Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Jest wiele elementów w konstrukcji obiektywu, które składają się na idealne narzędzie do filmowania lub fotografowania krajobrazów. Na bazie najnowszego modelu Irix 15mm f/2.4 Sony E punktujemy te najważniejsze.
Artykuł powstał we współpracy z marką Irix
Irix 15mm f/2.4 to wyjątkowy obiektyw, bo jako jedyny na rynku został zaprojektowany przez fotografów krajobrazu dla fotografów krajobrazu. W wersji przeznaczonej dla lustrzanek DSLR zdobył już uznanie wielu profesjonalistów i entuzjastów fotografii, przede wszystkim ze względu na swoje wyjątkowe cechy - doskonałą jakość wykonania i obrazu. Jego najnowsza wersja przeznaczona do bezlusterkowców Sony to konstrukcja jeszcze bardziej udoskonalona. Na jego podstawie spróbujmy wskazać cechy, którymi powinien wyróżniać się idealny obiektyw do fotografii krajobrazowej i astro.
Do fotografowania krajobrazów najczęściej stosuje się obiektywy szerokokątne, by ująć w kadrze rozległy plan. Ekstremalnie szerokie kąty mogą jednak zbyt mocno wypaczać perspektywę, dlatego większość fotografów stosuje obiektywy o ogniskowych rzędu 15-16 mm. Ta optymalna ogniskowa ułatwia też łączenie pojedynczych ujęć w panoramy, by uzyskiwać kadry o większym polu widzenia, czy to w poziomie, pionie, czy też w postaci mozaiki.
Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że różnica 1 mm w ogniskowej między 15 a 16 mm w rzeczywistości przekłada się na około 12 stopni pola widzenia. Dlatego Irix 15 mm f/2.4 pozwala na rejestrowanie szerszych kadrów niż np. standardowe szerokie zoomy, co jest nieocenione nie tylko w fotografii krajobrazowej, ale także wnętrz lub architektury. Ogniskowa wynosząca 15 mm pozwala także na szerokie ujęcia fotografowanego nieba, na których gwiazdozbiory, Droga Mleczna, czy zorza polarna dominują nad elementami krajobrazu ziemskiego.
Co istotne, zapewniając szerokie pole widzenia, Irix 15 mm f/2.4 jednocześnie zachowuje odpowiednią perspektywę, dzięki której motyw główny na pierwszym planie pozostaje w naturalnej relacji z oddalonym tłem, tworząc na zdjęciu wrażenie przestrzeni i głębi. Jest to więc doskonałe narzędzie dla fotografów, którzy chcą eksperymentować z kompozycją i tworzyć profesjonalne kadry.
Generalnie obiektyw do krajobrazu wcale nie musi być jasny, bo w klasycznym ujęciu pejzaż powinien być ostry od pierwszego planu po horyzont. Aby to osiągnąć większość fotografów przymyka więc mocno przysłonę i ustawia ostrość na odległość hiperfokalną, osiągając zamierzony cel. Jednak dzięki jasnemu obiektywowi zyskujemy dużo więcej. A co konkretnie?
Mała wartość przysłony taka jak w f/2.4 w obiektywie Irix pozwala na rejestrowanie obrazów nawet w warunkach słabego oświetlenia. Otwarta przysłona pozwala na transmisję większej ilości światła, co z kolei przekłada się na jasne i ostre obrazy w każdych warunkach oświetleniowych. To idealne rozwiązanie dla fotografów pracujących w nocy, wewnątrz budynków lub w innych sytuacjach, gdzie warunki oświetleniowe mogą być wyzwaniem.
Duża jasność to jednocześnie jedna z kluczowych cech obiektywu do fotografowania nocnego nieba. Im więcej światła zbierze obiektyw, tym jaśniejsze będą gwiazdy i detale na zdjęciach astro. Dzięki szerokiej przysłonie można również skrócić czas ekspozycji, co minimalizuje ryzyko poruszenia obiektów na niebie i pozwala na rejestrowanie ostrych i szczegółowych zdjęć.
Obiektyw do fotografowania krajobrazu koniecznie powinien być uszczelniony i solidnie wykonany. Nad morzem narażony jest na wdzierający się piasek i krople słonej wody, w górach wilgoć i niespodziewany deszcz lub śnieg, podczas nocnych zdjęć osiadającą rosę, ale prawda jest taka, że nawet w parku za rogiem może dopaść nas niespodziewanie niesiony mocnym wiatrem pył.
Z myślą o takich właśnie warunkach pracy zaprojektowano obiektyw Irix 15mm f/2.4, który wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością i solidnością wykonania. Jest odporny na kurz, wilgoć i zmienne warunki pogodowe – dzięki temu można z powodzeniem używać go w każdej sytuacji bez obaw o uszkodzenia. Często pozwala to realizować imponujące projekty zdjęciowe bez martwienia się o sprzęt.
Bardzo ważna jest także ergonomia obiektywu. Wygodna i intuicyjna obsługa jest kluczem to bezproblemowych zdjęć, ale liczą się także sprytne rozwiązania, które ułatwiają fotografowanie. Irix 15 mm f/2.4 ma m.in. bardzo precyzyjny pierścień ostrości z wygodną wypustką oraz dokładną skalę na obiektywie. Ponadto znaczniki na obiektywie pokryto fluorescencyjną farbą, by były lepiej widoczne w słabych warunkach oświetleniowych.
Bardzo przydatna jest także funkcja Focus-lock, blokująca pierścień ostrości w dowolnej pozycji – pozwala to na komfortowe fotografowanie przy zmianie lokacji bez konieczności ponownego wyostrzania lub wykonanie spójnej serii zdjęć, bez obawy o przypadkową zmianę punktu ostrości.
Stosowanie filtrów w fotografii krajobrazowej jest bardzo istotne i może mieć znaczny wpływ na końcowy efekt zdjęcia. Przedni gwint filtrowy to kolejny istotny atut obiektywu Irix 15 mm. Filtry mogą służyć do regulowania ekspozycji, zmniejszania odblasków, zwiększania kontrastu, poprawiania balansu kolorów, kontrolowania głębi ostrości oraz tworzenia efektów artystycznych. Irix 15 mm jest jednym z bardzo nielicznych obiektywów o tak szerokim polu widzenia pozwalającym jednocześnie na stosowanie filtrów. Znacznie zwiększa to możliwości fotografa a co za tym idzie, znacząco poprawia efekty uzyskiwane w fotografii krajobrazowej.
Poza samą możliwością stosowanie filtrów Irix zadbał również o to żeby ich używanie było możliwie najwygodniejsze. Stosowanie osłony przeciwsłonecznej w obiektywach szerokokątnych jest zazwyczaj bardzo ważne ponieważ poprawia kontrast na zdjęciach. Niestety zazwyczaj wiążę się to z utrudnionym obsługiwaniem filtrów polaryzacyjnych. W obiektywie Irix 15 mm osłona przeciwsłoneczna wyposażona jest w specjalne okienko, które ułatwia ich obracanie. Dzięki temu praca z filtrem CPL lub filtrami gradacyjnymi jest dużo bardziej komfortowa.
Dziś fotografowanie i filmowanie idą w parze, dlatego ważne jest, aby obiektyw spełniał potrzeby współczesnych twórców. Standardowo obiektywy fotograficzne posiadają pierścień przysłony pracujący skokowo co 1/3 EV z wyraźnym kliknięciem przy zmianie wartości. W produkcjach wideo lepiej sprawdza jednak regulacja płynna, która nie hałasuje i umożliwia kreatywną zabawę z głębią obrazu w tracie nagrywania.
Najnowsza wersja obiektywu Irix 15 mm f/2.4 do aparatów marki Sony godzi pod tym względem jednych i drugich. Na tubusie znajdziemy bowiem przełącznik "Click / Declick", który pozwala na wybór pomiędzy trybem stopniowym a płynnym pracy pierścienia przysłony.
W tej kwestii nie powinniśmy iść na kompromisy. Ujęcia szerokokątne są bardzo wrażliwe na wszelkie niedociągnięcia konstrukcji optycznych. Zmorą w tej klasie sprzętu są duże zniekształcenia geometryczne, przebarwienia krawędzi na brzegu kadru, winietowanie czy koma uwidaczniająca się w obrazie gwiazd.
To wszystko składa się na ogólną jakość obrazu, dlatego ważne jest, aby obiektyw każdą z tych wad optycznych odpowiednio redukował. Z tego powodu Irix 15 mm f/2.4 opiera się aż na 15 soczewkach ustawionych w 11 grupach i zawiera elementy specjalne - dwa asferyczne i dwa ze szkła niskodyspersyjnego. Taka konstrukcja minimalizuje aberracje optyczne, takie jak dystorsja czy winietowanie, co prowadzi do uzyskania obrazów o wysokiej rozdzielczości, doskonałej ostrości i wierności kolorów. Zadbano także, aby na zdjęciach nieba gwiazdy były punktowe.
Dodatkowo, obiektyw Irix 15 mm f/2.4 jest wyposażony w powłoki antyrefleksyjne, które skutecznie redukują odblaski i efekty flary. To jest niezwykle istotne podczas fotografowania wschodów i zachodów słońca, nocnych ujęć z jasnym księżycem w kadrze lub miejskich krajobrazów po zmierzchu. Dzięki tym specjalnym powłokom, obiektyw minimalizuje ryzyko powstania takich artefaktów, co przekłada się na jeszcze lepszą jakość obrazu.
Irix 15 mm f/2.4 Sony E to najnowsza propozycja do bezlusterkowców systemu Alfa. Nadal dostępne są jednak wersje z mocowaniem Canon EF oraz Nikon F, które mogą być podłączone do bezlusterkowców EOS R i Nikon Z poprzez adaptery EF-EOS R lub FTZ II.
Artykuł powstał we współpracy z marką Irix