Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Uniwersalny Lumix S1, wysokorozdzielczy S1R i stworzony do pracy z ruchomym obrazem S1H. Który z nich jest dla Ciebie?
Partnerem publikacji jest firma Panasonic
Panasonic zelektryzował rynek, odważnie wkraczając w segment pełnoklatkowych bezlusterkowców z dwoma modelami S1 i S1R. System „domknął” zaprezentowany niedawno najbardziej zaawansowany filmujący aparat, czyli model S1H. Nowoczesne sensory, najlepszy wizjer OLED w historii, stabilizacja 6 EV i rosnąca wciąż oferta optyki opartej na współdzielonym mocowaniu S sprawiają, że zmianę systemu przynajmniej rozważyć powinien każdy profesjonalny fotograf.
Magnezowy szkielet wspólnej konstrukcji wzmocniono w newralgicznych punktach, a całość dodatkowo uszczelniono, zabezpieczając wrażliwe układy przed kurzem i wilgocią. Wykonanie ma też gwarantować pełną sprawność w niskich temperaturach do -10°C, a zupełną nowością w tej klasie sprzętu jest wytrzymałość migawki obliczona na 400 tys. cykli oraz najkrótszy czas jej synchronizacji z błyskiem na poziomie 1/320 s. Podobnie w modelu S1H zastosowano aktywny system chłodzenia z wentylatorem, który w tego typu konstrukcji, jako wyposażenie standardowe, pojawia się po raz pierwszy. Może pracować w czterech różnych trybach, w tym dwóch automatycznych skupionych na maksymalnym chłodzeniu lub możliwie cichej pracy.
Ważnym atutem i ostatecznym argumentem dla „lustrzankowców” powinien być też najbardziej szczegółowy wizjer OLED o rekordowej rozdzielczości 5,76 Mp (kontrast 10 000:1, odświeżanie 120 kl./s), z regulowanym powiększeniem w zakresie 0,7-0,78 x. Kolejnym udogodnieniem jest odchylany w trzech kierunkach 3,2-calowy ekran dotykowy (2,1 Mp), który dzięki trybowi nocnemu i funkcji Live View Boost ułatwi pracę nocą. Unikalnym rozwiązaniem jest też podświetlenie przycisków oraz duży i wygodny ekran pomocniczy na górnym panelu. Profesjonaliści docenią także dwa gniazda na karty pamięci (SD oraz XQD).
Trzy różne modele i trzy różne sensory. Uniwersalny i szybki S1 wyposażono w matrycę 24 Mp czułą aż do ISO 51 200. Skupiony na rozdzielczości i szczegółowości obrazu S1R to już dwukrotnie więcej pikseli, czyli ponad 47 Mp (górna granica ISO 25 600). Z kolei król ekranu S1H zapisuje nagrania 6K, sczytując dane z 24-milionowego czujnika z funkcją Dual Native ISO.
Dwuzakresowe ISO to remedium na zakłócenia powstające podczas korzystania z bardzo wysokich czułości. W połączeniu z najnowszej generacji procesorem Venus Engine pozwala na piękne oddanie czerni i tonów ciemnych podczas pracy w warunkach bardzo słabego oświetlenia.
System podwójnej stabilizacji oferuje skuteczność nawet 6 EV
Ponadto dzięki rezygnacji z filtra dolnoprzepustowego i nowemu układowi mikrosoczewek zdjęcia i nagrania wyróżnia wysoka szczegółowość oraz świetne odwzorowanie kolorów. Korpusy oferują również tryb wysokich rozdzielczości. Dzięki mikroprzesunięciom sensora możliwe jest rejestrowanie obrazów 96 Mp (Lumix S1) lub nawet 187 Mp (Lumix S1R)! Oczywiście w formacie RAW.
Sensory są też stabilizowane i oferują skuteczność rzędu 5,5 EV. W przypadku pracy z obiektywami O.I.S. system Dual I.S. skorzysta także z optycznej stabilizacji szkieł i zwiększy skuteczność do 6 EV, a z pełnych zalet tego rozwiązania skorzystamy również podczas filmowania.
Jednym z atutów aparatu jest jego szybkość. Wzorem wcześniejszych konstrukcji otrzymujemy wyjątkowo udany system DFD (Depth From Defocus). Dzięki zastosowaniu tej technologii aparat zna dokładnie charakterystykę nieostrości danego szkła dla wszystkich odległości ostrzenia, przysłon i ogniskowych. Dzięki temu wystarczą dwa pomiary kontrastu przy minimalnym przesunięciu soczewek, by na podstawie zmian w wyglądzie rozmycia fotografowanego obiektu wstępnie wyliczyć kierunek i odległość, na jaką powinny przemieścić się soczewki odpowiedzialne za ustawienie ostrości. System AF działa więc z prędkością 480 kl./s i pozwala na ostrzenie już w czasie 0,08 s, a do tego będzie czuły aż do -6 EV. W śledzeniu pomogą nam także systemy wykrywania twarzy, oczu i źrenic.
Aparaty nie zawiodą również podczas fotografowania dynamicznej akcji. Przy pełnym wsparciu AF szybkość serii wyniesie standardowe 6 kl./s (9 kl./s w przypadku pomiaru pojedynczego), ale tryby 6K Photo i 4K Photo, które bazują na możliwościach trybu filmowego, pozwolą nam na wykonywanie 18- lub 8-megapikselowych zdjęć z prędkością aż 30 i 60 kl./s.
Oczywiście otrzymujemy też moduły Wi-Fi i Bluetooth, które pozwolą na zdalne sterowanie aparatami oraz ciągłe połączenie aparatu ze smartfonem lub tabletem i przesyłanie materiału na żywo za pośrednictwem nowej aplikacji Lumix Sync. Z kolei program Lumix Tether ma umożliwić nam wygodny i szybki tethering za pomocą kabla USB.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Panasonic.