Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Fotografię i filmowanie z powietrza można z całą pewnością uznać za najczęstsze zastosowanie komercyjnych dronów. Wraz z rosnącą dostępnością i szeroką ofertą modeli na rynku rośnie ilość użytkowników, którzy zarówno amatorsko jak i profesjonalnie zaczynają obserwować świat z góry. Warto jednak pamiętać, że oprócz odpowiednio dobranych kadrów i przemyślanych ujęć należy zadbać o bezpieczeństwo lotów, które z racji swojego charakteru niosą ze sobą zdecydowanie większe ryzyko.
Bezpieczeństwo użytkowania dronów w kontekście powietrznej fotografii można podzielić na kilka aspektów tj. wybór niezawodnego sprzętu, przestrzeganie prawa oraz podstawowych zasad wykonywania operacji lotniczych z użyciem dronów.
Pierwszą rzeczą, która wpływa zarówno na jakość materiału jak i komfort lotu, jest zakup odpowiedniego sprzętu, dopasowanego do potrzeb i umiejętności fotografa lub filmowca. Czasy własnych samodzielnie składanych dronów do filmowania odchodzą już bezpowrotnie w niepamięć z racji szerokiej dostępności gotowych konstrukcji, które zarówno jakością i łatwością obsługi nie mają sobie równych. Wybór konkretnego modelu drona zależy wtedy wyłącznie od potrzeb konkretnego użytkownika.
Obecnie dużą popularnością cieszy się DJI Mavic Pro – niewielki quadcopter ze składanymi ramionami i śmigłami, który zmieści się nawet w kieszeni lub kobiecej torebce. Niech was jednak nie zmylą pozory – to model, który wciąż potrafi zaskoczyć jakością zdjęć oraz filmów. Kamera jest w pełni stabilizowana na 3-osiowym gimbalu, maksymalna jakość filmów to Ultra HD 4K 30 kl./s a zdjęć 12 Mp w formatach JPG i DNG. Ważący jedynie 730 g DJI Mavic Pro utrzymuje się w powietrzu ponad 25 minut a jego prędkość maksymalna w trybie Sport to nawet 65 km/h!
Często polecanym modelem drona dla fotografów jest DJI Phantom 4 Pro, który daje obecnie najlepszą relację jakości do ceny. Kamera będąca na wyposażeniu tego modelu została wyposażona w 1-calowy sensor CMOS wysokiej jakości z możliwością wykonywania zdjęć w rozdzielczości 20 Mp oraz filmów w Ultra HD (4K) z prędkością 60 kl./s. Co istotne na bezpieczeństwo użytkowania tego modelu wpływa jego wyposażenie w czujniki odległości umieszczone od przodu, z boku i od spodu drona. Dzięki temu operator może skupić się na operowaniu kamerą, a w razie napotkania na przeszkodę podczas lotu dron sam się zatrzyma w bezpiecznej odległości.
Wymagających operatorów latających kamer z pewnością zainteresuje najnowszy model DJI - Inpsire 2. Jest to następca Inspire 1 Pro, który wnosi nową jakość do powietrznej fotografii i filmowych ujęć. Procesor obrazu potrafi nagrywać nawet w rozdzielczości 5.2K w formatach CinemaDNG RAW, Apple ProRes i innych umożliwiających dalszą zaawansowaną obróbkę materiału. Dzięki większym rozmiarom śmigieł i mocniejszym silnikom DJI Inspire 2 może poruszać się z prędkością ponad 90 km/h, a podwójny system zasilania pozwala na 27 minut lotu. Poza tym producent wyposażył ten model w system ogrzewania co pozwala na loty w niskich temperaturach, czujniki z przodu, z doły i z góry dla uniknięcia zderzeń z przeszkodami, a także dodatkową kamerę FPV dla pilota drona oraz niezależny podgląd z głównej kamery dla operatora kamery. DJI Inspire 2 jest bardzo ciekawą propozycją dla osób, które wiążą swoją przyszłość przede wszystkim z profesjonalną branżą filmową.
Jeżeli zaś chcesz wykorzystać swój bezlusterkowiec lub profesjonalną kamerę filmową, wtedy rozwiązaniem jest blisko 9 kg Matrice 600, z podwieszonym gimbalem Ronin MX. Można na nim zamocować w pełni profesjonalny setup, poczynając od w pełni profesjonalnych aparatów fotograficznych – np. Nikon i Canon, kończąc na kamerach Alexa mini i Red.
Gdy wybierzemy już odpowiedni sprzęt w następnej kolejności powinniśmy zapoznać się z zasadami lotów obowiązującymi w polskiej przestrzeni powietrznej. Podstawowe zasady wykonywania lotów rekreacyjnych Urząd Lotnictwa Cywilnego podał w bardzo przystępnej formie na stronie www.latajzglowa.pl. Znajdziemy tutaj m.in. zakaz latania nad ludźmi, miastami, budynkami - bezwzględnie również nad lotniskami i w ich pobliżu. Warto wiedzieć, że złamanie prawa lotniczego jest traktowane jako przestępstwo i grozi za nie nawet 5 lat więzienia, a sprawa kierowana jest prosto do sądu. Osoby, które chcą wykonywać loty komercyjne lub w bezpośredniej odległości od ludzi, budynków, pojazdów w gęstej zabudowie miejskiej muszą odbyć kilkudniowe przeszkolenie (np. w oficjalnej DJI Academy), przejść badania lekarskie, wykupić ubezpieczenie OC i ostatecznie podejść do egzaminu państwowego, którego zaliczenie będzie równoznaczne z uzyskaniem tzw. świadectwa kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego – UAVO – w skrócie i potocznie: licencji. Wtedy cała odpowiedzialność za wykonywane loty wciąż ciąży na użytkowniku drona, ale z racji uzyskanej wiedzy i przejścia przeszkolenia praktycznego taka osoba jest traktowana jak świadomy operator bezzałogowca. Jako członek personelu lotniczego potrafi on przewidzieć konsekwencje swoich czynów, zaplanować w pełni lot oraz wykonywać operacje lotnicze przestrzegając prawo lotnicze i zachowując maksimum bezpieczeństwa.
Osoby, które chcą latać dronami jedynie rekreacyjnie powinny mimo wszystko zapoznać się z pojęciem stref lotniczych obowiązujących w Polsce i dobrze rozeznawać się w mapach tych stref. Dostępne są one w internecie lub poprzez aplikację DroneRadar, która ułatwia początkującym użytkownikom dronów orientację w przepisach.
Na koniec warto wspomnieć jak dobrze przygotować się do samego wykonywania lotu dronem w nieznanej nam wcześniej lokalizacji. Zaplanowanie całej operacji z wyprzedzeniem pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnych zaskoczeń na miejscu, zaoszczędzi sporo czasu i stresu. Umożliwi także zrobienie najlepszych zdjęć.
Wspomnianą analizę przestrzeni powietrznej, w której zamierzamy latać można przeprowadzić na kilka dni przed lotami, by mieć szansę np. uzyskania zgody na loty w strefach kontrolowanych lotnisk (minimum 3 dni wcześniej). Dzień przed lotami możemy potwierdzić już aktywność przestrzeni w danym miejscu i jej realne wykorzystanie przez inne statki powietrzne. Koniecznie sprawdźmy prognozę pogody ze zwróceniem szczególnej uwagi na opady, zachmurzenie i wiatr. Powinniśmy również sprawdzić zaplanowaną aktywność słoneczną, z którą wiążą się często zakłócenia kompasu oraz GPS – bardzo ważnych urządzeń będących na wyposażeniu większości dronów. Dobrze jest również zajrzeć do map prezentujących w miarę aktualne zdjęcia terenu (np. mapy satelitarne Google / Google Earch) - dzięki temu już na etapie planowania możemy ustalić miejsce startu i lądowania oraz przemyśleć odpowiednie ujęcia z dala od przeszkód terenowych: linii wysokiego napięcia, masztów, wysokich drzew lub budynków. To bardzo ważne, gdyż jak ognia należy unikać sytuacji w których poszczególne etapy lotu i ujęcia planujemy… podczas samego lotu. Najlepiej na ziemi ustawmy już w aplikacji wszelkie parametry wykonywanych zdjęć i filmów.
Na koniec rzecz podstawowa, czyli przygotowanie drona i akcesoriów. Dokładny przegląd techniczny pozwoli wykluczyć takie rzeczy, jak: nienaładowane baterie w aparaturze, tablecie, smartfonie lub pakietach zasilających drona, nieprawidłowo pracujący gimbal, niesprawne silniki i uszczerbione śmigła, niepoprawne działanie aplikacji do obsługi drona. Bardzo dobrym zwyczajem jest przygotowanie sobie tzw. check-listy czynności, które powinniśmy wykonać kilka dni przed lotami, dzień przed oraz tuż przed samym lotem.