Sony Cyber-Shot RX10 IV - zdjęcia przykładowe

Sony RX10 IV to niebywale wydajne, uniwersalne narzędzie, które ma przypaść do gustu tak filmowcom, jak i fotografom. Możliwości czwartej odsłony superzooma sprawdziliśmy w Kraju Kwitnącej Wiśni.

Autor: Maciej Zieliński

2 Październik 2017
Artykuł na: 4-5 minut

Sony RX10 IV został zaprezentowany w połowie ubiegłego miesiąca. Sercem czwartej generacji nadal pozostaje 20-milionowa matryca Exmor RS CMOS wspomagana procesorem BIONZ X z wbudowanym układem pamięci DRAM, który już wcześniej pozwolił przesunąć granice prędkości próbkowania i przetwarzania obrazu. Tym razem poprzeczka na polu wydajności została przesunięta jednak jeszcze wyżej - tryb seryjny pozwoli na fotografowanie z prędkością 24 kl./s (z pełnym wsparciem AF), a bufor pomieści nawet 249 zdjęć JPEG w pełnej jakości. Dzięki temu, nie umkną nam niuanse nawet najbardziej dynamicznej sceny.

W parze z szybkością idą usprawnienia w kwestii autofokusa. Nowy, pokrywający 65% kadru hybrydowy systemu AF oferuje 315 pól detekcji fazy, które umożliwić mają ostrzenie w czasie 0,03 sekundy i skuteczność śledzenia obiektów rodem z profesjonalnych reporterskich aparatów. A to dzięki technologii High-density Tracking AF, która do tej pory dostępna była jedynie w kilku bezlusterkowcach z serii Sony A.

Niewielkie usprawnienia zaliczył z kolei tryb filmowy. Nadal otrzymujemy złącze mikrofonowe i słuchawkowe, pełnoklatkowy zapis 4K (30 kl./s) z przepływnością 100 Mb/s oraz możliwość filmowania z prędkością 120 kl./s w jakości Full HD. Do 7 sekund wydłużono natomiast maksymalny czas zapisu materiału w super zwolnionym tempie (maksymalnie 960 kl./s). Obok rozbudowanych funkcji filmowych pojawiła się także opcja zapisu materiału w profilu S-Log3 oraz osobne menu ustawień filmowych.

Ergonomia pozostała właściwie bez zmian, nowy RX10 IV otrzymał jednak nareszcie odchylany ekran dotykowy (3-cale, 1,44 Mp). Niestety wygląda na to, że jego funkcjonalność będzie ograniczać się jedynie do dotykowego ustawiania ostrości. Pewnym minusem jest też spadek też szacowanej wydajność baterii - z 420 do 400 zdjęć. Szkło o ekwiwalencie 24-600 mm i świetle f/2.4-4 pozwoli fotografować dynamiczne sceny z bliska jak i mocno oddalone obiekty, w czym pomoże nam system optycznej stabilizacji, który według producenta oferować ma skuteczność na poziomie 4,5 EV.

Zdjęcia przykładowe

1/125s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa : 56 mm

1/320s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 24 mm

1/320s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 208 mm

1/500s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 300 mm

1/30s, f/2.4, ISO 12800, ogniskowa: 24 mm

1/30s, f/2.5, ISO 125, ogniskowa: 24 mm

1/500s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 140 mm

1/200s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 79 mm

1/400s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 266 mm

1/250s, f/4, ISO 250, ogniskowa: 300 mm

1/125s, f/2.8, ISO 100, ogniskowa: 31 mm

1/320s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 200 mm

1/250s, f/3.5, ISO 100, ogniskowa: 52 mm

1/640s, f/4, ISO 100, ogniskowa:  170 mm

1/250s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 35 mm

1/160s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 46 mm

1/250s, f/4, ISO 250, ogniskowa: 400 mm

1/250s, f/3.2, ISO 100, ogniskowa: 34 mm

1/1000s, f/5.6, ISO 200, ogniskowa: 24 mm

1/1000s, f/7, ISO 200, ogniskowa: 555 mm

1/1000s, f/4.5, ISO 100, ogniskowa: 111 mm

1/250s, f/4, ISO 200, ogniskowa: 310 mm

1/640s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 85 mm

1/640s, f/4, ISO 100, ogniskowa: 221 mm

1/250s, f/4, ISO 125, ogniskowa: 458 mm

Zakres czułości matrycy

ISO 64

ISO 100

 

ISO 200

ISO 400

ISO 800

ISO 1600

ISO 3200

ISO 6400

ISO 12800

ISO 1000

ISO 800

ISO 320

ISO 12800

ISO 6400

ISO 3200

ISO 1600

ISO 800

ISO 400

ISO 200

Film przykładowy

 

Skopiuj link

Autor: Maciej Zieliński

Redaktor naczelny serwisu fotopolis.pl i kwartalnika Digital Camera Polska – wielki fan fotografii natychmiastowej, dokumentalnej i podróżniczego street-photo. Lubi małe dyskretne aparaty, kolekcjonuje albumy i książki fotograficzne.

Komentarze
Więcej w kategorii: Aparaty
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony A1 II + FE 28-70 mm f/2 GM - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Sony kończy rok z przytupem, prezentując dwie iście profesjonalne konstrukcje - najnowszy flagowy korpus Sony A1 II i uniwersalny, superjasny zoom średniego zasięgu. Czy nowy korpus...
15
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Nikon Z50 II - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe (RAW)
Po pięciu latach Nikon prezentuje wreszcie następcę pierwszego amatorskiego korpusu w systemie Z. To nadal ta sama matryca, ale lepsza wydajność, bardziej rozbudowana ergonomia i...
23
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Fujifilm X-M5 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [RAW]
Nowy Fujifilm X-M5 to najtańszy aparat w systemie, ale pod względem możliwości daleko mu do typowego amatorskiego korpusu. Czy to możliwe, że Fujifilm zrobiło wymarzony aparat dla...
33