Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Jak zrobić idealny portret? O czym musimy pamiętać, żeby portretowana osoba wyszła korzystnie? Fotografia portretowa nie musi być trudna, wystarczy zastosować się do kilku prostych wskazówek technicznych i oświetleniowych. Przedstawimy je na przykładzie fotografowania aparatem Sony NEX-5n. W pierwszej części opowiemy o doborze tła, ogniskowej i ustawieniu modela.
Zadbaj o tło
Na początek wskazówka, która może wydawać się banalna, ale... podstawowym błędem fotoamatorów jest stuprocentowe skupienie się na modelu i brak dbałości o tło. A przecież portret będzie zepsuty jeśli naszemu modelowi będzie "wyrastać" coś z głowy.
Starajmy się zatem wybierać jednolite, neutralne tło. Jeśli o takie tło trudno, możemy skadrować ciaśniej zdjęcie, używając dłuższej ogniskowej. Dzięki temu skupimy całą uwagę na twarzy osoby portretowanej. Ponadto postarajmy się "rozmyć tło", używając przysłony o małej wartości. W tym drugim przypadku najlepszy efekt osiągniemy używając jasnego, stałoogniskowego obiektywu na przykład 50mm o świetle 1.8 czy 1.4.
Ogniskowa
Jeżeli chcemy zwrócić uwagę na osobę portretowaną, skorzystajmy z długiej ogniskowej. W ten prosty sposób ograniczmy kadr do modela. Nie tylko pozbędziemy się problemu z tłem, ale także skupimy całą uwagę na twarzy osoby portretowanej.
Pamiętajmy, że w fotografii portretowej nie powinniśmy używać ogniskowych krótszych, niż ekwiwalent 50 milimetrów. Jeśli zrobimy zdjęcie na szerszym kącie, niestety nie unikniemy przerysowań, które dadzą nieprzyjemny dla oka efekt.
Kontakt wzrokowy
Fotografując, nie możemy zapomnieć o złapaniu kontaktu wzrokowego. Efekt będzie jeszcze lepszy, jeżeli zdecydujemy się na umieszczenie oczu modela w tak zwanych mocnych punktach - czyli na wysokości 1/3 kadru.
Pamiętajmy, że fotografia przenosi rzeczywistość trójwymiarową na dwuwymiarowy obraz. Dlatego warto poprosić modelkę czy modela o lekkie skręcenie głowy. W ten prosty sposób głowa zostanie zaprezentowana jako bryła, a nie płaska powierzchnia.
W większości wypadków nasz model czy modelka wyjdzie najkorzystniej kiedy będzie zachowywał się w sposób naturalny. Starajmy się go nie fotografować kiedy sztucznie uśmiecha się do obiektywu. Najlepsze zdjęcia zrobimy zrelaksowanym modelom. Rozluźniona twarz wygląda dużo korzystniej od większości grymasów, które mogą się pojawić w trakcie pozowania.
Jeżeli mamy do dyspozycji duże okno, koniecznie skorzystajmy z niego. Powierzchnia szyby zadziała wtedy w podobny sposób jak blenda. Uzyskamy rozproszone miękkie światło, które bardzo ładnie rozświetli twarz. Jeżeli chcemy mieć całego modela równo oświetlonego przysuńmy go dosyć blisko do powierzchni szyby. Więcej o świetle w drugiej części naszego poradnika.
Kolory
Pamiętajmy o kolorach, które zbudują kompozycję obrazu. Nasze portrety będą bardziej przykuwać uwagę, jeżeli w kadrze pojawi się element o mocnym kolorze. W ten prosty sposób skierujemy uwagę odbiorcy od razu na naszego modela. Efekt będzie najbardziej widoczny w przypadku kontrastowych zestawień kolorystycznych, na przykład czerwony szalik, w połączeniu z szarym tłem i dosyć zimnym dziennym światłem.
Podsumowanie:
Już za tydzień kolejny odcinek, a w nim parę słów o oświetleniu oraz o ustawieniach aparatu i przykłady zastosowania high-key i low-key.
Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmu instruktażowego, umieszczonego poniżej:
Tekst i zdjęcia: Patryk Wiśniewski
Film i montaż: Amadeusz Andrzejewski
Modelka: Karolina