Aparaty
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Według właśnie opublikowanego badania Megapanel PBI nasza strona była w listopadzie 2010 najchętniej czytanym polskojęzycznym serwisem internetowym o fotografii (badanie jest publikowane z trzymiesięcznym opóźnieniem - patrz wyjaśnienie na końcu artykułu). Przypominamy, że podobny wynik osiągnęliśmy także z zeszłym roku. Ponieważ jednak w 2010 nastąpiły spore przetasowania miejsc wśród serwisów charakterze informacyjnym (duży spadek oglądalności niektórych serwisów), w tym roku, żeby obraz był pełniejszy do zestawienia dołączamy także społecznościowe galerie fotograficzne. Do naszego wykresu wybraliśmy dziesięć najchętniej odwiedzanych stron w kategorii serwis informacyjny/społecznościowa galeria fotografii. W zestawieniu nie zostały natomiast ujęte strony, których głównym polem zainteresowania nie jest fotografia oraz strony narzędziowe na przykład umożliwiające manipulację zdjęciami online.
Badanie Gemius/PBI Megapanel jest najbardziej uznanym i wiarygodnym badaniem oglądalności stron internetowych na naszym rynku gdyż w podaje wartości Real Users, które oznaczają rzeczywistych czytelników, a nie liczbę cookies zainstalowanych na komputerze co pokazują wartości visitors czy unique users (więcej o badaniu piszemy pod wykresem). Gwiazdką oznaczone zostały serwisy, które zrezygnowały lub nigdy nie korzystały z audytu oglądalności i ich oglądalność nie została zweryfikowana i może być nieco zawyżona.
Dziękujemy naszym czytelnikom, którzy kolejny rok z rzędu doceniają ciekawą, wiarygodną i zróżnicowaną treść fotopolis.pl!
O badaniu Gemius/PBI Megapanel
W internecie liczbę "czytelników" początkowo mierzyło się głównie za pomocą wskaźnika unique users, przy założeniu, że pojedynczy użytkownik równa się pojedynczemu komputerowi. Ponieważ jednak w ciągu ostatnich lat zmienił się sposób korzystania z Internetu, za miarodajny uznaje się inny wskaźnik - Real Users (rzeczywisty użytkownik) mierzony w badaniu Megapanel PBI, realizowanym przez firmę Gemius. W tej chwili jest to jedyny miarodajny wskaźnik oglądalności, z którego korzystają wszystkie profesjonalne firmy działające na rynku Internetu w Polsce. Także fotopolis.pl od ponad dwóch lat nie powołuje się już na swoich stronach na dane unique users (używamy ich jedynie w odniesieniu do danych historycznych, gdy nie korzystaliśmy jeszcze z kategorii Real Users).
Specjaliści z Gemius SA na swoim blogu jasno i obrazowo opisują różnicę między Real Users a unique users: - w tym przypadku mówimy o plikach cookie nadawanych każdemu unikalnemu profilowi przeglądarki. Cookie (użytkownik cookie) jest tylko plikiem tekstowym zapisywanym przez witrynę internetową za pomocą przeglądarki w unikalnym folderze odpowiadającym profilowi przeglądarki internetowej używanej przez użytkownika internetu.;
Real Users - wskaźnik ten mówi nam o rzeczywistej liczbie ludzi, realnie istniejących żywych istot (takich jak czytelnik tego tekstu), którzy odwiedzili daną witrynę (...). Jeden użytkownik (real user) reprezentuje zatem jedną fizyczną osobę korzystającą z internetu.]Badanie Gemius/PBI Megapanel, badające wskaźnik Real Users, pojawiło się na rynku ponieważ w ostatnich latach znacznie wzrosła liczba użytkowników kasujących cookie (świadomie lub nie) - czyli takich, którzy przy każdym wejściu na stronę są traktowani jako nowy unikalny użytkownik.
Jak podaje Gemius - np. w grudniu 2007 na wszystkich witrynach korzystających z badania gemiusTraffic w Polsce, rejestrowanych było miesięcznie ponad 100 mln różnych cookies (z Polski), podczas gdy wszystkich internautów w Polsce było w tym okresie dużo mniej (ok. 14 mln).(...) To, że liczba cookies w polskim internecie jest 8 razy większa od liczby real users NIE oznacza, że podobny stosunek jest na każdej witrynie. Na każdej witrynie ten stosunek może być różny.
Dlaczego na każdej witrynie stosunek cookie (unique users) w stosunku do rzeczywistych użytkowników (real users) jest inny?
Adrian Ostrowski, specjalista Gemius SA wskazuje na kilka czynników.
Adrian Ostrowski wskazuje także na dodatkowe czynniki, mające nieco niższy wpływ na dane: do zliczania danych unique users (cookie) właściciele witryn wykorzystują różne badania. Najpopularniejszym jest Gemius Traffic czy Stat.pl, ale niektóre strony korzystają także z Google Analytics. Narzędzie Google'a także korzysta z metodologii opartej na cookie. Dlatego najbardziej wiarygodnym narzędziem pozostaje Gemius PBI (Megapanel). Jest to badanie powszechnie wykorzystywane w planowaniu kampanii reklamowych w internecie.
Dlaczego najnowsze dane Megapanel dostępne są za listopad, podczas gdy mamy początek lutego?
Badanie Megapanel PBI/Gemius porównuje liczbę cookies z liczbą rzeczywiście istniejących w Polsce internautów. Do tego badania wykorzystuje się dane o strukturze demograficznej pochodzące z badania NetTrack Millward Brown SMG/KRC prowadzonego na próbie dobieranej i ważonej przez PBC. Gemius porównuje stosunek cookies do rzeczywistych użytkowników z miesiąca poprzedzającego badanie i z następnego miesiąca. Czyli dane ze stycznia są konfrontowane z danymi z grudnia i lutego. Dlatego podawane są z opóźnieniem. Dane za styczeń będą dostępne w połowie marca, a obecnie najświeższymi danymi są te z listopada.