Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Prezentujemy niezwykle ciekawe prace Ireneusza Zjeżdżałki. Tworząc cykl "Do światła", tak jak zresztą w całej swojej twórczości, autor fotografował miejsca, które najlepiej chyba scharakteryzuje słowo "zwyczajne". Jednak te spokojne, kwadratowe, czarno-białe kadry w żadnym wypadku nie są zwyczajne. Zapraszamy.
Ireneusz Zjeżdżałka urodził się w 1972 roku we Wrześni, gdzie pracuje i mieszka do dziś. Studiował na Akademii Rolniczej w Poznaniu. W latach 1998-2003 pracował w Galerii Fotografii "pf" w Poznaniu. W 2001 roku otrzymał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, a w 2002 Medal Młodej Sztuki przyznawany przez oficynę wydawniczą Głos Wielkopolski. W 2002 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jest redaktorem Kwartalnika Fotografia. Jego teksty można przeczytać także w takich czasopismach jak: "Czas Kultury", "Arteon" czy "Fotozeszyty". Wielokrotnie wystawiał w kraju i za granicą. To tyle suchej biografii.
Zjeżdżałka fotografuje w opuszczonych, zrujnowanych fabrykach, szkołach opustoszałych po skończeniu lekcji - w miejscach, które teoretycznie nie są "fotogeniczne". Jednak, jak się okazuje, wszystko zależy od nastawienia i oka twórcy. Fotografie Zjeżdżałki bardzo rzadko są smutne, co przecież sugerowałaby tematyka jego prac, które pozornie ukazują pustkę; na większości z nich nie ma ludzi, widzimy jedynie ślady ich obecności: obrazek na ścianie, świeży obrus na stole, rysunek na tablicy. Zdjęcia emanują spokojem, którego podczas fotografowania szuka sam autor: "Nie będę nigdy fotoreporterem, choć to jest w jakiś sposób pociągające: wolę w spokoju sobie gdzieś pójść, posiedzieć w samotności, popatrzeć". I tę kontemplację, zastanowienie nad obiektem zdjęcia da się później zauważyć w jego fotografiach.
Mimo wspomnianej już wyżej "pustki" niemal zawsze prace Zjeżdżałki mają w sobie cos pozytywnego - czy to kojącą symetrię kompozycji, czy zabawne zestawienie poszczególnych elementów obrazu. Zjeżdżałka dokumentuje otaczającą go rzeczywistość, ale nie jest to sucha rejestracja faktów czy kronika powolnego rozkładu (np. zrujnowanych fabryk), a oryginalne, autorskie spojrzenie na świat. Warto choć przez chwilę spojrzeć na niego oczami Ireneusza Zjeżdżałki, a może i my nauczymy się patrzeć tak, żeby widzieć.
Oto co autor mówi o swojej twórczości:
Czystość fotografii polega na tym, żeby robić to, do czego jest ona przeznaczona, czyli zatrzymywać pewne obrazy (i nie chodzi tu tylko o reportaż czy dokument), zapisywać emocje, pokazywać nasz związek z jakimś miejscem, odczytywać energię w nim ukrytą. Ja najczęściej po prostu czuję, że muszę rozłożyć statyw, wyciągnąć aparat i właśnie tu i teraz zamknąć w czarnej ramce ten, a nie inny fragment świata. I najlepiej zrobić to od razu: bo można tu już nie wrócić; bo wprawdzie podobne światło się zdarza, ale zniknąć mogą emocje, od których zależy najwięcej.
Wystawy indywidualne:
2003
Inwentaryzacja, Ogólnopolski Festiwal Sztuki Filmowej "Prowincjonalia", Kino TRÓJKA, Września
2002
Ohne Atelier, Werksttat, Kassel, Niemcy
2001
Ohne Atelier, Schotten, Niemcy
Mały atlas mojego miasta, Galeria Fotoplastykon, Poznań
Bez atelier, Muzeum Regionalne, Września
Wybrane wystawy zbiorowe:
2004
Fotorealizm, ze Sławojem Dubielem, Andrzejem Ślusarczykiem i Piotrem Szymonem, Galeria Zderzak, Kraków
Widzialne a niewidzialne, III Biennale Fotografii, Galeria ABC, Poznań
2003
29 razy fotografia, PTPN, Poznań
Widzialne a niewidzialne, III Biennale Fotografii, Galeria ABC, Poznań
Wąski margines, z Jerzym Wierzbickim, Galeria ZTF, Zamość
2002
Sceny przydrożne - ciąg dalszy, z Marcinem Andrzejewskim, Maciejem Szymanowiczem i Waldemarem Śliwczyńskim, Mała Galeria GTF, Gorzów Wlkp.
Trzy razy fotografia, z Andrzejem Jerzym Lechem i Waldemarem Śliwczyńskim, Muzeum Regionalne, Września
International Salon of Art Photography "Miniature", New Belgrad, Jugosławia
2001
20 Fotografii, z Waldemarem Śliwczyńskim, Galeria Pod Arkadami, Łomża
Portret, Trzcianiecki Dom Kultury, Trzcianka
Projekt, Muzeum Fotografii, Miejska Galeria Sztuki, Charków, Ukraina
Widzę, 10 fotografów, Galeria Fotografii "pf", Poznań
Schwarz auf weiss, Haus der Fotografie, Hannover, Niemcy
2000
Obszary fotogeniczne, z Waldemarem Śliwczyńskim, Galeria MOK, Gniezno
XI Biennale Fotografii Górskiej, Jelenia Góra
Kontakty. Czas przełomu - Przełom czasu, Galeria Pusta, Katowice
XXX Konfrontacje Fotograficzne, Gorzów Wlkp.
1999
IX Krajowy Salon Fotografii Artystycznej "Żary '99", Żary
IV Przegląd Fotografii Polskiej "Złota Muszla", Koszalin
Września na styku, z Waldemarem Śliwczyńskim, Muzeum regionalne, Września
1998
VIII Krajowy Salon fotografii Artystycznej "Żary '98", Żary
X Biennale Fotografii Górskiej, Jelenia Góra
Cytowane fragmenty wypowiedzi artysty pochodzą z rozmowy, którą przeprowadziła z nim Joanna Przygońska, a którą zamieszczono na stronach Poznańskiego Informatora Kulturalnego Sportowego i Turystycznego IKS.
Prezentowane zdjęcia można kupić w krakowskiej galerii Zderzak.
Galeria Zderzak
ul. Floriańska 3
31-019 Kraków
tel/fax: 429 63 43
e-mail: zderzak@zderzak.pl
{GAL|26044