Wydarzenia
Polska fotografia na świecie - debata o budowanie kolekcji fotograficznej
Temat miesiąca
Fotografia produktowaProfesjonalne stoły bezcieniowe to koszt nawet kilku tysięcy złotych. Ale podobne efekty możemy uzyskać bez dużych nakładów finansowych.
Stół bezcieniowy jak sama nazwa wskazuje, służy do fotografii bezcieniowej, ale nas fotografów reklamowych nie zawsze to interesuje najbardziej. Dla nas istotne jest to, aby sfotografować produkt na maksymalnie białym tle. Taki stół składa się z konstrukcji (ramy) oraz półprzezroczystej powierzchni z białej pleksi. Jest ona wygięta w cykloramę i tworzy powierzchnię stołu. Jego celem jest uzyskanie białego tła i wykonanie zdjęcia typu packshot. Ceny takich stołów wahają się od kilkuset do około 3 tysięcy złotych, ale podobny efekt można uzyskać bez dużych nakładów finansowych we własnym domu. Dzisiaj opowiem jak to zrobić.
Przykładowy packshot wykonany na stole bezcieniowym
Packshotem nazywamy zdjęcie produktu na białym tle, ukazujące przedmiot w sposób katalogowy - fotografię można łatwo wykorzystać na stronach internetowych lub różnego rodzaju katalogach. Robiąc packshoty na stole bezcieniowym, zaczynamy od zaświecenia samego stołu. Jest na to kilka sposobów, natomiast moim zdaniem najłatwiej jest postawić dużego softboxa na podłodze, który podświetla stół od tyłu. Do oświetlenia części głównej stołu, na której znajduje się produkt, używamy dwóch stripów (wąski softbox prostokątny) świecących od dołu pod kątem 45°. Czyli mamy trzy lampy świecące od ziemi na stół. Staramy się doprowadzić do sytuacji, gdzie stół staje się maksymalnie biały (w programach do obróbki próbnik powinien wskazywać wartość RGB 255, 255, 255). Musimy uważać, aby światło ze stołu nie wchodziło na produkt i nie halowało (halacja - światło wpadające pod kątem do obiektywu, tworzy coś w rodzaju mgiełki, spada kontrast, a tym samym jakość zdjęcia).
Zaświeciliśmy już tło, teraz przechodzimy to świecenia produktów. Aby zaświecić produkt stosuje się końcówki prostokątne, najczęściej softoboxy. Staramy się unikać okrągłych modyfikatorów, ponieważ dają nieładne, okrągłe bliki. Wyobraźmy sobie produkt w którym odbija się kształt oktagonalny. Nie wygląda to dobrze. Jeżeli chodzi o obiektyw to najlepiej zastosować szkła 100 mm makro. Obiektywy makro są super ostre i za ich pomocą możemy fotografować małe przedmioty, ponieważ ostrzą z bardzo bliska i najczęściej oferują skalę odwzorowania 1:1.
Do wykonania stołu bezcieniowego potrzebujemy zwykłego stołu, na którym kładziemy kawałek białego plexi. Jeżeli jej nie mamy, możemy wykorzystać biały bristol i położyć na nim szybę. Jako tło przykładamy do stołu dużego, prostokątnego softboxa. Jeżeli nie mamy softboxa, możemy rozwiesić prześcieradło lub inny biały materiał przepuszczający światło. Blenda 5w1 też się nada. Do świecenia z tyłu możemy użyć nawet lampy reporterskiej. Jak działa taka konstrukcja? Softbox odbija się w pleksi tworząc efekt stołu bezcieniowego. Aby oświetlić produkt stawiamy dwie blendy z przodu - mogą to być dwa białe panele, które odbiją światło z softboxa i doświetlają produkt. Najczęściej ilość odbitego światła wystarcza, aby produkt miał poprawną ekspozycję i wyglądał świetnie.
Podsumowując, do wykonania packshotów nie potrzebujemy drogiego stołu bezcieniowego i czterech lamp, z powodzeniem możemy to zrobić za pomocą domowych sposobów. Skoro efekt jest zbliżony, to po co przepłacać. Wydaje mi się, że nie ma łatwiejszego sposobu na zarobek w fotografii produktowej niż robienie packshotów. Zawsze znajdzie się kolega koleżanki, który prowadzi sklep internetowy i potrzebuje zdjęć produktów, także do dzieła.
Mateusz "Mat Lu" Luzar - fotograf komercyjny, od kliku lat także wykładowca fotografii reklamowej oraz studyjnej w Akademii Fotografii. Obecnie mieszka i pracuje w Warszawie. Wraz ze swoim zespołem zajmuje się szeroko pojętą fotografią reklamową. Ich specjalizacją jest produkt oraz portret. Wszystko zaczęło się w 2010 roku w piwnicy, od prostych zdjęć packshotowych. Obecnie z Matem pracuje kreatywna grupa utalentowanych ludzi, wspólnie tworząc zdjęcia do kampanii reklamowych znanych marek.