cena w dniu premiery 2100 dolarów

Więcej informacji znajdziecie na stronie nikon.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy e-book
Digital Camera Polska
Skopiuj link

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony FE 28-70 mm f/2 GM - nowy król standardowych zoomów
Sony prezentuje superjasny obiektyw 28-70 mm, będący bezpośrednią odpowiedzią na innowacyjny model Canona. Szkło jest przy tym dużo lżejsze i mniejsze, a do tego oferuje rozbudowaną...
20
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Sigma wprowadza 4 stałki APS-C do systemu Canon RF
Zgodnie z wiosennymi zapowiedziami do sprzedaży trafiają obiektywy stałoogniskowe Sigma z mocowaniem Canon RF. To dobrze znane i lubiane modele 16 mm f/1.4, 23 mm f/1.4, 30 mm f/1.4 i...
5
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike AF 85 mm f/1.8 Pro - kolejna „profesjonalna” budżetowa stałka ląduje na rynku
Meike prezentuje swój drugi obiektyw z serii Pro, który łączyć ma wysoką jakość optyczną i rozbudowaną ergonomie z niską ceną. Szkło wyceniono na mniej niż 1500 zł.
4
Powiązane artykuły