Cykl "Pytania do wykładowcy Akademii Fotografii" - odcinek pierwszy

Autor: Marcin Grabowiecki

21 Sierpień 2009
Artykuł na: 6-9 minut
Prezentujemy pierwszy odcinek nowego cyklu "Pytania do wykładowcy Akademii Fotografii". Dziś Szymon Szcześniak radzi jak przygotować portfolio. Mamy nadzieję, że jego wskazówki okażą się przydatne dla wszystkich fotografujących, szczególnie tych, którzy planują w najbliższym czasie zdawać na uczelnie artystyczne.

1. Portfolio

Portfolio to inaczej "teczka" (także w sensie dosłownym, segregator) z przykładowymi pracami artysty, jest to prezentacja dokonań danej osoby, "plik" zawierający próbki, przykłady i wizerunki wykonanych, kompletnych prac mogących być podstawą do oceny jej umiejętności, zdolności do pracy na danym stanowisku lub wykonania danego zadania.

Portfolio jest bardzo ważną częścią pracy twórczej każdego fotografa. Spójnie opracowane, przejrzyste merytorycznie i technicznie da każdemu szanse, by jego prace zostały poważnie potraktowane i właściwie zrozumiane.

2. Teczka na uczelnie artystyczne

Podstawowa rzecz przy kreowaniu teczki na uczelnie artystyczne to zapoznanie się z kryteriami dotyczącymi tematyki, ilości zestawów lub zdjęć pojedynczych i wreszcie formatów które są oczekiwane przy prezentacji. O czym należy pamiętać przy tworzeniu własnego portfolio to to, że będzie to niejako wizytówka naszych dokonań i umiejętności. Zadbajmy o to, żeby prace, które się w niej znajdą jak najlepiej pokazały naszą kreatywność i umiejętności techniczne.

Uczelnie często same tworzą tematykę części prac, które mają się składać na portfolio i tak "autoportret" czy "ilustracyjna interpretacja literatury czy poezji" będzie często szła w parze z dowolnymi zestawami, choć czasem zawężonymi do tematyki dokumentu lub np. portretu.

Pamiętajmy, żeby zachować równowagę - nie pokazujmy tylko jednego zestawu, lub tylko pojedynczych prac. W portfolio powinno się znaleźć i to i to, ale znów nie przesadzajmy w ilości zdjęć w danym zestawie - od 5 do 8 to wystarczająca ilość. Nie da się pokazać wszystkiego, musimy dokonywać mądrych wyborów. Nie wolno przesadzać w ilości informacji, tak żeby osoba oglądająca nie była tą czynnością znudzona, w zupełności wystarczy od 20 do 30 prac.

Każdy zestaw powinien być konsekwentnie i świadomie wybrany. Mieszanie formatów, tematyki i technik w obrębie jednego zestawu będzie uznane za niepoprawne. Pokazywanie kilku podobnych zdjęć też mija się z celem. Zestaw ma pokazać oceniającemu konsekwencje rozwoju pomysłu pod względem merytorycznym i ciągłości pod względem technicznym (portrety, moda, pejzaże, itp). Nie pokazujemy modelki w tej samej stylizacji z trzech różnych stron, a już niedozwolone jest pokazywanie tych samych kadrów w różnych technikach np. czarno-biale i sepia.

Zestawy pokazujące dokument lub reportaż muszą mieć cechujący je rozwój akcji lub historii. Zadbajmy również o wygląd estetyczny: musimy pamiętać, żeby trzymać się ustalonego formatu, który z góry sobie założyliśmy lub jest narzucony przez daną uczelnię, do której przygotowujemy portfolio. Jeśli swoje dzieła oprawiamy w passé partou to trzymajmy się tego założenia, żeby nie wprowadzać niepotrzebnego chaosu. Fakt, że część prac jest oprawionych, część pozbawionych oprawy - sprawia wrażenie niechlujności, a odbiorca może pomyśleć, że portfolio zostało stworzone "na szybko" i pomimo, że prace mogą być nawet dobre to ogólne wrażenie będzie słabe.

3. Formy portfolio

Najbardziej popularne to porfolia w formie segregatora z foliowymi kartkami, w którym zdjęcia można dowolnie dobierać - zaletą tej formy jest elastyczność doboru w zależności od potrzeb odbiorcy. Bardziej wyrafinowana forma to portfolia drukowane w kształcie albumu lub książki - tu wybór musi być konkretnie skierowany do potrzeb.

Najprostszym rozwiązaniem, które na pewno wystarczy przy prezentacji prac na uczelniach jest zaprezentowanie zestawów składających się z samych odbitek. Formaty muszą być zachowane przynajmniej w ramach poszczególnych zestawów (tu świetnie też sprawdzi się dobrze docięte passé partou).

Nasze prace będą oceniane przez profesjonalistów, często samych fotografów, konfrontacja z nimi może być stresująca - przygotujmy się do takiego spotkania jak najlepiej, bądźmy gotowi do obrony swoich prac. Wrażenie zostawione po trafnej i błyskotliwej obronie - nawet słabszych prac - może nam dać dużo dodatkowych punktów. Dobrze jest wcześniej skonfrontować teczkę z innymi fotografami lub autorytetami w tej dziedzinie. Musimy być gotowi na pytania dotyczące zarówno tematu jak i techniki prezentowanych zdjęć - wcześniejsze przemyślenie odpowiedzi doda nam pewności i ostatecznie zostawi lepsze wrażenie.

Podsumowując - portfolio jest bardzo ważnym elementem prezentacji każdego artysty. Jego forma, zawartość i nasza pewność przy obronie daje oceniającym wszelkie informacje, by rzetelnie i obiektywnie nas ocenić.

Szymon Szcześniak

www.szymonszczesniak.com

Przypominamy, że w sobotę, 29 sierpnia w 3 filiach Akademii Fotografii odbędzie się rekrutacja na studium dzienne oraz zaoczne. Więcej informacji we wcześniejszym artykule oraz na stronie: www.akademiafotografii.pl

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (1)