Prezentacje: Canon EOS-1Ds

W związku z polską premierą najnowszych produktów firmy Canon prezentujemy obszernie aparat, którego powstanie dla konkurencji będzie bardzo poważnym wyzwaniem. Canon EOS-1Ds to profesjonalna lustrzanka cyfrowa o pełnoklatkowym, 11.1-megapikselowym sensorze CMOS.

Autor: Tomasz Gutkowski

23 Grudzień 2002
Artykuł na: 17-22 minuty

W naszej prezentacji bardziej niż o super-szczegółowy opis chodzi nam u unaocznienie ile to jest 11 milionów. Prezentujemy więc skrócone opisy budowy, menu i funkcji na rzecz przybliżenia charakterystycznych właściwości aparatu EOS-1Ds. To co teraz pomijamy zostanie rozwinięte w oddzielnym, bardziej technicznym tekście, który czeka na publikację. Niestety, zorganizowanie egzemplarza testowego w tym wypadku nie było sprawą łatwą, dlatego musieliśmy się zadowolić dwoma krótkimi, zimowymi dniami. Na szczęście wrażenia są gorące proporcjonalnie do temperatury jaka wtedy panowała.

PODSTAWOWE WŁAŚCIWOŚCI

Canon EOS-1Ds jest lustrzanką cyfrową zgodną z pełną linią obiektywów z mocowaniem Canon EF. Po raz pierwszy w wypadku aparatów cyfrowych tego producenta nie pojawia się tu przelicznik powiększenia co znaczy, że faktyczna ogniskowa będzie taka jak nominalna ogniskowa używanej przez nas optyki.

Tak jak u poprzedników zastosowano sprawdzony 45-polowy system autofokus o eliptycznym układzie. Pozwala on na automatyczny lub manualny dobór ostrości tak samo jak na pomiar pojedynczy z blokadą (One-Shot) lub pomiar ciągły, śledzący (AI Single Servo AF). Zgodnie z informacją producenta ten ostatni pozwala na prawidłowe śledzenie obiektu poruszającego się z prędkością do 130-140 km/h. Żeby zobaczyć różnicę w wielkości sensora SMOS wystarczy przyłożyć oko do pentapryzmatycznego celownika - pole obrazowe jest tak samo szerokie jak w klasycznej lustrzance. Poza obrazem TTL mamy też klarownie wyświetloną informację o wszystkich parametrach naświetlenia i trybach pracy aparatu.

EOS-1Ds korzysta z tego samego co inne modele serii EOS zestawu trybów ekspozycji. Podstawowy Program AE, uzupełniają tryby półautomatyczne z priorytetem migawki (Shutter Priority - manualny dobór czasu naświetlenia z automatyczną przysłoną), priorytetem przysłony (Aperture Priority - przysłona manualna, czas naświetlenia automatyczny) oraz charakterystycznym dla Canona priorytetem głębi ostrości (Depth of Field AE - "oznaczamy" obszar, który ma być ostry, a aparat dobiera właściwą przysłonę i czas naświetlenia). Jest oczywiście BULB czyli czas otwarty, który w tym wypadku, dość wyjątkowo, nie ma górnego limitu czasu naświetlenia (jedyne ograniczenie to jednorazowa pojemność akumulatora). Listę uzupełnia tryb manualny z ręcznie dobieranym czasem naświetlenia i wartością przysłony.

W limitowanych trybach ekspozycji czas otwarcia migawki ma zakres 1/8000 - 30 sek. a więc najkrótszy czas jest 2-krotnie "gorszy" niż w 1D. Podobnie czas synchronizacji z lampą wynoszący 1/250 sek. (zamiast 1/500 sek.). Za to, niezwykle udana redukcja szumów działa dla każdego czasu powyżej 1/15 sek.

Za pomiar ekspozycji odpowiada 21-strefowy sensor, który w zależności od rodzaju pomiaru zbiera informacje z określonego obszaru kadru. Do dyspozycji mamy pomiar matrycowy uwzględniający natężenie światła, jego rozkład w obrazie oraz kontrast. Ponadto do dyspozycji mamy pomiar centralnie-ważony (cały kadr ze natężeniem rosnącym w stronę centum), skupiony w małym polu (13.5% kadru), punktowy (3.8% kadru), wielo-punktowy (do 8 pomiarów punktowych na jedno zdjęcie), punktowy związany z punktem AF (z możliwością ograniczenia aktywnych punktów AF do 9 lub 11). Możliwości kontroli ekspozycji rozszerza kompensacja w zakresie -3EV do +3EV w skokach 1/3EV, a ponadto 3-zdjęciowy autobracketing realizowany czasem naświetlenia lub wartością przysłony. Atrakcyjnym dodatkiem jest tu bracketing balansu bieli oraz czułości.

Światłoczuła matryca pod względem zasady działania opiera się na zasadach przeniesionych z fotochemii. Im większe halogenki srebra tym większa światłoczułość - podobnie piksele, które w przewodniku CMOS zastosowanym w 1Ds mają 8.8 x 8.8mm (11.8 x 11.8mm w 1D). "Przez to" spadła nieco światłoczułość, której zakres wynosi ISO 100 - ISO 1250 z możliwością rozszerzenia do ISO 50 (w 1D było to po rozszerzeniu ISO 100 - ISO 3200), ale "dzięki temu" zyskujemy na gładkości przy niskich czułościach.

Swoboda w kompensowaniu barwy światła to jedna z mocnych stron 1Ds. Poza programowymi profilami (Auto, Światło dzienne, Cień, Pochmurny dzień, Światło żarowe, Światło jarzeniowe, Światło błyskowe) możemy sami dokonać ustawienia: według wybranego wzorca bieli lub na skali Kelvina w zakresie 2800K - 10000K w skokach co 100K. Ponadto poprzez zewnętrzne oprogramowanie możemy zapamiętać 3 różne parametry korekty kolorów dostępne szybko z poziomu menu.

Innym sposobem kontroli zawartości tonalnej zdjęcia jest wybór jednej matryc kolorów. W głównym menu pod kolejnymi numerami (od 1 do 5) kryją się: matryca standardowa o naturalnych odcieniach i barwie obrazu (ustawienie fabryczne), matryca "portretowa", matryca z podniesionym nasyceniem (często porównywana materiałów odwracalnych). Te trzy, podobnie jak piąta matryca o obniżonym nasyceniu odpowiadają przestrzeni sRGB. Pod numerem "4" umieszczono jedyny profil barwny odpowiadający przestrzeni Adobe RGB.

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57