Premiera Olympusa [mju:] Digital i pierwsze zdjęcia z modelu 300 Digital

Firma Euro-Color - wyłączny przedstawiciel firmy Olympus w Polsce zaprosiła nas do Salzburga na organizowaną przez firmę Olympus konferencję dla dziennikarzy z 22 krajów. Pretekstem była ogólnoeuropejska premiera aparatów serii [mju:] w wersji cyfrowej. W otoczeniu austriackich Alp mieliśmy okazję bliżej zapoznać się z modelem [mju:] 300 Digital. Przedstawiamy pierwsze zdjęcia.

Autor: Michał Sułkiewicz

3 Luty 2003
Artykuł na: 6-9 minut

Firma Euro-Color - wyłączny przedstawiciel firmy Olympus w Polsce zaprosiła

nas do Salzburga w Austrii na organizowaną przez firmę Olympus konferencję dla

dziennikarzy z 22 krajów. Pretekstem była ogólnoeuropejska premiera aparatów serii oraz poznać twórców nowych modeli znanej rodziny - tym razem cyfrowych.

od lewej: Heino Hielbig - szef marketingu na Europę, Yusuke Kojima - wiceprezes działu obrazowania, Akinori Mitsuse - projektant cyfrowej linii [mju:

]

Podczas konferencji prasowej zaproszonym gosciom przedstawione zostały osoby odpowiedzialne za działania marki Olympus na świecie i w Europie oraz Akinori Mitsuse, który odpowiada za wygląd zewnętrzmy premierowych modeli.

W holu hotelu można było podziwiać historię linii aparatów Olympus [mju:]] łącznie z modelami prototypowymi oraz egzemlarzami limitowanych serii. Wyjątkowe miejsce w ekspozycji zajmowały gliniane modele pokazujące kolejne stadia projektowania poszczególnych modeli aparatów.

kolejne stadia projektowe modelu [mju:
300 Digital]
Wkrótce w {BLD|Fotopolis
opiszemy historię modeli oraz Olympus [mju:] 300 Digital] opisywaliśmy już dokładnie w naszym wcześniejszym {LNK|https://www.fotopolis.pl/n.php?n=737;artykule, jednak tym razem mieliśmy szansę wziąć do rąk i wypróbować model 300. Przedstawiciele Olympusa po rozdaniu aparatów przewieźli dziennikarzy wysoko w góry, gdzie każdy z nas miał możliwość dokładnego sprawdzenia możliwości nowego modelu. Poniżej przedstawiamy wybrane zdjęcia.

śnieg to wyzwanie dla układu pomiaru światła

Zimowe otoczenie nie zostało wybrane przypadkiem. Nowe, cyfrowe [mju:] są bowiem, tak jak ich analogowe odpowiedniki, odporne na warunki atmosferyczne (all-weather). Oznacza, to że aparat może być wykorzystywany w warunkach podwyższonej wilgotności. Odpowiednie uszczelnienie aparatu było wyzwaniem dla projektantów, bowiem aparat cyfrowy generuje podczas pracy znacznie więcej ciepła niż aparat tradycyjny. Trzeba przyznać, że wywiązali się ze swojego zadania bardzo dobrze. Aparatom nie zaszkodził sypiący śnieg i upadki w zaspy śnieżne. Co więcej, aparat naszego kolegi z miesięcznika Foto nadal pracował po krótkiej wizycie w... basenie. Należy jednak zaznaczyć, że aparat nie jest całkowicie wodoodporny i uszkodzenia wynikające z zanurzenia w wodzie nie uznawane w ramach gwarancji.

Ogólnie aparat sprawia wrażenie bardzo solidnie wykonanego, a metalowa obudowa gwarantuje długie użytkowanie. Jeżeli chodzi o ergonomię, to zastrzeżenia można mieć jedynie do zbyt małych przycisków sterowania, które dosyć trudno obsługuje się w grubej rękawiczce. Z drugiej jednak strony aparat z łatwością mieści się w kieszeni spodni. Wróćmy jednak do testów zdjęciowych.

300 Digital oddaje czyste i nasycone kolory (kliknij, aby obejrzeć pełny rozmiar zdjęcia);https://files.fotopolis.pl/download/mjufoto3.jpg]

Nowy [mju:] należy do nowej generacji kompaktowych aparatów cyfrowych, które oferują o wiele lepszą jakość obrazu niż ich poprzednicy jeszcze rok czy dwa lata temu. Objawia się to przede wszystkim bardzo dobrą reprodukcją barw, nawet podczas zachmurzonej pogody. Można powiedzieć, że tu aparat osiąga już poziom dobrych negatywów o czułości 100 ISO.

matrycowy pomiar światła radzi sobie całkiem dobrze

Kolejną cechą nowoczesnych kompaktów cyfrowych jest skuteczny pomiar oświetlenia. Olympus [mju:] 300 oferuje pomiar matrycowy i punktowy. W większości wypadków ten pierwszy sprawdza się bardzo dobrze. Jedynie zdjęcia bardzo kontrastowe (patrz ilustracja z psami) są nieco niedoświetlone, ale nadal na poziomie akceptowalnym dla fotografii amatorskiej (aparat dysponuje również opcją kompensacji ekspozycji).

Dużym zaskoczeniem była praca lampy błyskowej, która nawet z bliskiej odległości nie powodowała "wypalenia" obrazu. Do tej pory konstrukcje kompaktowe przyzwyczaiły do oszczędnego korzystania z flesza. W przypadku Olympusa wreszcie można bez obaw doświetlać zdjęcia. Lampa nawet przy wymuszonym błysku doskonale wypełnia błyskiem modelującym. Duże brawa.

lampa błyskowa zaskakuje wyważonym poziomem doświetlenia (zdjęcie wykonane w trybie macro)

Aparat automatycznie dobiera czułość. Maksymalnie wynosi ona 320 ISO, a minimalnie 80 ISO. Przy najwyższej czułości ziarno jest widoczne ale rozłożone równomiernie.

Wkrótce przedstawimy na stronach Fotopolis obszerny test aparatu, tymczasem zachęcamy do obejrzenia pozostałych zdjęć (ikonka lupy w prawym, dolnym rogu oznacza, że można załadować plik ze zdjęciem w pełnej rozdzielczości oferowanej przez aparat - 2048x1536). Prezentowane zdjęcia wykonane zostały w trybach jakości SHQ i HQ.

Dziękujemy firmie Euro-Color, polskiemu przedstawicielowi firmy Olympus, za możliwość przetestowania aparatu oraz samej firmie Olympus za doskonale przygotowaną premierę aparatów.

specyfikacje:

NazwaOlympus Mju 300 Digital
SensorCCD 1/2.5 cala, 3.34 Mp (3.2Mp efektywnych)
PamięćxD-Picture Card (16MB xD w zestawie)
Rozdzielczość2048x1536, 1600x1200, 1280x960, 1024x768, 640x480
Formaty zapisu obrazuJPEG (EXIF 2.2)
Obiektyw35 - 105mm (ekw. dla 35mm)
Zoom cyfrowyx4.0 (x5.0 w VGA)
PrzysłonaF3.1 - F5.2 (minimalna)
Migawka1/2 - 1/1000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Program AE
  • Programy tematyczne (portret, autoportret, scena nocna, krajobraz, portret z krajobrazem)
Pomiar światłaMatrycowy: Digital ESP (Electro Selective Pattern) / Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skokach 1/3EV
Autobracketingnie
Metody pomiaru ostrościAF TTL
Tryby pracy autofocusaNormal: od 50cm, Makro: od 20cm
Manual focusnie
CzułośćAuto (ISO 80 - ISO 320)
Balans bieliAuto / słoneczny / cień / żarowe / jarzeniowe
Zdjęcia seryjne1 kl/sek, do 4 zdjęć w serii w jakości HQ
Rejestracja filmu320x240 do 16 sek, 160x120 do 70 sek.
Monitor LCD1.5 cala TFT LCD, 134,000 punktów
Lampa błyskowaWbudowana; Auto / redukcja cz. o. / wymuszona / wyłączona; do 4m
WizjerOptyczny
ZłączaUSB 1.1, wejście zasilania DC-IN. wyjście video
PilotZałączony pilot RM-2
ZasilanieAkumulator litowo-jonowy i ładowarka w zestawie
Wymiary99 x 56 x 34mm
Waga165g
Uwagiodporny na zachlapania (w skali IEC)
Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33