Prezentacje: Canon EOS-1Ds

W związku z polską premierą najnowszych produktów firmy Canon prezentujemy obszernie aparat, którego powstanie dla konkurencji będzie bardzo poważnym wyzwaniem. Canon EOS-1Ds to profesjonalna lustrzanka cyfrowa o pełnoklatkowym, 11.1-megapikselowym sensorze CMOS.

Autor: Tomasz Gutkowski

23 Grudzień 2002
Artykuł na: 17-22 minuty

W związku z polską premierą najnowszych produktów firmy Canon prezentujemy obszernie aparat, którego powstanie dla konkurencji będzie bardzo poważnym wyzwaniem. Canon EOS-1Ds to profesjonalna lustrzanka cyfrowa o pełnoklatkowym, 11.1-megapikselowym sensorze CMOS.

EOS-1Ds to bezpośredni następca profesjonalnego aparatu EOS-1Ds wywodzącego się jeszcze z analogowego EOS-1V. Najnowsza propozycja koncernu Canon ma przy tym dwa poważne atuty różniące go od innych modeli we własnej ofercie jak i w ofertach większości producentów. Dysponuje olbrzymią rozdzielczością co przy udanym przetwarzaniu obrazu procentuje w jakości porównywalnej z tradycyjnymi materiałami fotochemicznymi. Druga rzecz to mityczny już "pełny wymiar" czyli sensor światłoczuły o wymiarach identycznych z klatką filmu małoobrazkowego. Jest to o tyle ważne, że trwale usuwa ze specyfikacji technicznych słowa "powiększenie" i "ekwiwalent ogniskowej" - ogniskowa jest taka jak nominalna wartość oznaczona na obiektywie.

1Ds miał swoja premierę światową na Targach Photokina w Kolonii pod koniec września 2002. Przypomnijmy, że na tej samej imprezie Canon wystawił kilka innych nowości z różnych linii i o różnych stopniach zaawansowania, a w lutym 2002 podczas PMA w Orlando zaprezentował 6-megapikselowy model dla zaawansowanych użytkowników EOS-D60. Wraz z 1D i D30 tworzą wspomniane aparaty najciekawszą na rynku linię lustrzanek cyfrowych.

EOS-1Ds vs. EOS-1D

Konstrukcja EOS-1Ds jest w całości oparta na 1D, ale w związku z nowym sensorem niektóre cechy uległy zmianie. Z powodu większej ilości danych do obrobienia i zapisania aparat pracuje wolniej, "straty" te rekompensuje jednak niesamowita rozdzielczość i udoskonalona redukcja szumów oraz mniejsze zużycie energii przez sensor CMOS (w warunkach pokojowych). Wprowadzono też kilka mniejszych poprawek.

border=2;sizex=3;sizey=14;headersx=0;headersy=0|;EOS-1Ds;EOS-1D;
Obudowa;Magnezowa, 70 uszczelek, 1265g;1250g;
Sensor;11.1 Mp CMOS, 35.8 x 23.8mm;4.15 Mp CCD, 27 x 17.8mm;
Piksel;8.8 x 8.8 _m;10.8 x 10.8_m;
Rozdzielczość;4064 x 2704, 2032 x 1352;2464 x 1648, 1232 x 824;
Czułość;ISO 100 - ISO 1250, z możliwością rozszerzenia do ISO 50;ISO 200 - ISO 1600, z możliwością rozszerzenia do ISO 100 i ISO 3200;
Migawka;1/8000 - 30sek., bulb;1/16000 - 30 sek., bulb;
X-sync;przy 1/250 sek.;przy 1/500 sek.;
Szybkostrzelność;3 kl/sek. do 10 w serii;8 kl/sek do 21 (JPEG) / 16 (RAW) w serii;
Redukcja szumów;Aktywna od 1 sek.;Aktywna od 1/15 sek.;
Pomiar światła;[LST|u|"Partial" - 8.5% w centrum kadru;Punktowy - 2.4% w punktach AF
;

  • "Partial" - 13.5% w centrum
  • Punktowy - 3.8%

;

Format plików;Zgodny z FAT 32;Zgodny z FAT 16;

Powiększenie;Dospępne po aktywacji w PFn;Niedostępne;

Zasilanie;600 zdjęć przy 20 st.C / 450 zdjęć przy 0 st.C; 500 zdjęć przy 20 st.C / 550 zdjęć przy 0 st.C.]

System nazewnictwa poszczególnych linii sprzętowych jest niemniej istotnym elementem strategii marketingowej niż huczne premiery nowych modeli. W przypadku aparatów fotograficznych marki Canon skala kończyła się 3-krotnie. Analogowy EOS-1v pozostanie najbardziej zaawansowanym w ofercie modelem na film światłoczuły, EOS-1D to jego profesjonalny odpowiednik cyfrowy, a niedawno i ten "najlepszy" ma swego następcę w postaci EOSa-1Ds.

Ostatni produkt Canona (23-12-2002) powstał z myślą o tych profesjonalnych fotografach, dla których ograniczenia kąta czy po prostu kiepska jakość były głównym argumentem za pozostaniem przy rejestracji analogowej. W pracy reporterskiej szybkość 1D jest wystarczająco doceniana, ale na planie zdjęciowym 4 Mp to stanowczo za mało. Co do szybkostrzelności 3 kl/sek. w 1Ds należy uznać za wynik całkiem przyzwoity, ale kartą przetargową jest tu 11-milionowy przetwornik CMOS o wymiarach klatki filmu małoobrazkowego.

Poprzednia

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
OM System OM-D OM-3 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
Najnowszy OM-3 to flagowe funkcje OM-1 zamknięte w korpusie stylizowanym na analogowego Olympusa. To także nowe kreatywne tryby. Oto, jak spisuje się w praktyce.
38
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Leica SL3-S - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nowa uniwersalna pełna klatka Leiki ma być godnym rywalem dla wydajnych zawodowych korpusów konkurencji. Na pierwszy rzut oka ma wszystko, żeby tego dokonać, czy jednak nie jest to...
19
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 okiem użytkownika Q2/Q3 - subiektywny test praktyczny
Leica Q3 43 to aparat, na który wielu fotografów czekało od dekady. Kompaktowe body premium z jasnym standardowym obiektywem jawi się jako prawdziwy Graal podróżników i fotografów ulicznych. Czy...
57