Czy(m) street photo różni się od reportażu?

Autor: Mateusz Grybczyński

1 Maj 2016
Artykuł na: 6-9 minut

Czym jest Street Photo? O definicję tego gatunku od lat toczą się boje. Dlatego aby choć zbliżyć się do sedna sprawy, postanowiliśmy zapytać o zdanie 5 fotografów: Wojtka Wieteskę, Damiana Chrobaka, Tomasza Lazara, Maćka Jeziorka i Martę Rybicką

Damian Chrobak: liczą się powody

 

Bardzo łatwo jest rozróżnić fotografa streetowego od reportażowego. Reporter biegnie na wydarzenie żeby obserwować jego przebieg, streetowiec, tylko aby wychwytywać zachowania i reakcje ludzi. Fotografuje się wszystko, tylko nie owo wydarzenie. W reportażu najważniejsze jest opowiedzenie historii od A do Z. Powinien (jeśli w ogóle można tak powiedzieć) zawierać portret, ogół, detal, sytuację… W streecie trzeba to zmieścić w jednym zdjęciu.

fot. Damian Chrobak

 

Ogromną różnicą jest też to dlaczego robimy te zdjęcia. Fotografia reporterska powstaje najczęściej na zamówienie (albo chociaż z zamiarem sprzedaży). Każdy może zrobić streeta a reportaż nie każdy opublikuje. Wydaje mi się że najważniejsze w tym wszystkim jest jak autor utożsamia się z fotografią. Są dni kiedy idę świadomie szukać pojedynczych strzałów ale są też takie, kiedy chcę opowiedzieć dłuższą historię, na określonej przestrzeni czy w czasie.

fot. Damian Chrobak

Fotografia uliczna z perspektywy czasu zawsze będzie dokumentem. To tak jak Cardiff After Dark, Dakowicza. Pojedyncze zdjęcia w tej książce to mocne, streetowe momenty ale kiedy złożymy to w całość staje się to projektem dokumentalnym.

Street to być może najcięższa forma fotografii. Tutaj się chodzi i z niczego trzeba zrobić zdjęcie które działa

Street to być może najcięższa forma fotografii. Tutaj się chodzi i z niczego trzeba zrobić zdjęcie które działa. Nie mamy założonej wstępnie historii którą chcemy opowiedzieć, czy nawet określonej przestrzeni w której fotografujemy. To jest kawał ciężkiej roboty. Musisz się nachodzić, złapać ten kadr opowiadający historię.

 

Skopiuj link

Autor: Mateusz Grybczyński

Od lat zafascynowany fotografią uliczną. Na codzień zajmuje się popularyzowaniem "streeta" w polskim internecie. Założyciel serwisu Polishstreetphotography.com. Jako fotograf brał udział w licznych wystawach zarówno w kraju jak i zagranicą.

Komentarze
Więcej w kategorii: Analizy
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
5 powodów, dla których filmowiec powinien zastanowić się nad zakupem Canon EOS R5 Mark II
Najnowszy Canon EOS R5 Mark II łączy w sobie możliwości wysokiej klasy aparatu i kamery filmowej. Dlaczego jest idealnym aparatem dla współczesnego hybrydowego twórcy? Oto pięć najważniejszych...
10
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
„Zostawcie to nam” - czyli o tym, jak Oppo chce zmieniać świat fotografii
Największe targi fotografii artystycznej na świecie nie są raczej miejscem, gdzie spodziewalibyśmy się zobaczyć producenta smartfonów. Tymczasem globalnym partnerem tegorocznego Paris...
9
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
Kultowe GorillaPody zyskują na jakości. JOBY przenosi produkcję do Włoch
JOBY stawia na wyższy standardy jakości i przenosi część produkcji GorillaPodów do Włoch. To dobra okazja, by przypomnieć co znajdziemy dziś w ofercie cenionego producenta akcesoriów dla...
1
Powiązane artykuły
Wczytaj więcej (3)