Akcesoria
Sennheiser Profile Wireless - kompaktowe mikrofony bezprzewodowe od ikony branży
WNĘTRZA BUDYNKÓW
Na odpowiednio wykonanej fotografii mieszkanie Kowalskich może wyglądać jak Pałac Buckingham. Jeśli fotografowane pomieszczenie jest duże, potrzebny jest adapter szerokokątny. Obiektywy szerokokątne często zniekształcają pionowe linie w okolicach krawędzi zdjęcia, czego musisz być świadomym, komponując kadr. To zniekształcenie jest najbardziej widoczne, jeśli obiektyw został pochylony w kierunku podłogi lub uniesiony w kierunku sufitu, dlatego w miarę możliwości staraj się utrzymywać aparat prosto. Statyw jest bardzo pomocny i umożliwia także fotografowanie przy każdym świetle przy długich czasach naświetlania. Zwracaj również uwagę na przekrzywienie kadru, ponieważ nawet najmniejsze obrócenie aparatu może spowodować, że zamiast zdjęcia pomieszczenia otrzymamy scenę z Titanica. Poziomica jest nieodzowna. Jeśli Twój aparat może wyświetlać siatkę pomocniczą, możesz użyć jej zamiast poziomicy.
Oświetlenie to podstawa
Inaczej niż aparaty filmowe, cyfrówki mogą automatycznie dostosować się do każdego rodzaju źródła światła. Sprawia to, że fotografowanie wnętrz, w których jednocześnie występuje mieszanka światła dziennego, jarzeniowego i żarowego, jest dosyć proste.
Pomieszczenia zawsze najlepiej fotografować w dzień, gdy możemy wykorzystać wpadające do wnętrza światło słoneczne. Trzeba pamiętać o tym, że jakiekolwiek światło żarowe w pomieszczeniu na tle światła słonecznego wydaje się żółte. Jeśli światło dzienne w pokoju jest niewystarczające, można użyć lampy błyskowej, lecz z drugiej strony może się okazać, że wbudowana lampa błyskowa wyrządziła więcej szkód niż pożytku. W większości przypadków, aby nie powodować powstawania ostro zarysowanych cieni, wystarczy odbić od sufitu światło pochodzące z zewnętrznej lampy błyskowej.
Zdjęcia pomieszczeń wykonywane w nocy mają bardzo dramatyczny wyraz, a wiele wnętrz oświetlonych sztucznym światłem nabiera zupełnie odmiennego charakteru. Jeśli głównym źródłem oświetlenia jest światło żarowe, nie używaj lampy błyskowej, ponieważ powoduje ona niebieską poświatę. Gdy potrzebujesz więcej światła, użyj dodatkowych lamp wolnostojących ze zdjętymi abażurami, lecz umieść je za aparatem lub za jakimś meblem, aby nie były widoczne w kadrze.
Rysunek 14.11 przedstawia dwa zdjęcia pomieszczeń, w których występuje zarówno światło dzienne, jak i sztuczne.
Jak możemy zaobserwować, obiektyw szerokokątny na zdjęciu po lewej stronie spowodował lekkie zakrzywienie pionowych linii na lewo od kominka, natomiast na zdjęciu po prawej stronie wszystkie linie pionowe są nieznacznie zakrzywione. Ten rodzaj zniekształcenia jest trudny do uniknięcia, gdy używamy nakładanych na obiektyw adapterów szerokokątnych, a jedyną alternatywą jest poniesienie kosztów rzędu 10 000 zł na zakup lustrzanki cyfrowej z wysokiej jakości obiektywem szerokokątnym.
Kiedy fotografujesz wnętrza budynków publicznych, nie masz kontroli nad oświetleniem, dlatego musisz się zadowolić tym, co jest. Wiele wnętrz zabytkowych budynków jest bardzo ciemnych, przez co trzeba używać długich czasów naświetlania. Lubię fotografować zabytkowe kościoły, co jest wielkim wyzwaniem ze względu na fakt, że w zabytkowych kościołach (i innych tego typu budowlach) zwykle nie można używać lamp błyskowych i statywów.
Można uzyskać dobre, ostre zdjęcie ciemnego wnętrza budynku bez użycia statywu, ale nie spodziewaj się wysokiego odsetka udanych fotografii. Jeśli nie można używać statywu, stawiam aparat na oparciu ławki lub opieram aparat o kolumnę bądź inny element wystroju wnętrza.
Jeśli aparat posiada funkcję stabilizacji obrazu, to w takim przypadku możesz jej z powodzeniem użyć. Zdjęcie na rysunku 14.12 zostało wykonane w ciemnym kościele w Nowym Meksyku z wykorzystaniem funkcji stabilizacji obrazu.
Jak widać, stabilizator obrazu umożliwił mi wykonanie ostrego, nieskazitelnego zdjęcia, mimo że czas naświetlania był bardzo długi - 1/8 sekundy.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów potrzebnych do wykonywania zdjęć wnętrz budynków
Niezbędne akcesoria:
Akcesoria opcjonalne:
Rady i wskazówki:
Był to fragment książki Lesa Freeda Fotografia Cyfrowa. Praktyczny przewodnik, która ukazała się nakładem wydawnictwa Helion w listopadzie 2002 roku.
Kup książkę (40,50 zł) na stronie księgarni internetowej helion.pl
Przeczytaj więcej o książce na stronie księgarni internetowej helion.pl
Czytaj także:
Recenzję tej książki na stronach Fotopolis.pl czytaj...