Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Temat miesiąca
Kreatywne projektyWartością dodaną niejednego zdjęcia jest mała głębia ostrości z pięknym efektem bokeh. Dowiedz się, jak tworzyć obrazy z atrakcyjnie rozmytym tłem... i to w domowym zaciszu.
Choć Bokeh czasami jest terminem używanym niewłaściwie, nie jest wcale ogólnym pojęciem, określającym jakiekolwiek nieostre części obrazu. W rzeczywistości jest określeniem odnosi się do sposobu, w jaki odwzorowywane są punkty światła znajdujące się w nieostrych fragmentach sceny, które znalazły się poza obszarem głębi ostrości. Niektóre jego formy można zauważyć na większości obrazów z nieostrym tłem, choć wcale nie muszą być one na nich obecne.
Jednakże coraz bardziej popularne staje się tworzenie portretów i zdjęć martwej natury, na których tło niemal w całości złożone jest z nieostrych okręgów światła. W zależności od konstrukcji używanego przez Ciebie szkła i innych czynników, takich jak wielkość otworu przysłony oraz odległość fotografowanego obiektu od tła, okręgi te mogą tworzyć ładny lub nieładny bokeh.
Obiektywy różnią się od siebie, a zatem także uzyskiwany za ich pomocą bokeh bywa mocno zróżnicowany pod względem charakteru. Recenzenci testujący optykę mówią często, że obiektywy o bardziej zaokrąglonym otworze względnym pozwalają uzyskać lepszy bokeh. Zasadniczo chodzi o to, by bokeh tworzył wizualnie przyjemny efekt w postaci nieostrych punktów światła, więc jest to chyba jedyny przypadek w fotografii, kiedy ostrość jest rzeczą niepożądaną. Jeśli okręgi mają wyraźnie ostre krawędzie, oznacza to, że obiektyw nie umożliwia uzyskania zbyt dobrego bokeh - jednak przy niewielkim użyciu Photoshopa dostępnych w tym programie i dającymi dużą swobodę edycji Inteligentnymi filtrami, Flarą obiektywu i Gradientami (pozwalającymi kształtować różne efekty świetlne) oraz Krzywymi (zapewniającymi precyzyjną kontrolę kolorystyki obrazu) - można sobie z tym poradzić.
Aby wykonać zdjęcie, które będziesz mógł następnie poprawić stosując się do naszego samouczka, musisz ustawić swój temat na tle jakichś źródeł światła i oświetlić go, używając lampy błyskowej.
Skorzystaj z manualnego trybu fotografowania. Czas otwarcia migawki pozwala kontrolować ekspozycję dla światła otoczenia - w tym przypadku, światła lampek choinkowych, zaś wielkość otworu przysłony wpływa na ekspozycję dla światła błyskowego. Poza tym, aby uniknąć zarejestrowania poruszonego zdjęcia, będziesz potrzebował zastosować krótki czas naświetlania. Weź pod uwagę zakres głębi ostrości, którą możesz regulować za pomocą przysłony.
Zdalne wyzwalanie flesza jest znacznie wygodniejsze, niż użycie kabla synchronizacyjnego. Podczas pracy w ograniczonej przestrzeni z tylko jedną lampą błyskową, najłatwiej będzie skorzystać w tym celu z dostępnego w aparacie trybu bezprzewodowego sterowania zewnętrznym fleszem - za pomocą błysków emitowanych przez lampę wbudowaną w korpus lustrzanki. Można także posłużyć się wyzwalaczem marki PocketWizard.
Ze względu na możliwość pojawienia się problemów z poprawnym balansem kolorów, spowodowanych pracą w świetle mieszanym, zdecydowanie najlepszym pomysłem jest fotografowanie w trybie RAW, ponieważ pozwala to na późniejszą zmianę ustawień balansu bieli przy użyciu oprogramowania do przetwarzania surowych plików, co zapewnia duży margines swobody podczas edycji.
Aby zapewnić sobie możliwość uzyskania tego miłego dla oka efektu bokeh, użyj obiektywu o stosunkowo dużym maksymalnym otworze przysłony i/lub szkła, które pozwala ustawić ostrość na nie- wielką odległość, takiego jak specjalistyczna optyka makro lub jasny obiektyw stałoogniskowy, np. 50 mm f/1,8.
Głównym elementem obrazu będzie obiekt na pierwszym planie - którym w naszym przypadku jest kwiat - zatem najlepiej by było, aby był on znacznie oddalony od znajdujących się w tle lampek choinkowych, co umożliwi Ci umieszczenie ich poza obszarem głębi ostrości, a tym samym pozwoli stworzyć zaplanowany efekt.
Eksperymentuj z różnymi miejscami usytuowania flesza. Jego zadanie polega na oświetleniu głównego tematu i nie chciałbyś zapewne, by jego błysk kłócił się ze światłem lampek, których używasz do osiągnięcia efektu bokeh, z drugiej zaś strony, lampa błyskowa nie powinna powodować powstawania zbyt silnej flary, zatem nie może zostać ona skierowana za bardzo w stronę obiektywu.
Użyj programu do przetwarzania zdjęć zapisanych w formacie RAW, aby skorygować balans bieli oraz odzyskać szczegóły w światłach i cieniach. Możesz także tymczasowo poprawić kontrast.
Powiel warstwę Tło i wywołaj polecenie Filtr > Konwertuj na inteligentne filtry. Po czym uruchom komendę Filtr > Renderowanie > Flara obiektywu i pomaluj pędzlem maskę, by ukryć niektóre obszary.
Dodaj warstwę korekcyjną Czarno-biały, ustaw jej tryb mieszania na Łagodne światło i pobaw się suwakiem Krycie. Dodaj warstwę korekcyjną Krzywe i dostosuj kształt krzywych kolo- ru Czerwonego, Zielonego i Niebieskiego, w celu nadania zdjęciu wyglądu filmu wywołanego w procesie krosowania.
Utwórz nową warstwę i wypełnij ją barwą sepii. Wywołaj polecenie Filtr > Szum > Dodaj szum i zaznacz opcję Monochromatyczny, zaś w sekcji Rozmieszczenie wybierz pole wyboru Gaussowskie. Ustaw tryb mieszania warstwy na Łagodne światło i zmniejsz wartość parametru Krycie.
Utwórz nową warstwę. W opcjach palety Warstwy wybierz pozycję Scal widoczne, przytrzymując jednocześnie wciśnięty klawisz [Opt]/[Alt]. Skonwertuj tak uzyskaną warstwę na Inteligentny filtr i za pomocą Różdżki - dokonaj selekcji kwiatu. Wtop i odwróć zaznaczenie, a następnie wywołaj polecenie Filtr > Rozmycie > Rozmycie gaussowskie.
Przeciągnij warstwę z ziarnem na samą górę stosu. Aby dodać koloru w narożnikach, należy użyć narzędzia Gradient, ustawionego w trybie "Od koloru narzędzia do tła" i wybrać opcję Gradient radialny.
I gotowe! Spodobało Ci się? Dowiedz się teraz, jak stworzyć bokeh o niestandardowym kształcie, na przykład w formie serca lub gwiazdki.