Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Astrofotografia i nocne zdjęcia krajobrazowe wymagają odpowiedniego obiektywu, ale w dobie wszechobecnego zanieczyszczenia światłem warto wykorzystać także odpowiednie filtry...
Artykuł powstał we współpracy z marką Irix
Zdjęcia wykonywane w nocy stawiają wysoką poprzeczkę zarówno dla samej optyki, jak i dla ergonomii i jakości wykonania obiektywu. Ważne jest nie tylko to, by uzyskać ostry obraz gwiazd, ale także, aby sprzęt wytrzymał trudne warunki pogodowe i można go było intuicyjnie obsługiwać po ciemku.
Astrofotografia i nocne krajobrazy stawiają spore wyzwania także przed samym fotografem. Na drodze do idealnej kompozycji, dziś najczęściej stają mu światła miasta. Zanieczyszczenie światłem, z angielskiego nazywane light pollution, to poważny problem globalny, dotykający nie tylko astrofotografów. Jednak miłośnicy zdjęć nocnego nieba mają szansę nieco go zminimalizować. Jakim sposobem? Poprzez odpowiednie filtry, ale po kolei…
Fotografia krajobrazowa, a w szczególności ta z elementami nocnego nieba, to domena obiektywów szerokokątnych. Na rynku jest ich wiele, ale zaprojektowany specjalnie do tego rodzaju zdjęć Irix 15 mm f/2.4 oferuje pakiet funkcji, które sprostają najbardziej wymagającym twórcom.
Jego ogniskowa wynosząca 15 mm pozwala na szerokie ujęcia fotografowanego nieba, na których gwiazdozbiory, Droga Mleczna, czy zorza polarna dominują nad elementami krajobrazu ziemskiego. Z kolei duża jasność f/2.4 pozwala na transmisję większej ilości światła - można więc obniżyć czułość ISO lub skrócić czas ekspozycji, co minimalizuje ryzyko poruszenia obiektów na niebie.
Wysoką jakość obrazu gwarantuje specjalny układ optyczny, który minimalizuje aberrację chromatyczną, komę, dystorsja i winietowanie, by gwiazdy w całym kadrze były punktowe i bez przebarwień. Co ważne w tym rodzaju fotografii, obiektyw Irix 15 mm f/2.4 jest wyposażony w powłoki antyrefleksyjne, które skutecznie redukują odblaski i poprawiają kontrast.
Obecnie Irix 15 mm f/2.4 dostępny jest już w trzech wersjach: Firefly i Blackstone z mocowaniami do lustrzanek Canon, Nikon i Pentax (poprzez adaptery działa także z bezlusterkowcami Canon i Nikon) oraz najnowsza wersja Dragonfly do bezlusterkowców Sony. Firefly to lżejszą konstrukcja, choć nadal dobrze uszczelniona. Blackstone to wersja pancerna dla najbardziej wymagających, wykonana z trwałych materiałów magnezowych, oferująca ponadprzeciętną odporność na warunki atmosferyczne i mechaniczne uszkodzenia. Z kolei Dragonfly jest optymalnym połączeniem jednej i drugiej wersji.
Każda z wersji oferuje ergonomię na wysokim poziomie. Wygodne i płynnie działające pierścienie ostrości, blokująca funkcja Focus-lock, okienko w osłonie do obsługi filtrów, czytelne znaczniki (w wersji Blackstone świecą po podświetleniu latarką UV) - wszystko to pomaga fotografowi pracować precyzyjnie i bez przeszkód. W nowej wersji do Sony producent zadbał nawet o przełącznik "Click / Declick", który pozwala na wybór pomiędzy trybem stopniowym a płynnym pracy pierścienia przysłony.
Reasumując, w rękach kreatywnego twórcy Irix 15 mm f/2.4 będzie idealnym obiektywem do astrofotografii i nocnych zdjęć, ale też krajobrazu naturalnego i miejskiego. Niestety żaden obiektyw, nawet najlepszy nie poradzi sobie z Light Pollution.
Zanieczyszczenie świetlne, czyli Light Pollution to nadmierna ilość sztucznego światła w nocy, która znacząco utrudnia obserwację gwiazd i innych ciał niebieskich. Stanowi to istotny problem nie tylko dla astronomów, którzy na bazie zdjęć zbierają naukowe informacje o Wszechświecie, ale również dla fotografów, dla których niebo jest tematem głównym lub kluczowym elementem w kompozycji.
Zanieczyszczenie świetlne przeszkadza w astrofotografii przede wszystkim dlatego, że nawet niewielkie ilości sztucznego światła mogą "wypalić" niebo na zdjęciach, sprawiając, że ciemne niebo wydaje się jaśniejsze, a gwiazdy mniej widoczne. To sprawia, że fotografowanie słabych obiektów astronomicznych, takich jak mgławice, galaktyki czy słabo świecące gwiazdy, staje się znacznie trudniejsze, czy wręcz niemożliwe, w obszarach dotkniętych tym problemem.
I nie chodzi tu jedynie o fotografowanie nieba z centrum dużego miasta. Nawet jeśli udamy się w ciemne miejsce kilkanaście lub nawet kilkadziesiąt kilometrów od większej aglomeracji, patrząc w jej kierunku nadal będziemy widzieć jasną łunę na niebie, która przeszkodzi w wykonaniu dobrego zdjęcia.
Najbardziej wymagający będą więc szukać ciemnego nieba w Bieszczadach, na Mazurach, czy w Zachodniej Polsce, ale na takie podróże nie każdy może sobie pozwolić, a poza tym ciekawy temat wymaga czasami zdjęć tu i teraz. Nie zapominajmy też, że miejski krajobraz z gwieździstym niebem to także świetny temat zdjęć.
Na szczęście istnieją sposoby, aby zminimalizować wpływ sztucznych świateł i zrobić lepsze zdjęcia nocnego nieba. Oczywiście wybór odpowiedniej lokalizacji jest kluczowy, ale nawet w miejscach z minimalnym zanieczyszczeniem świetlnym, użycie specjalistycznego sprzętu może znacznie poprawić jakość zdjęć. Główną rolę odgrywają tu specjalne filtry.
Filtry Irix Edge Light Pollution są zaprojektowane, aby selektywnie blokować światło pochodzące z typowych źródeł sztucznego oświetlenia jakimi są lampy sodowe, przy jednoczesnym przepuszczaniu światła z gwiazd, planet i innych obiektów kosmicznych. Jego głównym zadaniem jest odcinanie wąskiego spektrum światła emitowanego przez te lampy, co prowadzi do poprawy dokładności kolorów, zwiększenia ostrości obrazu i kontrastu w całym kadrze, nie tylko w obrębie nieba.
Wykonane z wysokiej jakości szkła optycznego z powłokami antyrefleksyjnymi, filtry Irix Edge Light Pollution gwarantują obraz, wolny od odblasków, neutralny i kontrastowy. Dodatkowo, zastosowane powłoki NANO ułatwiają utrzymanie filtra w czystości.
Warto zaznaczyć, że filtry Light Pollution są pierwszymi filtrami marki Irix Edge z nowej serii Super Endurance (SE), charakteryzującej się specjalnie opracowaną obróbką cieplną, dzięki której filtr ten jest ekstremalnie wytrzymały na uszkodzenia. Co ważne wykonana z lekkiego aluminium cienka ramka zapewnia trwałość konstrukcji, nie generuje odblasków i nie zwiększa efektu winietowania obiektywu. Aktualnie Irix Edge Light Pollution dostępny jest w 6 najpopularniejszych rozmiarach, będzie więc pasował do większości szerokokątnych obiektywów obecnych na rynku.
Astrofotografia w obliczu wzrastającego zanieczyszczenia światłem wymaga zarówno starannego planowania, jak i kreatywnego podejścia do nowych wyzwań. Ostatecznie, poprzez połączenie odpowiedniej lokalizacji, sprzętu i technik obróbki, nawet w erze Light Pollution, można tworzyć zachwycające zdjęcia nocnego nieba.
Więcej informacji o obiektywie Irix 15 mm f/2.4, filtrach Irix Edge Light Pollution i innych produktach tej marki, można znaleźć na stronie irixlens.com