Flor Garduno

Od 12 kwietnia 2005 warszawskie CSW.prezentuje fotografie czołowej artystki Meksyku, Flor Garduno. Gorąco polecamy skorzystać z rzadkiej okazji poznania twórczości Garduno i prezentujemy szerzej sylwetkę artystki

Autor: Marta Sinior

13 Kwiecień 2005
Artykuł na: 4-5 minut

Fotografia meksykańska znana i ceniona jest na całym świecie. W Polsce niewiele mieliśmy okazji do zapoznania się bliżej z twórczością artystów pochodzących z krajów Ameryki Południowej. Nadarzyła się sposobność do obejrzenia fotografii jednej z czołowych artystek meksykańskich Flor Garduo. Wystawę od 12 kwietnia 2005 roku prezentuje warszawskie CSW,

Flor Garduno urodziła się w 1957 roku w Mexico City. W 1979 roku porzuciła studiowanie Sztuk Pięknych w Akademii San Carlo, by zostać asystentką najwybitniejszego meksykańskiego twórcy, Manuela Alvareza Bravo. Praca u boku tak znakomitego artysty wywarła niemały wpływ na późniejszą twórczość Garduno. Zdobyła widzę praktyczną wykonując ręczne powiększenia dla Bravo oraz niezwykłą wrażliwość estetyczną. Garduno szybko odnalazła własną drogę w fotografii. Od 1980 roku zaczęła pracować już jako fotograf niezależny.

fot Flor Garduno "La mujer que suena" Pinotepa Nacional, Oaxaca, Meksyk, 1991

Wystawa prezentowana w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie, to fotograficzny zapis życia w krajach Ameryki Południowej, rodzimego Meksyku, Gwatemali, Hondurasu, Ekwadoru i Boliwii. Cykl ten zatytułowany Testigos del tiempo/Świadkowie czasu, powstał w latach 1983-1991. Jest to portret ludzi mieszkających z dala od zgiełku wielkich miast, zatłoczonych ulic i neonów. Fotografie ukazują nam świat, w którym ludzie żyją podporządkowani codziennemu rytmowi i obrzędom. Garduno dokumentuje obrzędy religijne i rytuały miejscowej ludności, które są głęboko zakorzenione w tradycji. Robi to w sposób delikatny, pełen dystansu. W jej fotografiach widać dbałość o kompozycję i jednorodną estetykę. Umiejętnie wykorzystane miękkie naturalne światło i dbałość o kadr, powodują, że chętnie patrzymy na zdjęcia i z łatwością zachowujemy ich obraz w pamięci. Znany pisarz Carlos Fuentes, który napisał esej do cyklu zdjęć Świadkowie czasu przyrównuje jej ujęcia do dzieł malarskich szkoły holenderskiej czy hiszpańskiej (Van Eyck, Velasquez).

fot. Flor Garduno "Don perro" Guamote, Chimborazo, Ekwador, 1988

Wystawa Testigos del tiempo/Świadkowie czasu była eksponowana w 35 muzeach m.in. w Art. Institute w Chicago, w Center of Creative Photography w Tuscon, w muzeach sztuk pięknych w Meksyku, Chile, Argentynie, w Musee de l'Elysee w Lozannie i na Uniwersytecie w Salamance w Hiszpanii. Album cyklu Testigos del tiempo był wydany w sześciu edycjach i wkrótce również będzie dostępny w polskich księgarniach.

fot. "Fallecio Maria Veronica" Tixan, Chimborazo, Ekwador, 1988

Flor Garduno W 1995 roku na świat przychodzi drugie dziecko Garduno, Olin. Przyjście na świat syna, zmieniło twórczość artystki. Kuchnię, pokój i patio przekształciła w małe studio. Głównymi bohaterami jej fotografii stali się znajomi, córka Azul oraz martwe natury. Drugim jej ważnym cyklem był Inner Light skoncentrowany głównie na martwych naturach i kobiecych aktach. Ta kolekcja - jak mówi sama Garduno - jest wynikiem współpracy moich przyjaciół. Był to cykliczny proces. Wielu znajomych chciało stworzyć rzeźby ze swoich ciał, stworzyć prywatne obrazy.

Przy użyciu naturalnego światła, Garduno tworzy liryczne martwe natury, przeważnie będące przedmiotami z jej kolekcji, czasami bohaterem fotografii jest jej córka, pozująca albo uchwycona podczas zabawy czy kobiece akty nazywane przez autorkę "natures silencieuses".

Flor Garduno jest autorką kilku publikacji autorskich, takich jak: Magia del Juego Eterno (1986), Bestiarium (1988), Mestenos (1994) lecz największy rozgłos przyniosło jej Testigo del tiempo wydane m.in. przez Thames and Hudson w Londynie, Motta Editore w Mediolanie, Aperture w Nowym Jorku.

Fotografie Flor Garduno znajdują się w wielu prestiżowych kolekcjach m.in. w Museum of Modern Art w Nowym Jorku, w J. Paul Getty Museum w Los Angeles, w Narodowej Fundacji Sztuki i Kultury w Meksyku, a także w licznych kolekcjach publicznych i prywatnych w Ameryce i w Europie.

Ekspozycja cyklu Flor Garduno Testigos del tiempo/Świadkowie czasu prezentowana będzie do 8 maja 2005 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie (al. Ujazdowskie 6).

{GAL|26005
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wywiady
Nicolas Demeersman: "Zaakceptuj, że czasem będziesz pieprzonym turystą"
Nicolas Demeersman: "Zaakceptuj, że czasem będziesz pieprzonym turystą"
Nicolas Demeersman za pomocą jednego prostego gestu kwestionuje nasze postrzeganie turystyki i relacji z lokalnymi społecznościami. Jego twórczość polega na przedstawianiu paradoksów. Fotograf...
8
Magdalena Wosińska: Wychowanie w Polsce dodało mi odwagi w Ameryce
Magdalena Wosińska: Wychowanie w Polsce dodało mi odwagi w Ameryce
Z Katowic na Times Square. O niepewnych początkach, subkulturze amerykańskich skejtów końca lat 90. oraz o tym, jak dzieciństwo w Polsce wpłynęło na jej karierę w USA, rozmawiamy z Magdaleną...
12
Tomasz Lazar: „Dopiero gdy poświęcamy czas, zaczynamy widzieć"
Tomasz Lazar: „Dopiero gdy poświęcamy czas, zaczynamy widzieć"
O poszukiwaniu tematów, świadomym budowaniu narracji, pułapce mediów społecznościowych i szansach oraz zagrożeniach, które stawiają przed nami nowe technologie, rozmawiamy z...
32