Wydarzenia
Sprawdź promocje Black Friday w Cyfrowe.pl
Prace pochodzą z lat 1912- 1948 i przedstawiają między innymi Henrego Crawforda czyli przebranej za mężczyznę Eugenie Falleni, Hazel McGuiness zatrzymanej za posiadanie kokainy czy złodziei Edwarda Daltona i De Greciego. Po raz pierwszy widzowie mogli je ujrzeć w 2005 roku, na wystawie zorganizowanej przez Muzeum Wymiaru Sprawiedliwości w Sydney. Niedługo zagoszczą w Warszawie, abyśmy na własne oczy mogli docenić ich walory artystyczne.
W materiałach Yours Gallery czytamy:
Uporządkowaniem zdjęć zajął się Peter Doyle, autor powieści kryminalnych, muzyk i kurator Muzeum Wymiaru Sprawiedliwości w Sydney. Trwało to trzy lata. W tym czasie Doyl wertował setki tysięcy fotografii by potem układać je w porządku chronologicznym, rekonstruować historie ludzi których przedstawiały oraz nazwiska fotografów, których były dziełem. On też w późniejszych latach wspólnie z Calebem Wiliamsem, zorganizował wspominaną wystawę w Sydney zatytułowaną "Miasto cieni: chaos i zbrodnie w dzielnicach biedoty, 1912-1948". Został wydany również album z fotografiami, który nosi tytuł "The City of Shadows".
Jedna z bardziej interesujących, choć strasznych historii, wiąże się z osobą przedstawioną na tej fotografii:
Eugenie Falleni, Komenda Główna Policji, Sydney, 1920 rok.
Harry Leon Crawford, pokojowy w hotelu w Stanmore został aresztowany pod zarzutem zamordowania żony. Okazało się wtedy, że w przeszłości był kobietą i matką, jako mężczyzna funkcjonuje od 21 lat. Po raz pierwszy ożenił się w 1914r, z Annie Birkett, wdową. Trzy lata później jego żona zniknęła w tajemniczych okolicznościach, po tym jak wyznała jednemu z krewnych, że odkryła "coś niesamowitego w związku z Harry'm". Crawford twierdził, że Annie uciekła z hydraulikiem. W 1919 syn Birkett, który pozostawał pod opieką Crawforda, oskarżył ojczyma, że pijany próbował go zabić. Ciotka chłopca zawiadomiła policję. Zwęglone zwłoki znalezione w Lane Cove w 1917 zidentyfikowano jako zwłoki Annie Birkett. Druga żona Crawforda, zaskoczona prawdziwą płcią swego małżonka skomentowała to tak: "Zawsze zastanawiałam się czemu jest tak chorobliwie nieśmiały...".
Fotografia przedstawia Eugenie w męskiej odzieży, prawdopodobnie w dniu aresztowania. Negatyw znaleziono w papierowej okładce podpisanej "Falleni kobieta/mężczyzna". Możliwe, że Falleni poproszono o założenie męskiego garnituru specjalnie na potrzeby tego zdjęcia. (cytat z materiałów organizatora).
Zebrana kolekcja licząca około 300 zdjęć sprawia, że z zupełnie nowej perspektywy możemy spojrzeć na osiągnięcia fotografii międzywojennej i historię ówczesnego Sydney. Archiwalne fotografie są oficjalnymi dokumentami państwowymi, jednak o niezwykłych wartościach artystycznych, nacechowane indywidualizmem. Każda z przedstawionych postaci kryje pewną tajemnicę, co czyni całą kolekcję niezwykle atrakcyjną dla widza. Historie bohaterów rekonstruowano korzystając z notatek prasowych, oraz archiwów osobistych. Dodatkowo do dziś pozostaje zagadką tożsamość autorów poszczególnych zdjęć. Nie wiemy kto był twórcą "mug shotów" , czy była to jedna osoba, czy może było ich kilku.
Organizator wystawy pisze: Fotografie wykonane po 1940 roku odnaleziono częściowo w oryginalnych opakowaniach, opatrzonych datami i nazwiskami. Zarówno starsze i młodsze zdjęcia policyjne wykonane są na płytach szklanych wielkości 4 x 5 i 5 x 7 cala, każde opatrzone jest inskrypcją wydrapaną nad głową portretowanego. Zawiera ona zazwyczaj pierwsza literę jego imienia, nazwisko, numer fotografii ewentualnie informacje dodatkowe - jak w wypadku Thomasa Bede, "tego mężczyzny, który nie chciał otworzyć oczu". Swoją drogą - pogratulować przezorności i uporu - jako jedyny przestępca fotografowany w Sydney, zachował wyraz swych oczu w tej przykrej chwili tylko dla siebie.
Mug Shots Miasto cienia - fotografia policyjna z początków XX wieku
31 stycznia - 16 marca 2008
Yours Gallery
ul. Krakowskie Przedmisćie 33, Warszawa
galeria czynna codziennie w godzinach 11.00 - 20.00
opracowała: Agata Nowak