Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Michael Schmidt jest twórcą, który dał się poznać szerszemu gronu odbiorców dzięki takim wydawnictwom jak Waffenruhe (1987) czy Berlin nach 45 (2005), w których skupiał się na miejskiej tkance. Lebensmittel (2012) zdradziło zainteresowanie fotografa życiem wsi i sposobem w jaki wytwarzana jest żywność. Najnowsze wydawnictwo odsłania jego zainteresowanie naturą. Zdjęcia do NATUR powstawały w latach 1987-1997.
Książka, z oszczędną okładką w jaskrawym kolorze, kryje w sobie tradycyjną czarno-białą fotografię. Pozornie zwyczajne, niczym nie wyróżniające się zdjęcia natury są uważną obserwacją jej fenomenu. Kluczową rolę na zdjęciach Schmidta odgrywa światło. Wydaje się, że fotograf zgodziłby się z pejzażystą pierwszej połowy XX wieku Leonardem Misonne twierdzącym, że "sam motyw jest niczym, wszystkim jest jego oświetlenie". Rzeczywiście, niektóre prace z NATUR mogą przywoływać dziedzictwo piktorializmu. Niemiecki fotograf podchodzi jednak do niego po swojemu, kwestionując sztywne reguły gatunku.
Fotografie przedstawiające pnie drzew, rozgałęziające się konary, delikatne gałązki oraz liście i igły, mają szeroką skalę tonalną. Sekwencja, ułożenie koło siebie często bardzo podobnych zdjęć, pozwala nam zwrócić uwagę na niuanse i dyskretne szczegóły, którymi różnią się między sobą świetliste obrazy. Struktura złamanego drzewa odpowiada żłobieniom terenu pojawiającym się w górskim krajobrazie, a rozgałęziające się drzewa sfotografowane są dwukrotnie, z niewielkim przesunięciem. Wszystkie prace z cyklu NATUR charakteryzuje szlachetna prostota, tak rzadka w obecnych czasach. Wyciszone, ascetyczne prace warto kontemplować w skupieniu.
Michael Schmidt umarł 24 maja br. w Berlinie, kilka dni po wydrukowaniu książki NATUR. Tym samym publikację możemy odbierać jako jego pożegnanie ze światem, przynajmniej w takiej formie, w jakiej dane jest nam go poznawać.
Michael Schmidt NATUR
Twarda oprawa
Format: 17,9 x 23,9 cm
104 strony, 63 zdjęcia
Mack 2014