Obiektywy
Sigma C 16-300 mm f/3.5-6.7 DC OS - rekordowy zakres w uniwersalnym zoomie
ZDJĘCIA UWIECZNIAJĄCE RUCH
Fotografowanie poruszających się obiektów to zadanie specjalne dla użytkowników aparatów cyfrowych. Oprócz powszednich wyzwań fotograficznych (ustawienie parametrów ekspozycji, kadrowanie, oświetlenie, ustawienie ostrości itd.), zdjęcia uwieczniające ruch wymagają wyczucia chwili i odrobiny szczęścia.
Opóźnienie migawki jest dużym problemem w przypadku zdjęć akcji. Jeśli nie jesteśmy pewni, kiedy aparat pstryknie, niemożliwe staje się zsynchronizowanie aparatu z wydarzeniami w kadrze. Jedyne, co możesz zrobić, aby jak najbardziej zmniejszyć opóźnienie migawki, to używać techniki na wpół wciśniętego spustu (patrz podrozdział Przewiduj przyszłość w rozdziale 13., Jak robić dobre zdjęcia). Wraz ze wzrostem doświadczenia Twój palec spustowy nauczy się automatycznie kompensować opóźnienie migawki.
Aby zamrozić szybko poruszające się obiekty, stosuj krótkie czasy naświetlania. Natomiast jeśli chcesz uzyskać na zdjęciu wrażenie ruchu, ustaw długi czas naświetlania i śledź ruch w wizjerze. Rysunek 14.17 przedstawia skrajne różnice pomiędzy obiema technikami.
Oba zdjęcia zostały wykonane z tego samego miejsca przy użyciu tego samego aparatu i obiektywu. Obie łódki poruszały się z prędkością około 60 km/h. Wykonując zdjęcie po lewej, zastosowałem dużą prędkość migawki (1/1000), aby zamrozić łódkę i wodę - na zdjęciu można dostrzec nawet poszczególne krople wody. Technika ta jest najodpowiedniejsza dla fotografii sportowej, gdzie chcemy uchwycić jak najwięcej ostrych szczegółów. Zauważ, że krótki czas naświetlania wymaga dużego otworu migawki (_/4), co powoduje małą głębię ostrości. Z powodu małej głębi ostrości drzewa znajdujące się w tle zostały rozmyte.
W przypadku zdjęcia po prawej stronie ustawiłem względnie długi czas naświetlania - 1/60 s. W momencie, kiedy łódka przepływała obok, śledziłem jej ruch w wizjerze, starając się utrzymać jej położenie w tym samym miejscu względem krawędzi wizjera. Ruch aparatu w połączeniu z wolną migawką wytworzył kierunkowe rozmycie (poziome), które podkreśla prędkość łódki. Wizerunek samej łódki jest w miarę ostry, chociaż nie aż tak, jak obraz łódki na zdjęciu po lewej. Pióropusz wody rozbryzgiwanej przez kadłub motorówki jest rozmyty, co także podkreśla prędkość.
W wielu przypadkach to ilość i jakość dostępnego światła dyktuje maksymalną dostępną prędkość migawki. Pamiętaj, że teleobiektywy wzmagają ruch aparatu, dlatego być może będziesz potrzebował statywu lub nóżki, fotografując zawody sportowe lub szybko poruszające się obiekty przy sztucznym świetle. Jeśli oświetlenie nie jest wystarczające do uzyskania odpowiedniego czasu naświetlania, możesz ustawić większą czułość, aby zrekompensować niedostateczne światło, lecz to spowoduje pojawienie się ziarna na zdjęciach.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do fotografowania obiektów w ruchu
Niezbędne akcesoria:
Akcesoria opcjonalne:
Rady i wskazówki:
Był to fragment książki Lesa Freeda Fotografia Cyfrowa. Praktyczny przewodnik, która ukazała się nakładem wydawnictwa Helion w listopadzie 2002 roku.
Kup książkę (40,50 zł) na stronie księgarni internetowej helion.pl
Przeczytaj więcej o książce na stronie księgarni internetowej helion.pl
Czytaj także:
Recenzję tej książki na stronach Fotopolis.pl czytaj...