Mobile
Oppo Find X8 Pro - topowe aparaty wspierane AI. Czy to przepis na najlepszy fotograficzny smartfon na rynku?
Oświetlenie studyjne to doskonały sposób na rozwój fotograficznych umiejętności i naszej oferty. Przeglądamy najlepsze budżetowe lampy błyskowe i LED na rynku, w sam raz na początek pracy ze sztucznym oświetleniem.
W życiu każdego fotografującego przychodzi wreszcie moment, by nauczyć się pracy ze sztucznym oświetleniem. Świat oświetlenia studyjnego początkowo może przytłaczać i wydaje się domeną doświadczonych profesjonalistów, ale na szczęście to tylko pozory. Odkrywając pracę z lampami studyjnymi szybko zauważymy w jak dużym stopniu są one w stanie wspomóc pracę nawet średnio zaawansowanych twórców, a co najważniejsze nie wymaga to ogromnego budżetu. Dziś praktyczną lampę o dobrych parametrach możemy kupić nawet za kilkaset złotych.
Aby ułatwić wam to zadanie, wspólnie ze sklepem cyfrowe.pl przygotowaliśmy przegląd najlepszych budżetowych modeli lamp studyjnych. W sam raz na dobry początek pracy ze sztucznym oświetleniem i zbudowanie pierwszego domowego studia fotograficznego.
Zanim zdecydujemy się na konkretny model, warto poznać specyfikę różnych rodzajów lamp. Dziś na rynku dominują dwie technologie: tradycyjne lampy błyskowe z palnikami ksenonowymi oraz lampy LED.
Te pierwsze oferują większe natężenie światła, oferując większe możliwości mrożenia ruchu i pozwalając na pracę z mocniej domkniętą przysłoną, ale działają wyłącznie w trybie błysku. Do tego musimy liczyć się ze zużyciem palników i koniecznością ich wymiany.W przypadku lamp LED (poza niektórymi najbardziej nowoczesnymi modelami) mamy do czynienia ze światłem ciągłym. Z jednej strony to dużo większa wygoda pracy i świetny sposób na naukę pracy z lampami, gdyż możemy na bieżąco obserwować efekt oświetlenia na modelu czy danej scenie. Z drugiej, światło to charakteryzuje się zwykle mniejszą mocą i wymusza często pracę na wyższych czułościach, lub z szerzej otwartą przysłona. Lampy LED mają jednak jeszcze tę niewątpliwą zaletą, że możemy swobodnie używać ich do filmowania, a do tego pozwalają na płynną regulację temperatury barwowej (a w niektórych modelach także kolorystyki światła).
Nowoczesne lampy LED to większa wygoda pracy, ale i pewne ograniczenia
Gdy już wiemy, jaki rodzaj lamp będzie najbardziej odpowiadał naszym działaniom, możemy przyjrzeć się konkretnym modelom. Tworząc poniższe zestawienie kierowaliśmy się prostym kluczem: lampy muszą oferować swobodną kontrolę mocy błysku (lub natężenia światła w przypadku lamp LED), być wyposażone standardowo w mocowanie akcesoriów i mieścić się w budżecie do ok. 1200 zł.
Mocna konkurencja dla modeli Quadralite. Lampy GlareOne Vega oferują równie kompaktowe, ale jeszcze lżejsze (1,15 kg) obudowy i charakteryzują się mocą 200 lub 400 Ws. Do tego dysponują jeszcze krótszym czasem przeładowania (do 0,9 s), 6-stopniową regulacją mocy, wbudowanym odbiornikiem radiowego systemu wyzwalania oraz wygodniejszym światłem pilotującym w technologii LED (odpowiednik żarówki 150 W), z możliwości sterowania temperaturą barwową.
Kompaktowa (140 x 190 x 260 mm) i lekka (1,3 kg) głowica studyjna sprawdzonej i uznanej marki Elinchrom, zapewnia prezyzyjnie wyważoną i powtarzalną temperaturę barwową 5500K, 5-stopniowa regulację mocy i przyzwoity czas przeładowania poniżej 1,5 s. Otrzymujemy też wbudowany odbiornik radiowego systemu wyzwalania. W przypadku opcjonalnego modułu Wi-Fi, ustawieniami lampy możemy sterować także z poziomu smartfonów i tabletów.
Równie kompaktowa, ale nieco cięższa (1,85 kg) i mocniejsza (250 Ws) głowica Elinchrom BRX 250 to świetna propozycja do niewielkiego studia. Może pochwalić się jeszcze krótszym czasem przeładowania (maksymalnie 1,02 s), wygodnym systemem wymiany palnika i pozwala na sterowanie mocą światła pilotującego oraz prędkością wentylatora. Podobnie jak powyższy model, BRX250 otrzymał odbiornik radiowego systemu wyzwalania i może pochwalić się precyzyjnie utrzymywaną temperaturą barwową błysku.
Podstawowa seria lamp Quadralite w sam raz na potrzeby początkujących adeptów fotografii studyjnej. W zależności od modelu, dysponują mocą 200 lub 300 Ws, oferują 6-stopniową regulację mocy, krótkie czasy przeładowania poniżej 1,5 s i posiadają wbudowany odbiornik radiowego systemu wyzwalania Navigator X.Co chyba jednak najważniejsze, są naprawdę kompaktowe, zachowując niską wagę 1,3 kg i niewielkie wymiary (12,6 cm x 20 cm x 23 cm), które pozwolą łatwo je transportować i przechowywać.
Dysponując mocą 400 WS, 7-stopniową regulacja mocy (1-1/64), stałą temperaturą barwową 5600K i krótkim czasem przeładowania (poniżej 1 s), lampa Godox DP400 III sprawdzi się nawet w bardziej wymagających sesjach. Nie będzie jednak tak wygodna i kompaktowa jak konkurencji z linii Up! I Vega - mierzy 420 x 215 x 125 mm przy wadze 2,54 kg.
Jedyna lampa w tym zestawieniu, która może pochwalić się tak dużą mocą. Antares 600 to wysoce wydajna lampa studyjna, która idealnie sprawdzi się nawet w profesjonalnych zastosowaniach, wymagających dużego natężenia światła. Duża moc, precyzyjna regulacja (6-stopni w 60 krokach co 0,1 EV), wbudowany odbiornik radiowy oraz krótki czas ładowania (do 0,9 s) zapewniają wygodę pracy. To już jednak większa głowica o wadze 2,35 kg i wymiarach 125 x 335 x 225 mm.
Konkurencja dla modelu VideoLED, która może pochwalić się porównywalną mocą (60W), ale niższą wagą (1,25 kg) i lepszym współczynnikiem odwzorowania barw CRI na poziomie >96 i TLCI > 97. Dodatkowo, jako jedna z niewielu lamp w tym zestawieniu pozwala także na zasilanie z akumulatorów (2x bateria NP-F), dzięki czemu znacznie rozwinie nasze możliwości, służąc także jako lampa do pracy w plenerze.
Mocniejszy, typowo studyjny wariant lampy światła ciągłego GlareOne. Dysponując mocą 100W, pozwoli na skuteczną współpracę z modyfikatorami światła. Oprócz tego, może pochwalić się diodami jeszcze lepszej jakości i wyposażona jest w tryb efektów specjalnych, które symulują światło błyskawicy, ognia czy ekranu telewizora. Wisienką na torcie jest zaś możliwość sterowania z poziomu aplikacji mobilnej GlareOne Studio.
Nowa seria kompaktowych głowic led o mocy 65 W, które charakteryzują się wysokiej jakości diodami (CRI >97), bardzo kompaktową (140 x 80 x 90 mm) i lekką (550 g) budową i które oferują unikalny system łączenia kilka głowic w większe matryce (maksymalnie do 10 lamp). Oprócz tego, oferują bardzo cichy system chłodzenia i jako jedne z niewielu pozwalają na zasilanie z powerbanków lub baterii wyposażonych w adapter USB-C, dzięki czemu sprawdzą się także w pracy plenerowej.
Występują w wariantach o stałej temperaturze światła 5600K, w wersji Bi-Color 2700-6500 K, lub RGB z możliwością wyświetlania 3600000 barw. Lampy oferują możliwość sterowania z poziomu aplikacji Colbor Studio i wyposażone są w tryb efektów specjalnych.
Mocniejszy wariant lampy Colbor, charakteryzujący się diodami LED o mocy 110 W. Oprócz większego natężenia światła i większej możliwości pracy z modyfikatorami, oferuje też bardziej rozbudowany tryb efektów specjalnych (do 10 efektów) i pozwala na regulacje temepratury barwowej w zakresie 2700-6500 K. Również pozwala na łączenia lamp w grupy i zasilanie za pomocą USB-C.
Podstawowe głowice LED, odpowiadające mocą żarówkom o mocy 60W i 100W. Lampy charakteryzują się stałą temperatura barwową 5400 K, przyzwoitym współczynnikiem CR oferują precyzyjną regulacje mocy i obiecują żywotność na poziomie 50 000 godzin, co daje około 5 lat nieprzerwanej pracy. W sam raz do oświetlania sesji portretowych czy niewielkiego studia dla vlogera.
Mocne lampy światła ciągłego LED, charakteryzujące się mocami 180 i 225 W, czyli największymi w tym zestawieniu. Obydwie mogą pochwalić się wysokimi współczynnikami odwzorowaniu barw CRI > 98 i TLCI > 96, trybem efektów specjalnych i możliwością sterowania za pomocą konsoli DMX.
Jedna z niewielu lamp RGB mieszczących się w tym budżecie cenowym. Model Pravaha charakteryzuje się przyzwoitą mocą 80 W, oferuje wysoki współczynnik CRI > 96, tryb efektów specjalnych i może pochwalić się bardzo szerokim zakresem temperatur barwowych (2800-10000K). Pozwala też na wyświetlenie pełnej palety barw RGBW i umożliwia sterowanie z poziomu aplikacji na smartfony.
Kompaktowe głowice LED z mocowaniem Bowens o mocach odpowiednio 60 i 80 W. Sprawdzą się przy niewielkich sesjach foto i małych planach zdjęciowych, oferując dobry współczynniki odwzorowania barw CRI i TLCI na poziomie 95, tryb efektów specjalnych, możliwość zasilania przez USB-C i opcję sterowania z poziomi aplikacji mobilnej. Lampy występują w wariancie Daylight (5600K) i Bi-Color (2800-8500K)
Kompaktowe głowice LED o mocy 120 W, które znajdą zastosowanie w sesjach portretowych i oświetlaniu niewielkich planów zdjęciowych. Pozwalają na zasilanie z sieci, lub baterii typu V-Mount i charakteryzują się wysokim współczynnikiem reprodukcji barw CRI 96+ oraz TLCI 96+ wyjątkowo cichym systemem chłodzenia (poziomi hałasu poniżej 26 dB). Występują w wersji Daylight (5600K) i Bi-Color (2700-6500K).