Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Sony kontynuuje swój pochód i wprowadza kolejny zoom drugiej generacji – mniejszy, lżejszy i jeszcze doskonalszy optycznie. Czekając na pełny test prezentujemy pierwsze zdjęcia testowe.
Sony domyka swoje profesjonalne trio i po znakomitych modelach FE 24-70 mm f/2.8 GM II oraz FE 70-200 mm f/2.8 GM II prezentuje szerokokątny, reporterski zoom, który zaprojektowano w tym samym duchu - obiektywy mają być bardziej kompaktowe, ale wciąż spełniać wyśrubowane optyczne standardy.
Sony FE 16–35 mm f/2.8 GM II to, jak twierdzi producent najmniejszy i najlżejszy na świecie pełnoklatkowy zoom o tych parametrach. Waży zaledwie 547 g co oznacza, że odchudzono go o 20% względem poprzednika. W układzie optycznym ubyła jedna soczewka, ale 15 elementów, które rozmieszczono w 12 grupach to bardziej wyrafinowane szkło super ED oraz XA. Udało się też skrócić minimalną odległość ogniskowania z 28 do 22 cm a za plastyczne oddanie nieostrości odpowiada 11-listkowa przysłona.
Pierwsze wrażenie jest zdecydowanie pozytywne. Wykonanie jest typowe dla linii G-Master. To zwarta i bardzo solidna konstrukcja. Pierścienie wykonane z twardej prążkowanej gumy obracają się płynnie i precyzyjnie. Pierścień przysłony jest bardzo wąski ale pracuje z twardym, satysfakcjonującym skokiem i to nie tylko o całą ale również o 1/3 działki EV.
Z myślą o filmowcach zastosowano przełącznik płynnej pracy oraz Iris Lock służący do blokady np. w pozycji Auto. Jak przystało na konstrukcję profesjonalną mamy też dwa przyciski funkcyjne (by wygodnie korzystać z nich zarówno w orientacji krajobrazowej jak i portretowej), które mogą służyć np. do blokowania dystansu ostrzenia.
Pod względem optycznych możliwości producent obiecuje również rekordowe osiągi, ale o tym przekonamy się dopiero gdy obiektyw trafi do naszego laboratorium DxO. Tymczasem polecamy samodzielną ocenę zdjęć przykładowych i zachęcamy do pobrania paczki z plikami w formacie RAW.
Zdjęcia testowe wykonaliśmy obiektywem podłączonym do korpusu A7R V oraz A7C R. Oba wyposażone są w tę samą 61-milionową matrycą CMOS typu BSI. Pliki JPEG wykonaliśmy w maksymalnej jakości z domyślnymi ustawieniami korekcji wad optycznych.
f/2,8
f/4
f/5,6
f/8
f/11
f/16