Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Na wystawie można zobaczyć prace następujących fotografów: Keith Arnatt, John Benton Harris, Ian Berry, Derek Boshier, Victor Burgin, Vanley Burke, David Butterworth, David Chadwick, Tarik Chawdry, John Davies, Ian Dobbie, Peter Fraser, Gilbert & George, Paul Graham, Brian Griffin, Christine Hobbeheydar, Cragie Horsfield, Alexis Hunter, Phillip Jones-Griffiths, Chris Killip, Bob Long, Markéta Luskačová, Ron McCormick, Peter Marlow, Daniel Meadows, Peter Mitchell, Raymond Moore, Tish Murtha, Martin Parr, Gilles Peress, Tony Ray-Jones, Jurgen Schadeberg, Graham Smith, Chris Steele-Perkins, Homer Sykes, Paul Trevor
Jak czytamy w informacji prasowej wystawa została zaprojektowana jako dokument poświecony fotografii brytyjskiej z okresu od późnych lat 60. do późnych lat 80.(...) No such thing as society czerpie z zasobów kolekcji Arts Council i British Council w celu skonstruowania nowego obrazu dwóch burzliwych dekad brytyjskiej historii. W okresie tym społeczeństwo brytyjskie przechodziło okres niepokojów i przemian, doświadczając efektów deindustrializacji i powstania thatcheryzmu, stojąc w obliczu strajków górników i konfliktu w Irlandii Północnej, a także radykalnych zmian struktury społecznej.
Wystawa No Such Thing as Society, kóra zawitała do Warszawy z okazji 70. rocznicy British Council w Polsce, daje świadectwo tym czasom, zestawiając 150 fotografii autorstwa trzydziestu trzech wybitnych fotografów dokumentalistów. Bierze ona swój tytuł od słynnego stwierdzenia Margaret Thatcher: "...społeczeństwo? Nie ma czegoś takiego. Są tylko indywidualni mężczyźni i kobiety, są też rodziny." Przegląd rozpoczyna się u schyłku lat 60., kiedy Pop art ugruntował miejsce fotografii we współczesnej kulturze. Wystawa ułożona jest chronologicznie według sześciu tematów odzwierciedlających kontrastujące ze sobą aspekty społeczeństwa brytyjskiego tamtego okresu.
Wczesne lata 70 były okresem wyłaniania się nowych niezależnych postaw w fotografii dokumentalnej skupiającej się na obrazowaniu rzeczywistości społecznej. Wiodący przedstawiciel tego nurtu, Tony Ray-Jones, skupiał się na obrazowaniu komicznych aspektów hierarchii klasowej i absurdów ludzkiego zachowania wynikających z ograniczeń brytyjskiej tradycji.
Społeczne koszty deindustrializacji i globalizacji były głównymi tematami podejmowanymi przez fotografów dokumentalnych aktywnych na północy Anglii w późnych latach 70. i w latach 80. Społeczne katastrofy obrazowane w pracach Chrisa Killipa znalazły swoją kontynuację w utrzymanych w ciemnej tonacji, klaustrofobicznych wnętrzach biur fotografowanych przez Paula Grahama, oraz w utrzymanych w jaskrawych barwach pracach Martina Parra.
Przed końcem lat 80. ugruntowany został status fotografii w brytyjskim życiu artystycznym. Motywy rozczarowania polityką nasiliły swoją obecność się w pejzażach miejskich Iana Dobbie, podczas gdy bardziej konwencjonalne formy fotografii prasowej dotyczące konfliktów miejskich na północy Irlandii oraz na ulicach południowego Londynu pojawiały się w twórczości Philipa Jones-Griffith'a oraz Paula Grahama.
link do strony poświęconej wystawie
Wystawa zbiorowa NO SUCH THING AS SOCIETY / NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK SPOŁECZEŃSTWO
Wernisaż: 24.11.08, godz. 18:00
Termin: 24.11.08 - 11.01.09
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
ul. Jazdów 2, 00-467 Warszawa