Akcesoria
Godox V100 - nowa definicja lampy reporterskiej?
Międzynarodowe jury 49 edycji konkursu World Press Photo przyznało tytuł Fotografii World Press Photo Roku 2005 zdjęciu kanadyjskiego fotografa Finbarra O'Reilly (Reuters), poruszającemu jeden z najważniejszych problemów społecznych krajów Trzeciego Świata. Nagrodzona fotografia przedstawia palce rocznego wygłodzonego dziecka zasłaniające usta matce, wykonano ją w klinice walki z głodem w Tahoua (Niger) 1 sierpnia 2005. Przewodniczący jury powiedział, że zdjęcie to zwróciło jego uwagę z chwilą, gdy je po raz pierwszy zobaczył. Zostało w jego głowie nawet po obejrzeniu tysięcy innych prac w czasie obrad jury. Zdjęcie to łączy rozmaite aspekty: piękno, trwogę i całkowity brak nadziei. Jest jednocześnie oszczędne, eleganckie i poruszające.
W tegorocznej edycji nie zabrakło polskiego akcentu, wśród wyróżnionych znalazł się znakomity polski fotograf prasowy - Tomasz Gudzowaty. Otrzymał on trzecią nagrodę w kategorii Osobliwości Sportu - za reportaż o hinduskiej odmianie wrestlingu zrobiony wspólnie z Węgierką Judit Berekai. Więcej o tym pisaliśmy w artykule Gudzowaty i Berekai nagrodzeni na WPP 2006
Podobnie jak w ubiegłym roku jednym z najważniejszych bohaterów wyróżnionych fotografii jest dziecko. Najmłodsi cierpią bezpośrednio z powodu rozmaitych konfliktów i katastrof, jak i ich długofalowych skutków. Zdjęcia ukazują zarówno ofiary trzęsienia ziemi w Pakistanie (okaleczony dziewięciolatek i pozbawiona opieki dziewczynka wędrująca samotnie z osiołkiem), jak i dzieci osierocone w wyniku ataku żołnierzy amerykańskich na cywilny samochód w pobliżu Tal Afar w Iraku. Jednak największą grupę stanowią fotografie ukazujące dzieci cierpiące z powodu skutków długofalowych konfliktów politycznych lub problemów społecznych: chłopiec modlący się przed 610 trumnami zawierającymi ekshumowane szczątki ofiar masakry jakiej Serbowie dokonali dziesięć lat temu na muzułmanach w Srebrenicy, siedmiolatek z Freetown w Sierra Leone ubierający okaleczonego przez rebeliantów ojca, dzieci zmarłe na dezynterię, problem wykorzystywania najmłodszych jako taniej siły roboczej w Bangladeszu czy ukazanie szkoły baletowej jako jedynej przepustki w świat dla biednych dzieci z Afryki czy Europy (Johannesburg, Mołdawia).
Charakterystycznym rysem tegorocznej edycji jest olbrzymia różnorodność problemów ukazanych na pojedynczych fotografiach i w całych cyklach. Nie zabrakło żadnego z najważniejszych wydarzeń minionego roku, widać też wyraźnie, że na świecie coraz mniej jest rejonów wolnych od kłopotów politycznych, społecznych czy tragicznego w skutkach działania żywiołów. Wyróżnione fotografie pokazują przegląd wydarzeń: od dalszych etapów tragedii tsunamii, przez zamieszki w Togo, trzęsienie ziemi w Kaszmirze, zamachy terrorystyczne w Londynie, gospodarcze i społeczne skutki amerykańskiego huraganu Katarina, aż po wybuchy bomb-pułapek w Bagdadzie i wysiedlanie żydowskich osadników ze Strefy Gazy.
Zdjęcia przedstawiają także wiele konfliktów i problemów społecznych, które nie omijają żadnego rejonu świata. Ważnymi tematami są: emigracja - ukazana tym razem z indywidualnej perspektywy młodego Kameruńczyka, który próbuje zacząć nowe życie w Europie i łamanie praw człowieka - przeludnienie więzień Malawii, nierówności społeczne wyrosłe wokół handlu diamentami w Afryce Południowej.
Nagrodzone w tym roku zdjęcia przedstawiające wydarzenia sportowe różnią się nieco od zwycięzców tej kategorii z poprzednich lat. Wyróżnieni fotograficy postawili przede wszystkim na światłocień, toteż wiele zdjęć wykonano w estetyce zbliżonej do niemieckiego ekspresjonizmu, ponadto w 2005 roku nie było wydarzenia na miarę igrzysk olimpijskich, które mogłoby zdominować nadesłane prace. Innym powodem, dla którego trudno wskazać jakiś wyróżniający się temat sportowy jest fakt, że jury najczęściej oceniało i nagradzało portfolia, zawierające roczne, bardzo zróżnicowane, oeuvre poszczególnych fotografów.
Za kontrowersyjną można uznać decyzję nagrodzenia reportażu poświęconego gangsterskiej subkulturze w Gwatemalii. Bardzo estetyczne fotografie, w podprogowy sposób dokonują gloryfikacji tej społeczności, ukazując jej członków niczym plemiennych wojowników, dla których najważniejszym symbolem identyfikacji jest tatuaż, traktowany niemal jak totem.
Intrygujący jest sposób ukazania skutków huraganu Katerina, większość zdjęć - doskonałym przykładem jest tu wyróżniony reportaż Vincenta Laforeta dla "New York Times" - jest wysoce estetyczna, bardziej przypominają one malarstwo nowojorskiej szkoły abstrakcji czy fotografie rzeźb Armana tworzonych w latach 60., niż obraz klęski żywiołowej do jakiego przywykliśmy.
Warto podkreślić, że niemal jedna trzecia nagrodzonych zdjęć to fotografie czarno-białe, co jest cechą wyraźnie różniącą tegoroczną edycję od jej poprzedniczki, w której fotografia czarno-biała stanowiła nikły procent. - tekst dostarczony przez organizatorów wystawy w Bunkrze Sztuki
Otwarcie wystawy World Press Photo 2006 nastąpi 9 listopada 2006 roku o godzinie 18. Wystawa czynna będzie codziennie od 10 listopada do 3 grudnia 2006 roku w godzinach 10.00-20.00.
Patroni Medialni: Gazeta Wyborcza, AMS, TVP 3 Kraków, Onet.pl, Cracow-life.com, Biuletyn Fotograficzny, Fotopolis.pl, RMF MAXXX, RMF CLASSIC.