Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Łódź Kaliska powstała w 1979 roku jako formacja. Od początku działa w składzie: Marek Janiak, Andrzej Kwietniewski, Adam Rzepecki, Andrzej Świetlik i Andrzej Wielogórski. Od 2000 roku grupa propaguje styl New Pop, oparty na mechanizmach reklamy i wykorzystujący nowoczesne elektroniczne media do tworzenia fotografii. Prace Łodzi Kaliskiej znajdują się m.in. w Muzeum Sztuki w Łodzi i w Muzeum Narodowym we Wrocławiu
Więcej o Łodzi Kaliskiej można dowiedzieć się ze strony internetowej www.lodzkaliska.pl
Poniżej publikujemy "Ode do naroda" Łodzi Kaliskiej towarzyszącą wystawie:
Niech żyje nasz Naród współczesny
My, marginalni, niewidoczni i niesłyszalni, ale bezczelni
artyści Łodzi Kaliskiej wołamy:
Niech żyje naród Zgniłoromantycznej Polski
Niech żyje naród martwych wartości i stęchłych mitów
Niech żyje naród gnuśny i wysportowany
Niech żyją szable wieczniepotrzebne
i ułani
niech nie jeżdżą motocyklami
Niech żyje Ministerstwo Pana Tadeusza
i Świtezianki
oraz Departament Rozdartej Koszuli
i Krwawej Rany
Niech żyje Mesjanizm wiecznie żywy
Członkowie Narodu gdybyście wiedzieli
Jakie to piękne nienawidzić Matejki
a nawet Kossaków
lub, niestety Chełmońskiego
Jakie to mądre nie czytać Konopnickiej
również Morcinka
oczywiście Prusa
i rzecz jasna (świra) Sienkiewicza
oraz (z żalem, ale małym) Żeromskiego
Jakie to pociągające mieć w dupie Mickiewicza
razem ze Słowackim
Członkowie Narodu czujni i dumni
Przecież wiecie jaki to komfort
Nie widzieć i nie słyszeć
sztuki tworzonej tu i teraz
Jakie to wzruszające nie wiedzieć, że świat sto lat temu
przekroczył już rok tysiąc dziewięćsetny (1900!)
Naród który czuje tylko, że jedzenie
jest przyczyną srania nie musi!
Andy (Warholu) gdybyś żył w Polsce
umarłbyś (nie tylko z głodu)
Łódź Kaliska.
Marek Janiak
Andrzej Świetlik
Przy lekkiej asyście Andrzeja Wielogórskiego
Nazwiska Adama Rzepeckiego nie ma, bo mieszka za daleko
O najnowszym projekcie Łodzi Kaliskiej napisała Aneta Marcinkowska-Muszyńska:
Wystawa składa się z około dwudziestu realizacji powstałych podczas wrześniowego pleneru. Grupa wykorzystała swoje fotografie z lat 90-tych, jednak wyłącznie te ujęcia, które nigdy nie były prezentowane na żadnej wystawie. Specjalnością Łodzi Kaliskiej w tamtym czasie były sesje budowania "żywych obrazów", w rezultacie których powstały cykle fotografii opartych o znane utwory malarskie (Delacroix "Wolność wiodąca lud na barykady"; Gericault "Tratwa Meduzy"; Manet "Śniadanie na trawie"). Fotografie inscenizowanych kompozycji pozostały tłem dla sugestii malowanych farbami, drukowanych metodą sitodruku czy collagu. Powstałe w ten sposób kompozycje wyraźnie nawiązują w swojej stylistyce do realizacji powstających w dekadzie pop artu, z tą różnicą, że akcent przesunięty został na stronę ironii i krytyki przedmiotowości sztuki. Pop wprowadzony do sztuki na początku lat 50-tych, upowszechniony w USA w latach 60-tych stał się jednym z symboli społeczeństwa konsumpcyjnego. Dziś, gdy nadal świat obraca się wokół osi konsumpcji, pieniądz - a w zasadzie jego posiadanie często staje się celem samym w sobie, tworząc szczelną warstwę izolacji od istoty rzeczy. - Aneta Marcinkowska-Muszyńska
Łódź Kaliska Instrukcja psucia sztuki w hołdzie Andy Warholowi dla pieniędzy
Otwarcie wystawy: 14 grudnia 2007 godzina 19
wystawa czynna do 31 grudnia 2007
Galeria Program
ul. Gen. Andersa 20, Warszawa