"Trudne zdjęcia staną się łatwe" (część 2) - kurs fotografii cyfrowej

Autor: Marta Majewska

2 Grudzień 2003
Artykuł na: 29-37 minut
Jak używać teleobiektywów? Czym się kierować, fotografując zwierzęta? Jak fotografować w nocy i w ruchu? Prezentujemy kolejną część "Kursu fotografii cyfrowej wydawnictwa Helion i Fotopolis.pl".

ZDJĘCIA UWIECZNIAJĄCE RUCH

Fotografowanie poruszających się obiektów to zadanie specjalne dla użytkowników aparatów cyfrowych. Oprócz powszednich wyzwań fotograficznych (ustawienie parametrów ekspozycji, kadrowanie, oświetlenie, ustawienie ostrości itd.), zdjęcia uwieczniające ruch wymagają wyczucia chwili i odrobiny szczęścia.

Opóźnienie migawki jest dużym problemem w przypadku zdjęć akcji. Jeśli nie jesteśmy pewni, kiedy aparat pstryknie, niemożliwe staje się zsynchronizowanie aparatu z wydarzeniami w kadrze. Jedyne, co możesz zrobić, aby jak najbardziej zmniejszyć opóźnienie migawki, to używać techniki na wpół wciśniętego spustu (patrz podrozdział Przewiduj przyszłość w rozdziale 13., Jak robić dobre zdjęcia). Wraz ze wzrostem doświadczenia Twój palec spustowy nauczy się automatycznie kompensować opóźnienie migawki.

Aby zamrozić szybko poruszające się obiekty, stosuj krótkie czasy naświetlania. Natomiast jeśli chcesz uzyskać na zdjęciu wrażenie ruchu, ustaw długi czas naświetlania i śledź ruch w wizjerze. Rysunek 14.17 przedstawia skrajne różnice pomiędzy obiema technikami.

Rysunek 14.17. Te łódki poruszają się z porównywalną prędkością, odległość od aparatu jest podobna, jednak zdjęcia są zupełnie inne

Oba zdjęcia zostały wykonane z tego samego miejsca przy użyciu tego samego aparatu i obiektywu. Obie łódki poruszały się z prędkością około 60 km/h. Wykonując zdjęcie po lewej, zastosowałem dużą prędkość migawki (1/1000), aby zamrozić łódkę i wodę - na zdjęciu można dostrzec nawet poszczególne krople wody. Technika ta jest najodpowiedniejsza dla fotografii sportowej, gdzie chcemy uchwycić jak najwięcej ostrych szczegółów. Zauważ, że krótki czas naświetlania wymaga dużego otworu migawki (_/4), co powoduje małą głębię ostrości. Z powodu małej głębi ostrości drzewa znajdujące się w tle zostały rozmyte.

W przypadku zdjęcia po prawej stronie ustawiłem względnie długi czas naświetlania - 1/60 s. W momencie, kiedy łódka przepływała obok, śledziłem jej ruch w wizjerze, starając się utrzymać jej położenie w tym samym miejscu względem krawędzi wizjera. Ruch aparatu w połączeniu z wolną migawką wytworzył kierunkowe rozmycie (poziome), które podkreśla prędkość łódki. Wizerunek samej łódki jest w miarę ostry, chociaż nie aż tak, jak obraz łódki na zdjęciu po lewej. Pióropusz wody rozbryzgiwanej przez kadłub motorówki jest rozmyty, co także podkreśla prędkość.

W wielu przypadkach to ilość i jakość dostępnego światła dyktuje maksymalną dostępną prędkość migawki. Pamiętaj, że teleobiektywy wzmagają ruch aparatu, dlatego być może będziesz potrzebował statywu lub nóżki, fotografując zawody sportowe lub szybko poruszające się obiekty przy sztucznym świetle. Jeśli oświetlenie nie jest wystarczające do uzyskania odpowiedniego czasu naświetlania, możesz ustawić większą czułość, aby zrekompensować niedostateczne światło, lecz to spowoduje pojawienie się ziarna na zdjęciach.

Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do fotografowania obiektów w ruchu

Niezbędne akcesoria:

  • teleobiektyw,
  • statyw.

Akcesoria opcjonalne:

  • lampa błyskowa (w przypadku małych zawodów odbywających się w hali).

Rady i wskazówki:

  • Kiedy fotografujesz zawody sportowe, przygotuj się do ucieczki w chwili, gdy akcja wykroczy poza boisko.
  • Przy fotografowaniu z niskiego kąta uważaj na oświetlenie stadionów, które może zmylić układy światłoczułe Twojego aparatu.
  • Większość obiektów sportowych jest dobrze i równomiernie oświetlonych, dlatego zwykle można fotografować w trybie ręcznym i nie trzeba ciągle przestawiać parametrów ekspozycji. Technika ta zapewnia spójność zdjęć, ale przed rozpoczęciem zawodów upewnij się, że ręczne ustawienia są prawidłowe. Najlepiej wykonać i ocenić kilka próbnych zdjęć.

Był to fragment książki Lesa Freeda Fotografia Cyfrowa. Praktyczny przewodnik, która ukazała się nakładem wydawnictwa Helion w listopadzie 2002 roku.

Kup książkę (40,50 zł) na stronie księgarni internetowej helion.pl

Przeczytaj więcej o książce na stronie księgarni internetowej helion.pl

Czytaj także:

Recenzję tej książki na stronach Fotopolis.pl czytaj...

Następna

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
OPPOwiadaj historie, czyli jak budować interesujące wizualne narracje
Storytelling to sztuka budowania historii, która wzbudza emocje, ale pozwala nam też dowiedzieć się czegoś nowego o świecie. I bez względu na to, czy jest to ambitna książka fotograficzna, czy...
22
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
OPPOwiadaj historie – wykorzystaj nowe możliwości smartfonów i twórz kreatywne ujęcia
Ćwicz uważność i buduj mikroprojekty. Rozbudź swoją kreatywność i twórz artystyczne kadry bezpośrednio w swoim smartfonie. Oto kilka rad i pomysłów, jak zrobić to z OPPO Find X8 Pro.
18
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
OPPOwiadaj historie - pokaż miasto i jego mieszkańców z Find X8 Pro
Metropolia to świetny poligon, który pozwala sprawdzić się w wielu dziedzinach fotografii: od architektury, przez uliczny portret i reportaż, po zdjęcia detalu i miejskiego krajobrazu....
17