Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Prezentujemy pierwszy odcinek cyklu, którego celem jest przedstawienie możliwości bezprzewodowego systemu sterowania lampami błyskowymi CLS Nikona. Na początek Paweł Duma zebrał dla Was tematy techniczne, kolejne odcinki pokażą zastosowanie praktyczne tych wiadomości: w fotografii produktowej, portretowej i nocnych zdjęciach w ruchu.
Światło stanowi sedno fotografii. Jest jej językiem. Jednak światło słoneczne nie zawsze jest idealne, nie zawsze jest do dyspozycji. Tych wad nie ma światło sztuczne. Jest zawsze tam gdzie chcemy, może go być tyle ile potrzebujemy. Możemy stworzyć świat podobny do naturalnego, albo stworzyć coś, czego w naturze próżno szukać. Opanowując sztukę
operowania sztucznym światłem stajemy się lepszymi fotografami, zwiększamy swoje możliwości. Możemy tworzyć zdjęcia, jakich nikt inny dotąd nie wykonał. Dosłowne tłumaczenie słowa „fotografia” (z grec. = malowanie światłem) nabiera realnego znaczenia.
Dlaczego CLS?
Światło sztuczne to klimat zdjęcia na żądanie, to fotografowanie w dowolnym czasie i miejscu.
Systemowa lampa błyskowa ma szereg zalet i częstokroć będzie to lepszy wybór niż lampy studyjne. Dlaczego? Oto kilka zalet:
Wiedza i umiejętności fotografa
Osoba, która chce poznać tajniki pracy z nowoczesnymi dedykowanymi lampami błyskowymi powinna wcześniej opanować obsługę aparatu i zasadę jego działania. Biegłe posługiwanie się parametrami ekspozycji, pomiarami światła są podstawą do bezproblemowej pracy. Do tego potrzebna jest wiedza na temat samego oświetlenia. Warto wiedzieć jak zachowuje się światło, jak się odbija, rozprasza, jakich akcesoriów się używa do jego modyfikacji.
Po co to wszystko? Z tą wiedzą i umiejętnościami uzyskanie zamierzonych efektów to tylko kwestia czasu pracy. Nic nie powinno być zaskoczeniem, przypadek, jeśli występuje, jest pod pewną kontrolą. Możemy liczyć na wysoką jakość zdjęć i powtarzalność uzyskiwanych wyników. Co na koniec daje nam satysfakcję z dobrze wykonanego zdjęcia.
O co w tym chodzi?
Wcześniej aby zachować wymianę informacji pomiędzy aparatem a lampą, musiały być one połączone bezpośrednio lub przewodem synchronizacyjnym. W systemie CLS ta komunikacja odbywa się bezprzewodowo. Warto zaznaczyć, że system CLS to nie tylko zdalne wyzwalanie lamp (tak jak za pomocą fotoceli), to również wymiana informacji i wykorzystanie pomiaru światła wbudowanego w aparat (iTTL).
Działanie opiera się na komunikacji pomiędzy sterownikiem (lampa wbudowana, lampa zewnętrzna lub sterownik SU800) a lampą zdalną (tryb: sleve, remote; lampa zależna, odbiornik). Wymiana informacji odbywa się przy pomocy światła (łącznie z podczerwienią). Ma to swoje plusy - można używać na całym świecie niemal w każdych okolicznościach. Jednak fotograf musi zadbać aby sygnał ze sterownika dotarł do odbiornika (nie muszą się widzieć bezpośrednio, ponieważ światło odbijając się nie traci informacji).
Sprzęt
Poniższa ilustracja przedstawia sprzęt, który współpracuje z CLS.
Co powinniśmy wiedzieć o sterownikach:
Co powinniśmy wiedzieć o odbiornikach:
Akcesoria firmy Nikon:
Akcesoria inne: statywy, uchwyty, modyfikatory światła, blendy, odbłyśniki, zastawki... ta lista nigdy nie będzie miała końca, to wyposażenie zdobywamy na bieżąco wedle potrzeb.
Konfiguracja systemu
Ustawienia aparatu:
Ustawienia sterowników i odbiorników
Grupy - zasada podziału
Lampy możemy podzielić na maksymalnie 3 grupy (A,B,C) i dodatkowo lampa Master, która równocześnie może stanowić czwartą grupę (można wykorzystać przewody SC aby odsunąć ją od aparatu). Zasady oświetlania scen to osobny dział wiedzy fotograficznej. Co do zasady lampy dzielimy tak, że w jednej grupie są jednostki „robiące to samo” czyli:
Zasada działania
Zdarza się, że przedbłyski są mylone z funkcją redukcji czerwonych oczu, która znacząco opóźnia wyzwolenie migawki. W systemie CLS powstające opóźnienia mogą mieć znaczenie tylko gdy fotografujemy bardzo szybko poruszające się obiekty lub zwierzęta, które potrafią zareagować na przebłyski zanim nastąpi błysk główny.
Używanie systemu CLS w pomieszczeniach
Fotografowanie w pomieszczeniach, gdzie jest dużo powierzchni odbijających, nie powinno nastręczać większych problemów. Należy zadbać, aby czujniki na lampach zdalnych nie były zasłonięte aby sygnały sterujące mogły do nich dotrzeć.
Warto wykorzystać ściany, sufit a nawet podłogę do odbijania światła, jest to najprostszy sposób na jego zmiękczenie.
Używanie systemu CLS na zewnątrz
Fotografując na otwartej przestrzeni należy mieć na uwadze, że sterownik i lampy zdalne muszą się nawzajem widzieć. Chyba że zapewnimy dodatkowo odbłyśniki aby do zasłoniętej lampy dotarł sygnał sterujący. Realny zasięg bywa większy niż deklaruje producent, ale zawsze należy wykonać testy sprawdzające. Ostre światło słoneczne nie powinno specjalnie przeszkadzać, ale warto zadbać o to aby na czujniki lamp zdalnych były w cieniu.
Uwagi
- Zasilanie: W trakcie fotografowania zużywamy więcej energii niż zazwyczaj, dlatego wskazane jest okresowe kontrolowanie czasu ładowania się poszczególnych grup lamp. Aby uniknąć nagłego rozładowania się lamp warto używać dodatkowych zasobników bateryjnych (SD-9).
- Eliminacja efektów ubocznych błysku wyzwalającego: Błyski wyzwalające lampy zdalne są na tyle słabe, że nie powinny wpływać na ekspozycję, jednak jest kilka przypadków gdy trzeba na nie zwrócić uwagę.
Jak tego uniknąć:
- Filtry: Zastosowanie filtrów korekcyjnych można podzielić na dwie grupy:
Stosowanie filtrów może wymagać wprowadzenia korekt zarówno do ekspozycji jak i ustawień balansu bieli - im bardziej filtr modyfikuje widmo światła, tym większe będą korekty. Szczególna uwaga jest konieczna podczas używania flirtów odcinających część widma (niebieskie, czerwone). W ten sposób pozbawiamy matrycę części informacji niezbędnej do prawidłowego obliczenia obrazu. Uboczny efekt jaki może wystąpić to „spłaszczenie” obrazu, a nawet częściowo utrata szczegółów.
UWAGA! Filtry zakładane na lampę błyskową nie mogą dotykać bezpośrednio palnika! Ulegną stopieniu i mogą trwale go zanieczyścić. Powinniśmy używać tylko i wyłącznie folii niepalnych. Mogą się one nadtopić, ale nie powinny się w normalnych warunkach eksploatacji zapalić.
- Modyfikatory a ekspozycja: Pamiętajmy, że każda modyfikacja światła powoduje jego znaczące osłabienie. Czasem może się okazać, że światła jest za mało do uzyskania prawidłowej ekspozycji. Można temu zaradzić w następujące sposoby:
- Zoom: Zoom inaczej kąt rozsyłania przez lampę światła. Po pierwsze lampa w trybie REMOTE nie będzie się synchronizować z ogniskową ustawioną na obiektywie, to od fotografa zależy jak szeroko lub wąsko będzie świecić. Ważne jest czy lampa pracuje w trybie DX czy pełnoklatkowym FX. Aby móc sobie uświadomić jaki kąt odpowiada jakiej ogniskowej warto skorzystać z katalogów obiektywów lub symulatora obiektywów. Znajdują się tam kołowe wykresy, na których zobrazowano kąty odpowiadające odpowiednim ogniskowym.
Już za tydzień kolejny odcinek naszego cyklu!