Sony SLT-A65 - opinia Wojciecha Barczuka

Autor: Michal Grzegorczyk

7 Grudzień 2011
Artykuł na: 4-5 minut
Kolejną opinię na temat aparatu Sony napisał Wojciech Barczuk. Autor opisał swoje wrażenia po używaniu lustrzanki SLT-A65.

Pierwsze wrażenie jest bardzo korzystne:

+ Estetyczny wygląd

+ Dobry i pewny chwyt

+ Niewielki ciężar korpusu

+ Dobre rozmieszczenie przycisków sterowania

+ Czytelne i logiczne menu

- "minusów" brak

Od paru już lat używam aparatów Sony z serii Alfa: A100, A700 i obecnie A55. Ostatnia moja "Alfa 55" już jakby z nowej bajki. Niby amatorska, ale ze sporymi możliwościami. Większymi, niż te poprzednie. No i lekka wagowo, a na plenerach i w podróżach, kiedy przemierza się codziennie spore odległości, ma to znaczenie. Biorąc do ręki "Alfę 65" oczekiwałem oczywiście, że będzie lepsza, szybsza i w ogóle fajniejsza. W zasadzie się nie zawiodłem, chociaż parę szczegółów wskazuje na nie do końca dopracowane oprogramowanie. Pewnie trochę z pośpiechu, jak to się producentom zdarza. Zapewne niebawem pokaże się nowa wersja oprogramowania i dla tego modelu. Pewnie się czepiam, ale przy tej, wyższej klasie sprzętu takie wpadki jak brak działania aparatu po zmianie obiektywu, nie powinny mieć miejsca. Na szczęście "plusów" jest wiele i muszę przyznać, że jednak zamieniłbym swoją "Alfę 55" na ten nowszy model. Robiąc serie próbnych zdjęć sprawdzałem możliwości matrycy przy różnych wartościach ISO i odwzorowanie obrazu przy różnych wartościach F.

Pogoda była niestety niezbyt łaskawa, ale cóż to za przeszkoda dla dobrego aparatu. Oto przykłady tych moich prób. Na początek ogólny widok warszawskiego barbakanu.

1/50 s, f/8.0, ISO 100, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Muszę dodać, że stałoogniskowy obiektyw Sony 1,4/35 (ekwiwalent dla 35mm: 52mm) przewyższa jakością "kitowy" obiektyw 10-55 mm. Doskonale sobie radzi z głębią ostrości obrazu już przy wartości f/5,6. Plac Zamkowy w Warszawie ma takie miejsca gdzie można szybko ocenić głębię ostrości obiektywu. Oto jedno z nich.

1/125 s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Jakość obrazu, a konkretnie szumy przy różnych wartościach ISO to jeden z podstawowych wyznaczników jakości sprzętu. Tym razem do kontroli szumów użyłem obiektywu SONY 3,5-5,6/18-55 SAM i ogniskowej 55 mm (ekwiwalent dla 35mm: 82,5mm). Wynik widoczny na kolejnym zdjęciu wykazuje niewielkie i akceptowalne szumy przy wartości ISO 3200, co jest bardzo dobrym wynikiem.

1/800 s, f/8.0, ISO 3200, ogniskowa: 82 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Jedna z ciekawszych możliwości aparatu, to wykonywanie zdjęć w trybie "z ręki o zmierzchu", co przydaje się również w fotografowaniu ciemnych wnętrz. Aparat wykonuje serię zdjęć, po czym łączy je w jeden plik - co prawda w formacie JPG, ale za to odszumiony. Na przykładowym ujęciu fragment wnętrza kościoła Św. Anny na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie.

1/60 s, f/4.0, ISO 2000, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

W tym samym trybie zdjęcie plenerowe. Tym razem na Placu Piłsudskiego w Warszawie.

1/60 s, f/4.0, ISO 1000, ogniskowa: 36 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Zewnętrzna lampa błyskowa HVL-F43AM także wzbudziła moje duże zainteresowanie, ponieważ używam podobnego źródła światła przy różnego rodzaju zdjęciach. Ta jest naprawdę znakomita. Jej zalety to: szybkie uruchamianie, niewielki ciężar, możliwość obrotu głowicy w pionie i w poziomie, wbudowany mini dyfuzor i odbłyśnik no i możliwość doświetlania zdjęć obiektów nawet w odległości około 30m, czego dowodem są dwa ujęcia wykonane w głównej auli Politechniki Warszawskiej. Pierwsze bez doświetlenia:

1/25 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Drugie z doświetleniem:

1/60 s, f/5.6, ISO 400, ogniskowa: 52 mm (ekwiwalent dla pełnej klatki)

Wadą jest lekka niestabilność zamocowania lampy na "gorącej stopce" oraz brak wydrukowanej polskiej instrukcji obsługi.

Podsumowanie jednym zdaniem: Bardzo dobry aparat dla wymagających amatorów.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Barczuk

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Poradniki
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
Zostań władcą światła - jak przygotować i przeprowadzić udaną sesję portretową
O kuchnię zawodowej pracy i praktyczne porady zapytaliśmy doświadczonego fotografa Piotra Wernera. Publikujemy obszerne fragmenty jego bestsellerowego e-booka dla...
26
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Jak dbać o akumulatory? Poradnik użytkownika
Chcesz wiedzieć jak wydłużyć żywotność akumulatora i sprawić, by w każdej sytuacji zapewniał wydajną i wygodną pracę ze sprzętem? Z tego poradnika dowiesz się, jak zapewnić optymalne...
10
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Jak fotografować górskie kaskady i wodospady
Nie ważne czy są one głównym tematem, czy mniejszym elementem wizualnym w szerszej scenie. Zobacz, jak zamknąć w kadrze wartko płynące potoki, by ożywić zdjęcia górskich krajobrazów.
22