Wydarzenia
„Wewnętrze” - Marta Zgierska i refleksje na temat domu w Galerii Centrala
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
Marka Kentmere nie jest bardzo znana w Polsce, gdyż jej produkty sporadycznie trafiały na rynek, głównie z racji tego, że nie było dobrego przedstawiciela w naszym kraju. Kentmere od lat produkował filmy o światłoczułości ISO 100 i 400 oraz całą gamę papierów stało- i wielogradacyjnych o bardzo różnej powierzchni, na podłożach plastikowym i papierowym.
Nie jest to duża firma, ale dosyć znana pasjonatom ciemniowym, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. Pierwotnie jej fabryka znajdowała się w hrabstwie Lake (Wielka Brytania). Kentmere został kilka lat temu przejęty przez firmę Harman TechnologyLtd - właściciela ILFORD Photo, a produkcja została przeniesiona do Cheshire. Zapewnia to najnowocześniejsze technologie w zakresie badań i rozwoju, które może zaoferować Harman. Aktualnie asortyment produktów Kentmere obejmuje filmy 35 mm (ISO 100 i 400) oraz papiery na podłożu plastikowym VC Select.
Testowany papier Kentmere VC Select jest dostępny w Polsce w rozmiarach od 13x18 do 30x40 i dwóch rodzajach powierzchni: błyszczącej (oznaczenie 1M) i satynowej (oznaczenie 66M). W celach porównawczych zestawiam go z wycofanym niedawno z rynku papierem Ilford Xpress, który lokowany jest w podobnej klasie jakościowej i cenowej.
Według producenta Kentmere VC Select charakteryzuje się:
Informacje podawane przez producenta to jedno, a subiektywne odczucia podczas pracy w ciemni to zupełnie co innego.
W celu określenia zachowania się papieru w warunkach praktycznych zacząłem od sprawdzenia, w jakim czasie wywoływania osiąga on maksymalną czerń obrazu (gęstość maksymalną). W tym celu naświetlone próbki papieru zostały wywołane w wywoływaczu Ilford PQ Universal w rozcieńczeniu 1+9 w czasach: 30 sekund, 1 minuta, 1,5 minuty, 2 minuty, 3 minuty. Po wyschnięciu i porównaniu próbek stwierdziłem, że:
Wniosek: czas wywoływania papieru może zawierać się w czasach od pół minuty do 3 minut bez strat w jakości obrazu. W praktyce, by uniknąć problemów z nierównomiernością wywoływania, do papierów na podłożu plastikowym proponuję stosować czas wywoływania 1,5 minuty.
Do najważniejszych mierzalnych właściwości papieru należą światłoczułość i kontrastowość przy użyciu różnych filtrów ciemniowych. Obie te wartości były zmierzone w warunkach praktycznych, w ciemni przez porównywanie ze wzorcem bieli w celu określenia światłoczułości, a następnie ze wzorcem czerni, by określić kontrastowość papieru. Wszystkie próbki wywołano w wywoływaczu Ilford PQ Universal w rozcieńczeniu 1+9 w standardowym czasie 3 minuty.
Z porównania wartości dla obydwu papierów wynika, że na ogół światłoczułość papieru Kentmere jest dużo większa od światłoczułości papieru Xpress, co przekłada się na dużo krótsze czasy naświetlania w ciemni. Potwierdza się również przybliżona stałość światłoczułości dla gradacji od 00 do 3.
Papier Kentmere charakteryzuje się minimalnym zmniejszeniem kontrastowości przy gradacji 00, przy kontrastowościach 0-2 zmian praktycznie nie ma, natomiast przy kontrastowościach 3, 4 i 5 nastąpiło niewielkie podwyższenie kontrastowości. W praktyce ciemniowej zmiana kontrastowości w zakresie bardzo miękkim nie ma większego znaczenia, gdyż z tych kontrastowości mało kto korzysta, natomiast każde zwiększenie kontrastowości z zakresie 4 -5 jest mile widziane.
Po pierwsze, czerń maksymalna na papierze pojawia się już po 30 sekundach w wywoływaczu, więc możliwe jest skrócenie czasu wywołania bez straty na jakości odbitki. Ze względu na równomierność wywoływania proponuje jednak stosować czas 1,5 minutu.
Po drugie, papier jest bardzo przyjazny w ciemni, co objawia się tym, że niewielkie zmiany naświetlenia i kontrastowości odbitki nie dyskwalifikują jej. Właściwie każda odbitka, niezależnie od kontrastowości wygląda nieźle, toteż decyzja, którą wybrać jako idealną odbitkę jest dosyć trudna.
Po trzecie, widać wysoki poziom czerni, czyli gęstości maksymalnej. Papier wywołany w PQ Universal charakteryzuje się neutralnie czarną tonacją obrazu, niewpadającą w odcień niebieski ani brązowy.
Po czwarte, papier na mokro nie strzępi się na brzegach. Schnie dosyć szybko - ok. 15 minut na świeżym powietrzu. Po wyschnięciu papier nie fałduje się i jest idealnie prosty. Rogi nie zaginają się. Nie tworzą się na nim ślady po wodzie.
Stopień szarzenia przy schnięciu jest podobny do innych papierów. Szarzenie przy schnięciu jest zmorą ciemni. Zwykle ocenia się próbki na mokro - wybiera się idealny poziom bieli, a potem po wyschnięciu idealny poziom bieli zamienia się na brzydką szarość przez zjawisko szarzenia. Jedynym wyjściem jest ocena próbek po wysuszeniu. Do oceny próbek używam papieru wysuszonego w mikrofalówce.
Podsumowując, Papier Kentmere VC Select jest papierem o lepszych parametrach od papieru Ilford Xpress. Zapewnia bezproblemową pracę w ciemni i bardzo dobry wygląd powiększonych na nim fotografii.
Członek Związku Polskich Artystów Fotografików,Związku Polskich Fotografów Przyrody. Fotografią zajmuje się od szkołyśredniej. W 1979 ukończył Instytut Poligrafii Politechniki Warszawskiej.Od 1979 członek Związku Polskich Artystów Fotografików. Od 1979 do1982 roku wykładał fotografię na Wydziale Grafiki Akademii SztukPięknych w Warszawie. Od 1977 roku prezentował swoje prace na 24wystawach indywidualnych w Polsce i Niemczech oraz brał udział w licznych wystawach zbiorowych w Polsce, Czechosłowacji i Niemczech.Prowadził wykłady z fotografii w Łódzkiej Szkole Filmowej i na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Fotografie Jerzego Łapińskiego znajdują się w licznych zbiorach i kolekcjach prywatnych w Polsce, Czechosłowacji, Niemczech, Szwecji i USA. Od 2000 jest członkiem Związku Polskich Fotografów Przyrody. Specjalizuje się w fotografii czarno-białej - krajobrazach i miastobrazach. Oprócz czynnego uprawiania fotografii zajmuje się robieniem powiększeń kolekcjonerskich dla innych fotografów, jest także rzeczoznawcą i biegłym sądowym w zakresie fotografii. Stypendysta Ministerstwa Kultury i DziedzictwaNarodowego. www.fotolapinski.eu