Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
PORTRETY
Fotografia portretowa jest jedną z tych dziedzin, które są znacznie trudniejsze, niż się na pozór wydaje. Wykonanie dobrego portretu wymaga dobrego sprzętu, umiejętności i sprawnego współdziałania z osobą fotografowaną, lecz najważniejsze jest dobre oświetlenie.
Zawodowi fotograficy wykorzystują zwykle kilka lamp błyskowych z nakładkami zmiękczającymi. Większość fotografów portretowych ma swoje własne stałe preferencje dotyczące ustawienie świateł, które stosują do większości zadań fotografii portretowej. Ponieważ przez wiele lat dzień w dzień pracują z tymi samymi ustawieniami, mają czas na doszlifowanie parametrów oświetlenia tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty.
Większość amatorów nie posiada wystarczającej ilości czasu ani środków, aby stosować tak złożone oświetlenie, ale na szczęście można robić doskonałe portrety przy znacznie prostszym oświetleniu.
Lampy błyskowe umieszczone na aparacie
Dobry portret można także zrobić przy użyciu lampy błyskowej umieszczonej na aparacie lub lampy wbudowanej. Jeśli jest to lampa wbudowana, należy mieć na uwadze, że powoduje ona występowanie bardzo ostrych, kontrastowych cieni. Zrób kilka zdjęć, obserwuj powstający cień i zmieniaj położenie fotografowanej osoby, aparatu i tła, aby w jak największym stopniu zniwelować cień. Rysunek 14.1 przedstawia portret górnej części ciała wykonany przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej.
Jak widać na rysunku 14.1, źródło wąskiej smugi światła, jakim jest wbudowana lampa błyskowa, powoduje powstawanie bardzo ciemnego, ostrego cienia tuż za fotografowanym obiektem. Aby jak najbardziej ograniczyć cień, staraj się ustawić osobę fotografowaną jak najbliżej tła. Chociaż zdjęcie jest prawidłowo naświetlone, z powodu cienia wydaje się zbyt ciemne.
Zewnętrzne lampy błyskowe
Jeśli Twój aparat posiada zewnętrzną lampę błyskową, możesz kupić specjalny przewód, który umożliwia odsunięcie lampy na bok od aparatu. Zdjęcie przedstawione na rysunku 14.2 wykonałem, odsuwając lampę około 90 cm dzięki zastosowaniu przewodu o długości 1,2 m. Uzyskane w ten sposób zdjęcie jest znacznie lepsze od pierwszego.
Użycie odsuniętej od aparatu lampy eliminuje problem cienia rzucanego na tło, lecz wywołuje inny problem. Na rysunku 14.2 tło po lewej stronie fotografowanej osoby jest podświetlone, co eliminuje cień po tej stronie, ale równocześnie po prawej stronie mamy do czynienia z jeszcze głębszym cieniem. Odsunięta lampa powoduje także powstawanie cieni w okolicach punktów charakterystycznych twarzy, co nie jest jednak złym zjawiskiem. Cienie nadają twarzy wyraz i sprawiają, że portret jest bardziej realistyczny.
Co dwie lampy to nie jedna
Jeśli posiadasz dodatkową lampę z czujnikiem błysku (patrz rozdział 6, Niezbędne akcesoria), możesz użyć jej do oświetlenia tła. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, musisz poeksperymentować z ustawieniami jasności błysku i położenia drugiej lampy zależnej, lecz gra jest warta świeczki, o czym możesz się przekonać, oglądając rysunek 14.3.
Lampa zależna rozwiązuje wszystkie problemy związane z cieniem. Cienie na tle znikają całkowicie, a finalne zdjęcie wygląda bardziej naturalnie.
Lista niezbędnych i opcjonalnych akcesoriów
potrzebnych do wykonywania portretów
Niezbędne akcesoria:
Akcesoria opcjonalne:
Rady i wskazówki: