Filtry gradientowe Irix, czyli świetne efekty prosto z aparatu

Autor: Redakcja Fotopolis

4 Luty 2023
Artykuł na: 4-5 minut

Obok szarych i polaryzacyjnych, filtry połówkowe stanowią nieodzowny element wyposażenia fotografa krajobrazu. Na przykładzie serii Irix Edge podpowiadamy jakie modele wybrać na początek...

Choć w Photoshopie możemy zrobić wiele, szanujący się fotograf krajobrazu nie wyjdzie w plener bez odpowiednich filtrów. A to dlatego, że efektu jaki pozwalają uzyskać filtry polaryzacyjne, szare i gradientowe - stosowane pojedynczo lub w grupie - nie da się odtworzyć w programie graficznym lub będzie to bardzo trudne i czasochłonne. Zatem dużo prościej jest je po prostu założyć na obiektyw i starać się już na etapie fotografowania, zrobić zdjęcie, które będzie możliwie jak najbliższe temu co chcemy pokazać.

O ile filtry polaryzacyjne i szare są stosowane często, po gradientowe sięgają już najbardziej świadomi miłośnicy pejzaży. Tak naprawdę nie wynika to z większych trudności w posługiwaniu się nimi, a jedynie z mniejszej wygody ich używania - okrągłe filtry po prostu nakręcamy na obiektyw, prostokątne wymagają od nas jeszcze dodatkowego uchwytu i nieco bardziej przemyślanego stosowania. Warto jednak wyjść poza tę strefę komfortu, bo nagrodą będą wspaniałe zdjęcia!

Filtry Irix Edge to najwyższej klasy wytrzymałość i jakość optyczna

Najpopularniejszym standardem filtrów gradientowych są płytki o szerokości 100 mm. W serii Irix Edge mają one wysokość 150 mm, aby swobodnie regulować położenie gradientu w obrębie kadru. Wszystkie modele Irix Edge wykonane są z wysokiej jakości hartowanego szkła optycznego (SR), które pokryto wielowarstwowymi powłokami antyrefleksyjnymi. Takie połączenie gwarantuje naturalne kolory, minimalne odblaski i transmisję światła na poziomie aż 99.6%. Na powierzchniach filtrów naniesiono także specjalne warstwy hydro- i oleofobowe odpychające wodę i ułatwiające czyszczenie filtra. 

Dobierz filtr do fotografowanej sceny

W przeciwieństwie do szarych, które tłumią światło jednorodnie w całym kadrze, prostokątne filtry gradientowe pozwalają ograniczyć dopływ światła tylko w części zdjęcia. Używa się ich, aby zrównoważyć ekspozycję dla jasnego nieba i ciemnego pierwszego planu (lub na odwrót). W zależności od charakteru sceny stosuje się głównie dwa rodzaje filtrów: o twardym lub miękkim przejściu.

Wybierając filtr z miękkim przejściem (Soft) można skutecznie zbalansować jasność krajobrazu, w którym linia horyzontu wyraźnie się zmienia, a więc gdy fotografujemy góry, drzewa lub zabudowania. Z kolei wersja z twardym przejściem (Hard) będzie idealna do efektownego uchwycenia krajobrazu z ostrą linią horyzontu, czyli np. linii wody nad morzem. Filtry oczywiście będą różnić się także gęstością, czyli tym jak mocno tłumią światło w części szarej. W serii Irix Edge do wyboru są cztery modele z miękkim przejściem, które redukują światło o 2, 3, 4 lub 5 EV, oraz dwie wersje Hard o gęstości 2 lub 3 EV.

Dla miłośników wschodów i zachodów słońca producent przewidział trzeci rodzaj filtrów z tzw. odwróconym gradientem. Irix Edge Reverse Gradual ND tłumi światło o 3 EV w centrum, wolniej zmniejszając gęstość w obrębie nieba i szybciej w obszarze ziemi. Dzięki temu, na jednym ujęciu można uchwycić naturalny pejzaż z prawidłowo naświetlonym pierwszym planem, linią horyzontu i niebem.

Trzy filtry gradientowe na każdą sytuację
Irix Edge 100 mm Soft Gradual

Umożliwia uzyskanie naturalnej tonacji obrazu podczas fotografowania scen o nieregularnych horyzontach, takich jak lasy i tereny górskie, a także scen miejskich. Łagodny gradient sprawi, że elementy horyzontu nie stracą na wyrazistości. Na początek sięgnij po model GND4 lub GND8.
Irix Edge 100 mm Hard Gradual

To filtr, w którym przejście między pełną przezroczystością a zacienionym obszarem jest węższe. Ten typ filtra sprawdza się dobrze w przypadku scen, w których horyzont jest płaski i regularny. Ostra granica między przezroczystą, a szarą częścią filtra wyrówna ekspozycję, gdy fotografujesz np. morze. Zacznij od GND4.
Irix Edge Reverse Gradual ND

Łączy w sobie cechy filtra twardego i miękkiego. Blokuje światło blisko horyzontu i powoli łagodzi je w obrębie nieba, nie ingerując w pierwszy plan. Idealnie sprawdza się podczas fotografowania wschodu oraz zachodu słońca.

Uchwyt Irix IFH-100 - połączenie solidności i wygody

To jednak nie wszystko. Ważnym elementem systemu jest zaskakująco mały i lekki uchwyt Irix IFH-100. To najcieńszy uchwyt w swojej klasie, a do tego dostępny w rozsądnej cenie. Jego konstrukcja umożliwia ustawienie w rzędzie dwóch filtrów jednocześnie, a to pozwala na różne kreatywne kombinacje. Wraz z gradientowym można np. zastosować także kwadratowy filtr szary, aby naprawdę mocno wydłużyć czas ekspozycji.

Artykuł powstał we współpracy z marką Irix

Skopiuj link
Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które dobrze znać.
Dlaczego warto wybierać karty pamięci renomowanych producentów? Oto techniczne kulisy, które...
Karty pamięci nie kojarzą nam się ze specjalnie wyrafinowaną technologią i skomplikowaną konstrukcją. Dlaczego więc niektóre nośniki są znacznie droższe, choć mają z pozoru „identyczne”...
8
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Irix 150 mm f/2.8 Macro - obiektyw makro nie tylko na wiosenne łowy
Fotografia makro pozwala odkryć niezwykłe szczegóły otaczającego nas świata, ale wymaga odpowiedniego sprzętu, precyzji i cierpliwości. Poznaj sprawdzone wskazówki i dowiedz się, dlaczego Irix...
5
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Wysyp nowości na targach CP+ 2025 - relacja z Jokohamy
Tegoroczne CP+ to sporo ważnych premier, ale też okazja, by przyjrzeć się nowościom zaprezentowanym w ostatnich tygodniach. Oto nasz pierwsze wrażenia, prosto z Japonii.
26