Aparaty
Wysyp zimowych promocji Fujifilm - aparaty z rabatem do 1075 zł
Zdjęcia Klary Beck ukazują ogród zoologiczny jako paradoksalne rozwinięcie tradycji ukazywania natury w sztuce, pokazują ZOO jako nowy gatunek sztuki: żywą naturę. Ludzie i zwierzęta występują w nich na równych prawach. Ostateczna akulturacja, apogeum sztuczności, jakim jest ogród zoologiczny w interpretacji Beck staje się momentem unifikacji ludzi i natury. W ZOO tak naprawdę nie wiadomo kto kogo ogląda. Mimo postępów w aklimatyzacji żywa natura jest najbardziej zagrożonym gatunkiem. Kamil Kuskowski przekształca obraz sztalugowy w scenę, na której doświadczenie sztucznie tworzonego chłodu skonfrontowane jest z projekcją topniejącego obrazu. Pierwsze nazwy klimatyzacji czyli "man-made weather" lub "manufactured weather" - "wytwarzana (przez człowieka) pogoda" bardziej akcentowały apogeum sztuczności, jakie zostaje w niej osiągnięte.
Kuskowski eksploatuje paradoks, że rozpowszechnienie klimatyzacji - rozpowszechnienie wytwarzania dogodnej pogody jest jednym z kluczowych czynników destabilizacji klimatu ziemskiego (ze względu na jej własną energochłonność, ale też jej znaczący udział w rozwoju konsumpcjonizmu). Im więcej sztucznej pogody, tym więcej zmian w pogodzie naturalnej. Zmian, do których coraz trudniej będzie się aklimatyzować nie tylko zwierzętom (zarówno tym ginącym w naturze, jak i tym sztucznie utrzymywanym przy życiu w kulturze), ale również nam samym. Topniejący obraz sztalugowy jest ironicznym obrazem tego, co może spotkać kulturę materialną (roztopienie od zbyt wysokiej temperatury, rozwianie w tornadach i trąbach powietrznych, zalanie przez powodzie, zmrożenie przez niespodziewane ataki zimna), jeśli nie zostaną wyciągnięte wnioski z tego, że dotarliśmy do granicy aklimatyzacji. A wnioski w istocie zostały już wyciągnięte i proponują równie paradoksalne odwrócenie sytuacji. Proponują klimatyzację na skalę globu -realizacja protokołu z Kioto nie jest przecież niczym innym jak próbą wytwarzania pogody na skalę globalną. Próbą wytwarzania pogody takiej, która możliwie wiernie naśladowałaby tę sprzed zmian wytworzonych przez człowieka. Być może taka globalna klimatyzacja będzie udaną próbą ochrony dwóch najbardziej zagrożonych gatunków-żywej natury i kultury materialnej. - tekst Jarosław Lubiak
Klara Beck (ur.1974, Strasburg), fotograf niezależny, członek "agessa". Dyplom D.E.U.G z historii sztuki i archeologii. Współpracuje z agencją "Lightmotiv".
Kamil Kuskowski (ur. 1973, Zakopane) tworzy w zakresie malarstwa, instalacji, sztuki wideo. W 2000 uzyskał dyplom w Pracowni Tkaniny Unikatowej prof. Aleksandry Mańczak oraz w Pracowni Malarstwa i Rysunku prof. Andrzeja Gieragi na Wydziale Tkaniny i Ubioru w ASP im. Wł. Strzemińskiego Łodzi. W latach 1999 - 2005 asystent w Pracowni Malarstwa i Rysunku prowadzonej przez prof. Tadeusza Śliwińskiego w tejże uczelni oraz od 2002 współprowadzi Międzywydziałową Pracownię Otwartą. W 2005 uzyskał stopień doktora. W 2008 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Obecnie Kamil Kuskowski jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Pracowni Malarstwa i Rysunku.
Klara Beck, Kamil Kuskowski AIR CONDITION
Otwarcie wystawy: 30.05.2008 godzina 19.00
Wystawa czynna do 22 czerwca 2008
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Ul. Jazdów 2, Warszawa